Liquid Smoke av Hickory på flaska, någon testat?

Startat av Kari, 2007-06-14 09:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Har sett på reklamen men inte sprungit på i butiken ännu, någon som testat? Vet ej vilket märke det är.
Låter spännande dock.

crlhrv

Märket är TryMe och liquid smoke fungerar utmärkt i t ex hamburgare
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-14 10:41
Märket är TryMe och liquid smoke fungerar utmärkt i t ex hamburgare


Coop, Ica eller var? Är det något som blir stående i skafferiet eller hittar man ursäkter till att använda det både här och där? Hur mycket använder Du till hamburgare, säg på ett kilo köttfärs?

Urban

Jag använder liquid smoke väldigt ofta och tycker att det är en mycket bra produkt!.

Använd den tex. när du ska grilla.

Häll 3-4 teskedar liquid smoke i ett glas, fyll sedan glaset till hälften med olja och rör om kraftigt
Pensla sedan karrékotletter på bägge sidor med blandningen och dofta ett jämt lager grillkrydda över köttet
Låt köttet ligga och vila i 30 min till 1 tim och grilla sedan.

Detta ger köttet en mycket fin pikant röksmak.

Man kan också använda Liquid smoke om man vill göra en egen BBQ sås (med röksmak förståss).

Eller så kan man droppa ner lite Liquid smoke i några delar ketchup, som man kan använda som dip till pommes frites.


(egentligen så hör väl denna tråd till BBQ tråden. Men Andreas får väl flytta om den senare)

crlhrv

Finns i de flesta mataffärer. TryMe har också flera andra såser, men utöver liquid smoke tycker jag inte att de andra är något att ha. Tog den här bilden precis på Konsum.

Bilden är lite suddig men visar Tennesse Sunshine, Liquid Smoke, Bullfighter och Tiger Sauce. Kommer inte riktigt ihåg vad de andra smakar men som sagt är det ingen som fallit mig i smaken förutom den flytande röken. Finns säkert flera andra såser också.

Till ett kilo köttfärs skulle jag använda någon matsked liquid smoke. Den är väldigt koncentrerad och smakar inte så mycket (mest beskt har jag för mig) utan allting sitter i doften.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-14 13:19
Finns i de flesta mataffärer. TryMe har också flera andra såser, men utöver liquid smoke tycker jag inte att de andra är något att ha. Tog den här bilden precis på Konsum.

Bilden är lite suddig men visar Tennesse Sunshine, Liquid Smoke, Bullfighter och Tiger Sauce. Kommer inte riktigt ihåg vad de andra smakar men som sagt är det ingen som fallit mig i smaken förutom den flytande röken. Finns säkert flera andra såser också.

Till ett kilo köttfärs skulle jag använda någon matsked liquid smoke. Den är väldigt koncentrerad och smakar inte så mycket (mest beskt har jag för mig) utan allting sitter i doften.


Jepp, lilla Konsum hemma på ön hade på hyllan! Då blir det hamburgare i helgen garanterat! Återkommer med ett första intryck!

Tack för all hjälp!

Urban

Tigersause ska visst vara god har jag hört..
Jag tror att det var Jonas som sa att man kunde göra en god Cremé Fraishé dressing med den.. Eller om det var gräddfil kanske..

Jonas

Stämmer!!! Tiger sauce är riktigt bra blanda med creme fraiche, förkoka spjäll och marinera över natten skräm sedan på grill eller i ugn + en massa annat!
Själv så brukar jag vara försiktig med liquide smoke det finns en risk med att den tar över.

Urban

Jaa.. Liquid smoke är rätt så konsentrerad och bör användas i lagoma mängder..
Men det är en väldigt användbar produkt!.

Andreas

Finns det några mer "udda" användningsområden än i köttfärsrätter, marinader, dressingar och såser?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Man kan också koka revbenspjäll med en viss mängd liquid smoke i vattnet för att på så sätt ge en "touch" av röksmak på köttet före man grillar det. Har inte provat det själv, utan bara läst på flaskan.

Kari

Testade i helgen med att pensla på liquid smoke utspädd med vatten enligt flaskan på fläskkarée i slutet av grillningen, uppenbart för lite denna gång. Gav inget mer än prickar på tröjan och gotta lukt på fingrarna. Kanske höll myggen borta? *ler*

Hasse

Jag använder Liquid Smoke, men överdosera inte! Se gärna nedanstående länk.
http://www.recepthjalpen.se/rokarom.html

agnetasch

Har du använt Liquid Smoke till fisk?Såg att man kunde använda den i marinader till fisk som väl antagligast ska grillas.Vad händer om man penslar fiskfilé med L.S, sveper in den i al.folie o lägger på grillen.Får man varmrökt fisk då?

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Ja, rökt tonfisk är ju vansinnigt gott, men hittills har jag bara använt LS i köttmarinader. Men jag måste prova med tonfisk.

Fredrik Goldhahn

2007-08-14 23:59 #16 Last Edit: 2007-08-15 00:08 by Fredrik Goldhahn
Har ni en abu-rök så testa att göra egen rökolja. Placera bara en liten skål med olja i röken och puffa på. Är perfekt när man vill smaksätta färser, såser...whatever.

Annars har jag mest använt Liquid Smoke när jag kokar spareribs...och Try Me sortimentet är riktigt bra. Hade privilegiet att vara med på en av de första Cajun-krogarna i Sverige för länge sedan och träffade Annika och Steve som hade (har) agenturen på Try Me mfl. Cajun Cooking är grymt! En kväll hade vi uppträdande av Suede Zydeco (Steve's band) och mitt under brinnande service fick man älga ut och spela tvättbräda i kockkläder med bandet på låten "Mamou Lafayette" inför en fullsatt restaurang  ;D helt galet roligt...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Flyttade följdfrågan om kokta spareribs till egen tråd så att vi enklare hittar den i framtiden:
http://matforum.nu/index.php?topic=581.0

Fredrik: Det låter intressant att göra egen rökolja! Vilken typ av olja ska man använda? Hur länge kan man lagra sin egen rökolja i kylen?
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Man kan använda vilken som helst. Vi gjorde aldrig större mängder utan använde den oftast direkt. Kan inte tänka mig att den blir "gammal" Det är egentligen bara smak.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Urban

Om man gör egen rökolja som du säger, blir det någon smakskillnad mellan Liquid smoke och hemmagjord rökolja?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal