Kalakukko

Startat av Kari, 2008-01-30 17:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2008-01-30 17:29 Last Edit: 2008-01-31 10:02 by Andreas
Citat från: Andreas skrivet 2008-01-30 17:16
Imorgon tänkte jag försöka mig på kalakukko.


Andreas: Var får Du tag på kalakukko?? Det är ju nästan det bästa som finns!!!

[Andreas klippte in citat från mig själv innan flytt till egen Kalakukko-tråd]

agnetasch


Kari

2008-01-30 18:47 #2 Last Edit: 2008-01-31 10:21 by elka
Det är en finsk eller möjligtvis en karelsk fattigmansrätt som är någon sorts surdeg/bröd med fyllning, den som jag är uppväxt på innehöll små (3-5cm) fiskar om kallas mujkku och ibland även sidfläsk. Vissa tror att det är siklöja men jag är inte säker.

Idag är det rikemans mat, färdiglagad på saluhallen i Helsingfors hörde jag av mina föräldrar att dom tog 20-25euro kilot..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalakukko här kan man se!

agnetasch

elka: aha, man kan säga att kalakukko är en finsk inbakad pizza!

crlhrv

agentasch: världens minsta pizza..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Minsta? Nä ett par kilo väger en kalakukko allt.

Elka: Jag ska prova mig på att göra en egen kalakukko efter ett recept jag klippte ut för länge sen, har aldrig ätit det på riktigt och har velat pröva länge. Men tyvärr blir det en halvmessyr på pangasiusfilé istället för på traditionellt hela orensade siklöjor eller aborrar. Med lite tur lyckas jag kanske ta en bild på hela härligheten senare idag.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Låt den vila några dagar innan Du sätter kniven i den! Sen skivar Du 10-12mm skivor och har på riktigt smör eller bregott.

Jag ska kolla med mamma om man alltid måste göra en stor, chrlrv är inne på ett intressant spår - varför inte små? Det kanske blir torrt med smått?

Receptet.. Ja tack!  ;)

crlhrv

aha jag tänkte att den var i storlekordningen ett par små fiskar. my apologies.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Man bakar den 3,5 timme i ugnen så en liten fisk skulle nog bli kol. :)

Elka: Vet du om det finns några andra typiska kalakukkotillbehör än smör?

Lägger ut receptet jag använde sen, men jag misstänker att det inte är vidare "äkta".
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2008-01-31 14:34 #9 Last Edit: 2008-01-31 14:36 by elka
Jo, förr i tiden.. Mannagrynsvälling eller potatisvälling.. Men smör på själva skivan. No more no less.  ;D

Tre-fyra timmar i ugnen förklarar storleken väl, mamma har inte sett portions kalakukko i hela sitt liv.

Kari

Andreas: Hur gick det? Överlevde Du?  ;)

Andreas

Här kommer då min berättelse om det stora kalakukkoprojektet, klicka på den översta bilden nedan för att se receptet. (Normalt sett är det tveksamt att scanna in och lägga ut recept men då detta är tämligen oanvändbart om man följer det till punkt och pricka spelar det knappast någon roll.)

1 kg lantbrödsmjöl (Kungsörnen 4 sädesslag) till 1 l vatten? Nä det låter som en alldeles för lös deg så jag tog 7 dl vatten istället. Saltmängden är inte angiven men det blev 2 tsk. Sen står det 1 dl olja också... när jag gjorde degen trodde jag att oljan skulle i själva fyllningen eftersom det står på samma rad som potatisarna men förmodligen skulle den i degen.

Hur som helst blev det en ganska fast och lättkavlad deg. Kavla bottenplatta var det - hur stor? 40x25 cm blev min. Sen skulle det vara det 2 pkt bacon men hoppsan jag hade visst bara ett kvar. Nåja klippte det i 2-cm strimlor och la dem längst ner.

Sen på med potatis skuren i klyftor - 4 stora potatisar tolkade jag som 600 gram - varvat med fisk - pangasiusfilé skuren i 1,5 cm strimlor. Krydda mellan varven med salt och citronpeppar. Och på citronpepparburken från Knorr Kockens står det glutamat, hå hå ja ja, hade inte hemohes varit en mer lämplig kemikalie nu när det ska vara lite finskt?

Kavla ut lock och lägg över fyllningen, nyp ihop kanterna - inga problem.

In i ugnen på 300 grader i 50 minuter. Fast min dumma Husqvarna går bara 275 knyck så det får bli det. Och 50 minuter i 275, nä min erfarenhet säger mig att då blir det helsvart så jag kör bara 10 minuter på den temperaturen, sen ner på 200.

Efter 10 i 275 och 40 i 200 ut med hela härligheten, pensla med smält smör - ja det var bara att lägga på några smörklickar direkt på, de smälte direkt och så pensla ut. Täcka med folie och in igen ytterligare 3 timmar.

Den färdiga fisktuppen fick sen vila ett tag innan jag skar en skiva och provsmakade (går att äta både varm och kall), åt den förstås med smör och faktiskt - det var riktigt gott! Blev speciellt imponerad av potatisen som tagit  åt sig milda toner av både bröd, fisk och bacon. Även brödbotten blev spännande då den förstås suger upp vätska från det som ligger ovanpå. På minussidan är att degskorpan efter den långa tillagningen på vissa ställen blir så enormt hård att den knappt går att bita isär samt att det gärna fått vara lite mer fyllning och mindre bröd.

Summan av kardemumman är att detta var gott och kul och gärna nåt jag provar på igen men då kanske med lite andra proportioner. Måste dessutom bestämt se till att få tag på riktig kalakukko nästa gång jag är över till Finland.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Grattis till kalakukko-projektet Andreas. Det hade varit spännande att få smaka.
Såg ett recept med tiderna ½-1 tim i 225°,al.folie, 4-6 tim i 150°,det ger kanske en mjukare skorpa?
Såg att det även finns lanttukukko, fylld med kålrot. Nu börjar vi prata mat man ska dra med sig in i rökbastun o mumsa på :P

Kari

Fina bilder Andreas! Tycker det ser helt rätt ut! Hade gärna varit med och smakat!

Agnetasch, vars hitta Du recepten? Kålrotstupp låter spännande tycker jag, uppväxt på morots och kålrotslådor är man ju..  ;D Konstigt nog tycker ja det är gott även i vuxen ålder..

agnetasch

Jag såg inget recept på lanttukukkon,bara att den fanns i sinnevärlden. Men jag ska inkalla min hemliga stödtrupp; en äkta finsk kokerska, hon har kanske ett bra recept i gömmorna. Återkommer.

Andreas

Tack ska ni ha! Kanske finns det marknad för kalakukko per post? :)

Lägre temperatur är säkert ingen dum idé, till min nästa kalakukko ska jag göra en ordentligt studie av tillgängliga recept.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Så här sa min finska stödtrupp: "Det har aldrig hänt tidigare i mitt "långa liv" att någon är intresserat av sånt bakning. Det receptet som Du har,,,den är lite konstig nog!" (Jag bifogade Andreas kalakukkorecept för ett uttalande) Så här vill hon baka:

KALAKUKKO
Deg:
6 dl vatten +25 g jäst
1 msk salt
7 dl rågmjöl
7 dl vete- eller kornmjöl
1 dl smör eller margarin
Fyllning: 
400-700 g fisk(abborre eller siklöja)
300 g sidfläsk i tunna skivor
1-2 msk smält smör eller
margarin till pensling

LANTTUKUKKO
Samma deg som Kalakukko
Fyllning:
En stor kålrot eller några mindre ca 2 kg
Koka i skivor (halv mjukt)låt rinna väl!
300-400 g sidfläsk,,,lite salt
Jag brukar strö lite rågmjöl på den kavlade degen under
kålrötter eller rundkornig ris(rå)En tunn lager!

Lös upp saltet i vattnet + jäst. Blanda råg- och vetemjölet och häll i det litet i sänder i saltvattnet. Smält smöret och arbeta in det i degen. Knåda degen väl. Klappa ut den till en ca 1 cm tjock oval skiva på ett bakplåtspapper. (Spara en liten degklimp eftersom degen möjligtvis spricker under gräddningen och kan repareras med ogräddad deg.) Rada fisk och fläsk i lager på ena deghalvan. Strö litet salt på varje lager av fisk och fläsk. Vik degen över fyllningen och tryck ihop skarven med fingrarna. Pudra ett tunt lager mjöl över kukkon. Värm ugnen till 250° och låt kukkon gräddas tills den får vacker färg och ett skal i ca 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150°. Ta ut kukkon efter ungefär 1 timme, pensla den med smör och linda in den i ugnsfolie. För att fiskbenen ska bli mjuka ska kukkon gräddas i 100° i ytterligare 2 timmar. I Karelen äter man kukkon som en limpa, d.v.s. man skär den i skivor, men i Savolax skär man ett runt hål i mitten och sedan gröper man ur innehållet och äter det tillsammans med bitar av skalet .



Kari

Hehe... Väntar på Din hemliga stödtupp..  ;) Kukkelikuuu!  ;D

agnetasch

Dumma dig inte din, din......kålrotstupp ;D

Andreas

Tack så mycket för recepten Agneta och hälsa även tack till din finska stödtrupp! Jo som jag sa så trodde jag inte att receptet jag provade var vidare äkta, varken bacon, citronpeppar eller lantbrödsmjöl känns ju som speciellt gamla och genuina ingredienser. Men jag fick i alla fall prova på själva pincipen med fisk inbakad i bröd.

Mycket smartare att göra som i ditt recept och vika igen kukkon istället för att kavla lock. Och absolut bestämt ingen potatis alltså?

Jag åt förresten kukkon kall igår, gott även då men tycker den smakar mer varm/ljummen.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal