Vad drack ni för öl senast

Startat av Afram Haffo, 2009-02-08 19:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Afram Haffo

Vilken ölsort drack ni senast och varför blev det just denna ölsort som ni drack.

Afram Haffo

Jag kan själv börja med tråden.
Jag drack en Amerikansk ipa i från Stone brewery rättare sagt en ruination IPA, en riktigt välhumlad Amerikansk ale i den övre klassen med en enorm beska som nästan inte går att beskriva.
Valet föll för denna öl för att jag är så trött på att dricka dålig eurolager tex grolch,mariestads,falcon.

ivanl

Ringnes Pils
Smakar "kjempegott" efter en lång och krävande skiddag i Norge.

Afram Haffo

Citat från: ivanl skrivet 2009-02-08 22:57Ringnes Pils


Min fråga till dig är: tycker du verkligen den är god eller drack du den bara för att det va den enda som du fann ?

crlhrv

jag drack en Ocean Pilsner, eller två rättare sagt för den första var så god. Ocean är ett litet mikrobryggeri i Mölndal där man brygger opastöriserade öl sedan 2006. Jag är verkligen ingen ölkännare, men det är något i Oceans öl (jag drack julölen till ett julbord) som ger en väldigt speciell eftersmak. Kanske är det humlen tillsammans med bitterheten? I fredags diskuterade vi smaken och kom fram till något av följande associationer när man smakar en Ocean: torrt trä, gödsel eller snusprilla. Jag har aldrig kännt smaken i något annat öl. I övrigt är smaken citrusaktig och lite fruktig. Betyg: 4/5.

Det är spännande att upptäcka vad Göteborgsområdet har att bjuda på i ölväg, det finns ett antal mikrobryggerier som gör riktigt riktigt bra öl, speciellt runt Mölndal.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag drack en Amerikansk Chocolate stout på hela 10%. Den var en nyhet på systembolaget och eftersom jag gillar att testa nya sorter så köpte jag den.
Efter jag hällt upp den mörka drycken i ett glas så försökte jag genomlysa glaset med en lampa, men det gick inte :). Smaken var stor, söt, syrlig, med en god, besk,bränd, kaffe och choklad eftersmak. Upplevde den inte spritig som en del starka ölsorter kan. Rekommenderas till den som gillar mörka öler och mycket kraftig smak.

¤ Betyg

4/5

agnetasch

Citat från: crlhrv skrivet 2009-02-09 06:34
jag drack en Ocean Pilsner
Var drack du den? Finns deras öl att köpa nånstans, hittade dom inte på Systemet. Skulle gärna prova deras Ocean Weiss, den finns ju i flaska, vill inte ha ett fat på 50 l ;D

Afram Haffo

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-09 11:50
Var drack du den? Finns deras öl att köpa nånstans, hittade dom inte på Systemet. Skulle gärna prova deras Ocean Weiss, den finns ju i flaska, vill inte ha ett fat på 50 l ;D


Prova att privatimportera deras öl http://www.re-pdf.com/?f=2849&x=74c3cb0970735a9ca6a343e5a25f5e23

agnetasch

Hihi, man importerar alltså en inhemsk öl?

crlhrv

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-09 11:50
Var drack du den? Finns deras öl att köpa nånstans, hittade dom inte på Systemet. Skulle gärna prova deras Ocean Weiss, den finns ju i flaska, vill inte ha ett fat på 50 l ;D


Jag drack den på Lokal på Kyrkogatan i Göteborg (www.lokalgbg.se). De har några olika Ocean-öl. Jag har för mig att också Gunnebo Slott har Ocean i sin restaurang.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Per-Erik

Jag drack en liberty ale från Anchor Brewing  (ett Amerikanskt bryggeri)

Blev förvånad över hur god den var.

Hade egentligen tänkt att köpa deras steam beer, men tog fel,  den här kan jag definitivt köpa fler av!
Trevlig humle smak och lagom med estrar och hyffast mycke beska. (doften kan jag inte bedömma så bra då jag är förkyld...)



CII

Citat från: Per-Erik skrivet 2009-02-09 14:22
Jag drack en liberty ale från Anchor Brewing  (ett Amerikanskt bryggeri)

Blev förvånad över hur god den var.

Hade egentligen tänkt att köpa deras steam beer, men tog fel,  den här kan jag definitivt köpa fler av!
Trevlig humle smak och lagom med estrar och hyffast mycke beska. (doften kan jag inte bedömma så bra då jag är förkyld...)

Även jag drack en Liberty Ale, jag drack den igår för att jag var sugen på öl och det var den enda jag hade hemma.

Afram Haffo

Det är så sjukt kul att ni dricker roligare öl än "blasköl" trodde denna forumsdel skulle innefatta en hel del staropramen och norrlandsguld men icke, fortsätt så och denna tråd kommer att bli super ;)

Afram Haffo

Sitter nu så här efter jobbet kl 02.00 och njuter av en Tokens Clusterbomb från ölands gårdsbryggeri.
Morgan Peilot som brygger ölet är en stjärna i mina ögon för han vågar att sticka ut med sina sköna ölsorter.
Tokens cluster är en välhumlad ale med massor av amarilohumle som ger en riktigt skön beska och en bra citrus smak och doft, blommig och brödig, och relativt torr . Denna öl är kärlek för mig.

Bolaget kan ta hem den om ni gör en specialbeställning eller en privatimport (ja från Sverige) .

jonni


Afram Haffo

Du menar denna öl .
Skriv gärna varför och vad du tycker om denna öl :)

jonni

Varför? Det e en grymt bra öl, perfekt för sista beställningen på den lokala förorts-pizzerian!

Afram Haffo

Jasså inte visste jag att grottan hadde tripel karmeliet heheheh
;D

CII

Jag njöt av en Fuller's 1845 igår när jag tittade på Knutbyserien.

http://www.fullers.co.uk/rte.asp?id=57

ivanl

Citat från: Afram Haffo skrivet 2009-02-09 00:28Min fråga till dig är: tycker du verkligen den är god eller drack du den bara för att det va den enda som du fann ?


Öl för mig är mycket en fråga om kontext.
Efter skidtur i Norge smakar en norsk pils riktigt bra. Skulle aldrig dricka den hemma en regnig dag.
En dansk öl - gärna de nya kvalitetssorterna som t ex Skands - smakar alltid som godast till ett smörrebröd i Köpenhamn.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal