Fettdoktorn Annika Dahlqvist kritiseras av Socialstyrelsen

Startat av Andreas, 2010-04-22 13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Svts mittnytt rapporterar idag att Annika "Fettdoktorn" Dahlqvist, som förespråkar dieten LCHF, nu får kritik av Socialstyrelsen för att via sin blogg ha gett råd åt patienter "utan att säkerställa uppföljningar eller informera om behandlingsalternativ", för att "inte gett vård och behandling i överensstämmelse med vetenskap och och beprövad erfarenhet" samt för bristande journalföring.

http://svt.se/2.55868/1.1973374/kritik_mot_fettdoktorn?lid=puff_1973374&lpos=rubrik
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Detta är ju en neverending story utan dess like! Jag tycker båda parterna är lika oresonliga. Annika spelar ut sitt "martyr-kort" och Socialstyrelsen sitt "beprövad vetenskaps-kort"

Filippa

Öh, kan man verkligen få riktig läkarvård via en blogg ? *Ser skeptisk ut * Alltså allvarligt ?

webguide

Annika har gjort flera hårresande uttalanden och hennes beteende i intervjuer är misstänkt "sektlikt". Hon låter lite som en religiös fundamentalist och hon har en nedvärdeerande och hånfull inställning till alla som inte håller med henne. Jag tror att hon är farlig!

chepplin

Ja alltså...Annika i en "debatt" är bland det värsta jag sett. Å hennes uttalande på hennes blogg, som faktiskt är det enda som hon har att komma med eftersom nån forskning ej har skett, är ibland helt fruktansvärda. Hon har bland annat påstått att hon trodde att "svininfluensan"-viruset var framställt i ett lab för att sedan placeras ut i världen för att i sin tur kunna sälja vaccin. Detta påstådd hon eftersom hon tyckte det var konstigt att svininfluensan kunde vara en mutation av svin/fågel/säsongs-viruset. Efter detta slutade jag bry mig. Kommentarerna till detta var ju minst lika hårresande...folk hänvisade till David Icke å la fram teorier om Illuminati-ordern...sinnesjukt

agnetasch

Det står lite om händelsen i Dagens Medicin:

Fem personer har anmält Annika Dahlqvists agerande på sin blogg till Socialstyrelsen. Socialstyrelsen vidtar inga särskilda åtgärder men uppmanar Annika Dahlqvist att ta till sig kritiken. Men i sann Annika Dahlqvist-anda säger hon att det tänker hon inte göra.

I kommentarerna efter artikeln finns det personer som påpekar att det finns andra TV- o nätdoktorer som inte följer upp sina ordinationer. Ett av svaren är bara mitt i prick:
"Faktum är att läkarna i frågadoktorn eller netdoktor och andra frågespalter alltid påpekar att man skall höra med sin ordinarie läkare Annika D brukar påpeka att andra läkare är idioter och att man skall strunta i vad de säger" Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Det framgår inte vem som anmält hennes bristande journalförning i hennes tidigare arbete på primärvårdsjouren i Sundsvall. Men man får en olustig känsla av att sådana triviala saker tycker hon inte att hon ska behöva syssla med. Nu är det frälsning av världen som står på agendan :-\

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/04/22/annika-dahlqvist-kritisera/index.xml

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2010-04-23 12:03
...
Det framgår inte vem som anmält hennes bristande journalförning i hennes tidigare arbete på primärvårdsjouren i Sundsvall. Men man får en olustig känsla av att sådana triviala saker tycker hon inte att hon ska behöva syssla med. Nu är det frälsning av världen som står på agendan :-\ ...



Haha :)

Hasse


chepplin

ja det har hon kvar..men hon blev av med jobbet i Sundsvall!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal