Vad kännetecknar en riktig matguru?

Startat av Andreas, 2009-01-27 11:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Hur vet man om någon är en riktig matprofet? Ja här är i alla fall ett kännetecken: "Folk kollar vad jag har i matkorgen".

¤ Mats-Eric Nilson: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2372339.svd
¤ Anna Skipper:  http://malmolund.city.se/tema/2009/01/26/_Folk_kollar_in_min_matkorg_/

Fler ideer mottages tacksamt. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Att kalla Mats-Eric Nilson en matprofet är kanske lite pretentiöst, men det ska bli intressant att följa hans artikelserie. Som gräsrot är det värdefullt att få tips på vad man ska köpa för "bra" mat. Att denna mat troligtvis kommer att finnas tillgänglig i vanliga matbutiker gör inte saken sämre. Annars är det ju så att proffs-matgurus ofta hänvisar till saluhallar i Stockholm vilket gemene man inte är hjälpt av.
Jag skulle gärna vilja se vad Mats-Eric har i varukorgen. Anna Skippers korg vill jag nog inte titta i ;D

Andreas

Jag tycker nog att profet är ett träffande epitet på mannen som frälser oss från industrimat. Apropå artikelserien så är det väl Beck-principen (först bio, sen canal+ och sist TV4) som råder, först skrev han böckerna, sen används samma material i SvD, men var slutar det? Kan kanske Per Gessle göra låtar av det? ;)

Här är ytterligare ett mått på vem som är mest matguru, antalet träffar i Google. (Tog med några icke-matpersoner för att få lite referens till världen i övrigt.)

¤ 793.000 Blondinbella
¤ 634.000 Jesus Kristus
¤ 261.000 Tina nordström
¤ 168.000 Marcus Samuelsson
¤ 123.000 Melker Andersson
¤ 114.000 Eskil Erlandsson
¤ 103.000 Leif Mannerström
¤  98.500 Jan Hedh
¤  92.800 Lisa Förare Winbladh
¤  75.700 Fredrik Paulun
¤  54.200 Mats-Eric Nilsson
¤  47.400 Annika Dahlqvist
¤  47.200 Carl Jan Granqvist
¤  40.600 Anna skipper
¤  27.600 Claude Marcus
¤  18.000 Profeten Mohammed
¤  17.400 Uffe Ravnskov
¤  13.100 Stephan Rössner
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal