Finns risker med matlagning i 40 grader?

Startat av kurt, 2012-09-28 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Citat från: webguide skrivet 2012-09-28 18:08
Jag brukar köra lax i 45 grader.


Lustigt, det är samma temperatur som jag odlar Listeria vid.

webguide

Citat från: kurt skrivet 2012-09-28 20:11
Lustigt, det är samma temperatur som jag odlar Listeria vid.


Proteintillskott!

Andreas

Skämt åsido, bakterier trivs bra i 40-45 grader, antar det rör sig om väldigt kort tillagningstid, äta upp genast, samt varning om att absolut inte spara resterna?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-09-30 09:36
Skämt åsido, bakterier trivs bra i 40-45 grader, antar det rör sig om väldigt kort tillagningstid, äta upp genast, samt varning om att absolut inte spara resterna?


Laxen värms i ca 15 minuter och jag lägger inte någon tankemöda på eventuella risker.

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2012-09-30 10:38jag lägger inte någon tankemöda på eventuella risker
Är det samma adrenalinkicksframkallande inställning som får folk att äta fugu? ???

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2012-10-01 09:47
Är det samma adrenalinkicksframkallande inställning som får folk att äta fugu? ???


Nej. Men risken för att bli sjuk av maten är ingenting mot risken av att smittas av sjukdomar från andra människor eller fara av att vistas i trafiken. Det sistnämnda är betydligt riskablare än att äta lax som har legat 15 minuter i ett vattenbad på 45 grader. Så den som vistas i trafiken har möjligen samma inställning. :)

ErikD

Om laxen är relativt färsk så är Listeria-riskerna obefintliga för en frisk person med normalt immunförsvar. Jag kör alltid min lax i 42 grader. Skillnaden är verkligen enorm mot traditionell tillagning.

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2012-10-01 17:54
Nej. Men risken för att bli sjuk av maten är ingenting mot risken av att smittas av sjukdomar från andra människor eller fara av att vistas i trafiken
Fast att vistas ihop med andra människor eller i trafiken är väl knappast något man väljer själv. Eller ska man bli en arbetslös eremit för att undvika skador :-\ Vad du äter väljer du däremot själv o det är ju rätt lätt att välja ofarlig mat framför farlig.

Citat från: ErikD skrivet 2012-10-02 12:21Skillnaden är verkligen enorm mot traditionell tillagning
Ok, du tar risken för att du tycker smaken blir så bra. Det är ditt val, men risken finns där i alla fall hur krampaktigt du än försöker vifta bort den ;)

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2012-10-03 09:20
Fast att vistas ihop med andra människor eller i trafiken är väl knappast något man väljer själv. Eller ska man bli en arbetslös eremit för att undvika skador :-\ Vad du äter väljer du däremot själv o det är ju rätt lätt att välja ofarlig mat framför farlig.


Exakt, men en bit lax som är värmd till 45 grader i 15 minuter är inte farlig.

Citera
Ok, du tar risken för att du tycker smaken blir så bra. Det är ditt val, men risken finns där i alla fall hur krampaktigt du än försöker vifta bort den ;)


Jag försöker inte vifta bort den jag säger att man inte i första hand skall fråga sig om något är farligt eller inte. Det är helt enkelt inte sunt, livet går ut på att dö. Så om skall man oroa sig för allting och vara rädd för än det ena och än det andra så kanske man lever längre, men man lever ett liv i rädsla!

ErikD

2012-10-03 13:27 #9 Last Edit: 2012-10-03 13:29 by ErikD
Citat från: agnetasch skrivet 2012-10-03 09:20
Ok, du tar risken för att du tycker smaken blir så bra. Det är ditt val, men risken finns där i alla fall hur krampaktigt du än försöker vifta bort den ;)

Nej nu handlar det ju om att det inte är farligt. Du får gärna berätta vad som är farligt med att laga lax såhär. Är rå lax också farlig? Eller en bit rare oxkött eller griskött? Hur många som helst äter lax på detta vis utan att någonsin bli sjuka.

Gilius

Kan man tänka sig en tråd som bara handlar om riskerna vid tillagning i låga temperaturer, så kan ju de som är intresserade av det hålla till där. Jag hoppades på en diskussion om dels, denna nya site och deras approach till att undervisa i matlagning, dels just detta recept. Inte detta eviga gaggande om vad som är farlig, känns som vi har varit igenom det ett antal gånger.

/gilius

Andreas

Jag är inte så säker på att vi har varit igenom detta med mat tillagad i trakten av 40 grader? Vid de temperaturerna dödar man inga bakterier utan tvärtom odlar dem. Och då blir hygien och tillagningstid och att inte spara rester ganska givna följdfrågor.

Flyttat diskussionen till egen tråd.
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Raymond Blanc restaurant banned from serving lamb's liver after food poisoning

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/9675093/Raymond-Blanc-restaurant-banned-from-serving-lambs-liver-after-food-poisoning.html

Och en livsmedelshygiensk kommentar till samma fall:

"Try using a tip-sensitive digital thermometer; cooks won't have to turn meats into hockey pucks to satisfy perceived demands and could actually use data to ensure safety.

But since the taxpayer-funded UK Food Standards Agency relies on color - and piping hot -- rather than data, why would anyone else have to? "

http://barfblog.com/2-sickened-with-campy-uk-restaurant-banned-from-serving-lambs-liver-after-food-poisoning/

Gilius

@Kurt, vet du vilken temperatur som detta tillagades vid?
Om det bara är felaktigt tillagad mat är det inte syftet med tråden.

/gilius

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal