Rökt fläsklägg

Startat av agnetasch, 2008-01-06 12:12

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Mannen rökte häromdagen o plockade för ovanlighetens skull med en fläsklägg. Det blev verkligen gott. Kanske inte så matig men kul att karva o gnaga på.

Kari

Oj, så gott!!  ;D

Nu fick jag inspiration, röken är igång och två st ca 5x10x35cm tjocka bitar av rimmat sidfläsk ligger och har det skönt!

Får väl se vad och hur det blir!  ;D

agnetasch

Det blir säkert jättegott :D Rapportera!

Kari

Ska det!

Hur stora lägg, hur varmt, hur länge, vad för ved & spån kör Din man med? *nyfiken*

Andreas

Hur äter man rökt fläsklägg? Karvade och gnagde du och maken enbart på det rökta fläsklägget eller var det en del av en större måltid eller drack ni kanske något passande till?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Brutalt gott att karva tunt på smörgås eller som tilltugg till bastu och öl. Lammfiol lika gott å!

Helst ska man låta det rökta ligga en vecka innan man börjar men det är ofta slut då tyvärr.. Lösning: Man gör två eller fler på samma gång!

Men nu var det inte jag som skulle svara... *ler*

roffekock

Jag brukar koka läggarna riktigt möra,svåla,riva köttet i en form där dom utsättes för pressning under natten. Nästa dag skäres dessa i 2 cm tjocka skivor,skivorna bestrykes med en god senap och vändes i ströbröd 2ggr varefter dom stekes försiktigt i smör,serveras med ett gott mos och saltgurka och min sukål om ni minns den :D

Källarsvalt öl ingår.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Vilken uppfinningsrikedom roffekock! Jag får försöka slita åt mig en lägg ur klorna på mannen nångång o prova din anrättning, låter gott.
elka: Jag har intervjuat mannen, han uppger att han använt medelstora läggar delade i två delar. Han försökte hålla sig runt 70-90° (inte över 100° i alla fall) Han tror han höll på 6-7 timmar o använde alvedträn o köpta alspån.
Andreas: just som elka säger, på smörgås eller bara gnaga.

Kari

2008-01-08 23:17 #8 Last Edit: 2008-01-09 12:45 by elka
Så var fläsket klart fem timmar senare, dum och nyfiken som man är försöker man ändå provsmaka, bara lite, mums!

Dock inget som går att fotografera, svart och ful idag (trasig nu, bara lite).  ;)  Ska se om jag kan komplettera med en bild när fläsket varit i kylen över natten!

--

Dagen efter kvällen före. Nu gick det att skiva någorlunda, men att få sidfläsk att se gott ut på bild..  ;)

Urban

Jag tycker att det rökta sidfläsket är som allra godast när det fortfarande är nyrökt och varmt.. Gärna en kall öl eller 2 åsså  :P.

agnetasch

Det ser visst gott ut, skicka genast hit en bit :D Var fläsket rimmat från butik när du rökte det?
Förr fanns det rimmade revben i Göteborgs saluhall, undrar om man kan röka sådana? Eller grilla kanske?

Kari

Rimmat var det, lite som experiment hade jag köpt rå rullsylta nu efter jul till skampris.. Bort med nätet, rulla upp och sköljde bort all kryddpeppar, torka med papper och in i rökskåpet.

Tjocka revben funkar nog att röka men tänk på att det blir mycket rökt "svart yta" som inte alltid är så gott eller hälsosamt. Annars koka, marinera, sen grilla, kanon resultat varje gång!

Själv har jag "rimmat" med jodfritt grovsalt över natten eller lite mer, sköljt noga och rökt på.  ;) Både kött och fisk. Vad betyder ordet rimma? Dax för en ny tråd!  ;D

Kari

2008-05-08 16:07 #12 Last Edit: 2008-05-09 09:35 by elka
Då var det dax igen! Två fläsklägg åker strax in i röken! Ska försöka greja en bild denna gång!  ;D

--

Senare:

Här är före och efter bilder, 6 timmar i 80-100grader, dessa vägde 1kg/st och var färdig rimmade. Nu ska dessa få ligga till sig en vecka, minst.

roffekock

elka dina rökta läggar ser smarriga ut.

/rolf
Matforum är bäst

Harry Bergman

2008-07-21 10:51 #14 Last Edit: 2008-07-21 10:55 by Harry Bergman
Hej Agneta

Skall röka fläsklägg , lät du dem ligga i saltlake , hur länge hur kraftig lake.

Rökte själv lax på Lördagen  1 tim 10 min 90 graders värme med alspån i tunnan +
6 sockerbitar.

Flingsalt rosepeppar svartpeppar obs ej för mycket.

Harry Bergman

agnetasch

Saltlake till fläskläggen: 1 dl salt per liter vatten. Tid 2-3 dagar beroende på storlek.

Harry Clark Bergman

Dessa bilder har jag publicerat på Facebook.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal