Husmanskost!!!

Startat av Sari, 2009-10-01 11:01

Föregående ämne - Nästa ämne

dePaul

Tores åsikt gällande "husmanskost" är ytterligare bara en i mängden. I och för sig så tenderar jag hålla med om hans åsikt men frågan återstår dock: Vad innebär den korrekta termen "husmanskost"?

Om man i samklang med Tores idéer jämför med den tyska termen så är betydelsen något olik i de båda länderna (Sverige, Tyskland): http://de.wikipedia.org/wiki/Hausmannskost

Frågan är således: Vad betyder ordet husmanskost för oss idag??

~Paul~


Filippa

Det finns säkert massor med olika uppfattningar om vad husmanskost betyder men för mig är det mat som inte är så innovativ, inte experimentell och som tar lite längre tid att laga.

Ex rotmos/fläsklägg, lutfisk, köttbullar, kålpudding mm mm.

Fröken Dill

Mmmnä, med risk för att vara otrendig är jag ingen stor vid alla grönsvansade isbjörnar av husmanskost, även om det finns undantag.
Jag är skeptisk mot kåldolmar och laxpudding. Stekt salt sill med korintsås går bort, liksom fläsklägg med rotmos, kålpudding och bruna bönor med fläsk. Till torsken kan man väl ha något godare än trist äggsås? Och lutfisk med vit sås. Blä!

Plommonspäckad fläskkarre har jag alltid bojkottat tills jag fick en helt fantastisk variant på Stadshuskällaren för många år sedan. Den bara smälte i munnen. Strömming bokkottade jag helt tills jag i vuxen ålder fick upp ögonen för vilken delikatess det är. Stömmingsflundra, sotare och strömmingslåda med kaviar... MUMS! Oxsvamssoppa är jättegott.

Tycker fröken Dill

webguide

Jag har aldrig gillat Strömming och kommer förmodligen aldrig att gilla det heller.... Så det så! :)

Filippa

Hörni, det är tur att smaken är som baken delad :-) Och webguide - desto mer strömming till mig ! Tjohoo !

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal