Mitt i krabbsäsongen.

Startat av roffekock, 2007-10-06 10:49

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

2007-10-06 10:49 Last Edit: 2007-10-07 07:54 by roffekock
Vi befinner oss mitt i krabbsäsongen. Visste du att krabba som tillhör de tiofotade kräftdjuren har omkring 20 olika arter enbart vid västkusten, den kan bli max 7 kg och 30 cm cm bred. Medelstora honor är bäst. Alla importerade krabbor är kollade så dom är fullmatade annars är det ju ett vågspel att köpa dom. Men som regel kan man säga att dom små tunga är bäst och att den inte skvalpar. Numera har det kommit en krabba som heter kungskrabba som kan bli upp till 120 cm på dom äter man endast benen och priset är ca. 350 kr/kg mycket läckert kött. :o :D

.....skulle vara trevligt om du kunde lägga ut ditt favo recept på någon form av denna läckerhet

Lägger till en länk på krabbor modell större http://www.hugecrab.com/
Matforum är bäst

justrom

Jag brukar titta på "Dödlig fångst" på Discovery där de fångar Kungskrabbor i Barents hav.

Fast just de som finns i Sverige tror jag kommer från Norge. På Stalins tid började man odla kungskrabbor i Murmanskområdet och sen har de spridit sig längs med kusten mot Norge.

Skulle vara kul att prova på någon gång.

agnetasch

Jag har inget recept på krabba men jag har en vacker bild på krabbkokning. Det är vår vän på Gullholmen som kan koka jättegod krabba.

agnetasch

Återkommen från den årliga krabbresan till Gullholmen är det bara att fråga sig: "Var det vid Medelhavet vi var?"
Det är inte ofta man kan sitta i badkläder på en brygga o sörpla krabba fram till midnatt i Sverige. Helt makalöst med denna värme!
Så vanvettigt gott med nyfångad krabba o lika gott med nyfångad makrill dan efter, med dillig färskpotatis o en underbar kall sås. Kall öl o små immiga till. Iiiiiiih!

annamaria

I morgon kl 06.00 åker vi till krabbornas mecka - G-borgs underbara skärgård och tillhörande öar. Jisses vad jag ska äta och surpla! Får kolla med grannarna som är fasta boende om de har något bra recept.

agnetasch

Vatten, salt, öl,krondill o honung hörde jag på långörat på Gullholmen, tyvärr inga proportioner.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal