Tina Räkor

Startat av MiGa, 2009-03-11 12:29

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa


Krista

Bred ut dem på en långpanna med bakplåtspapper och strö grovsalt på dem (funkar ev med vanligt salt). Jag har testat och de smakar inte salt sen, som man kanske kan tro. Kanske är bra att skölja av dem efteråt för säkerhets skull.

MiGa

Gäller detta även oskalade räkor? Hur lång tid tar det ?

FredrikB

Krista, det där låter som om det vore värt att pröva!  Nu är det ju iofs så att man skall frysa in snabbt och tina lååååååååångsamt men för en räka så kanske det spelar mindre roll.. det finns ju oxo speciella 'skärbrädor' som halverar upptiningstiden jmfrt med t.ex. en marmorskiva men jag kommer för mitt liv inte på vad de heter...

Kari

Jag sprider ut mina på tidningspapper så det är mellanrum mellan varje. Då tar det en timme knappt. Dvs om dom har skalen kvar.

Krista: Salt verkar ju smart, skall prova nästa gång med hälften hälften! :)

Mickan

Jag kör också med tidningspapper och stor spridning. Risken med salt är väl att lite vätska dras ut. Borde kunna bli lite torra. Lite får man väl planera så att en timme inte upplevs som alldeles för mycket  ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Lägg räkorna i durkslag, spola med ljummet vatten en minut och sen kallt vatten en minut (skaka om och rör på durkslaget hela tiden under spolingen). Klart.
Den som inte frågar får inga svar.

patrik.svensson

Har aldrig testat med att spola räkorna i vatten men har hört att man inte förlorar nån smak så det är kanske bästa metoden.
Annars funkar det väldigt bra att salta oskalade räkor. Att salta skalade borde väl göra dem både salta och dra ut vätska? Eller?


agnetasch

Jag fick ett tips från svågern hur man tinar räkor på bästa sätt:
500 g frysta räkor
½ l vatten
2 msk salt
2 tsk socker
Lös salt och socker i vattnet. Lägg i räkorna och låt dem tina i vattnet c:a 2 tim. Låt räkorna rinna av i kylen. Då blir räkorna goda.
Är det bråttom kör jag räkorna i mikron en sväng, löser salt/socker i lite varmt vatten som sedan späs till ½ l rumstempererat vatten. Nu beror väntetiden på hur tuff man varit med mikron ;D


roffekock

Jag är lite skeptisk till att snabbtina en så känslig produkt som räkor detta med bibehållen fräschör och att tina frysta räkor i ljummet vatten är helt off i så fall är det bättre med kallt som går fortare konstigt nog. Bäst är att tina dom långsamt i kyl över natten och därefter använda agnetas lag att förvara dom i.

/rolf
Matforum är bäst

PerG

Snabbaste och bästa sättet är att springa till fiskbilen och köpa färska räkor istället... ;)

agnetasch

Den språngmarchen kan inte bli snabb, så tung plånbok som man måste ha med sig ;)

Mickan

Vi har färska på torget på lördagar och då kostar helt kilo 98 kronor. Helt ok!
Video meliora proboque deteriora sequor

Miss Fish

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-27 21:24
Vi har färska på torget på lördagar och då kostar helt kilo 98 kronor. Helt ok!



Du bor på västkusten va?  ???
Jag sålde färska räkor i fredags i norrland. De gick på 170 kr kilot..

Mickan

Jag bor i Jönköping! I Vättern har vi då rakt inga räkor!
Video meliora proboque deteriora sequor

PerG

De låg på 139:-/kg i fredags här i Göteborg (på 2-3 ställen) så det var väl ändå inte så snuskigt dyrt?

De senaste veckorna (eller ja, ganska länge) har de legat på 98:-/kg hos i princip alla handlare...

Citat från: Miss Fish skrivet 2009-03-29 16:08

Du bor på västkusten va?  ???
Jag sålde färska räkor i fredags i norrland. De gick på 170 kr kilot..

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2009-03-29 22:51
De låg på 139:-/kg i fredags här i Göteborg (på 2-3 ställen) så det var väl ändå inte så snuskigt dyrt?
Jo, snuskigt dyrt ;D
Egentligen ska jag inte säga något för jag är inte så förtjust i färska räkor, jag tycker dom ofta är lite för torra o trista. Frysta Royal Greenland(för 60:-/kg) varsamt tinade i saltvatten är min favorit ;)

roffekock

Färska räkor ger skalade 40% i rent räkkött. Tänk på det. Det finns en god räka (handskalad) Bergendals AG,Citygross. säljes i 500 gr plastburk snygg,god men hälsosam ?

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Man kanske kan koka räksoppa av saltvattnet man tinat de frysta räkorna i? Om vi nu ska vara riktigt ekonomiska ;D

Mickan

Citat från: agnetasch skrivet 2009-03-30 18:24
Man kanske kan koka räksoppa av saltvattnet man tinat de frysta räkorna i? Om vi nu ska vara riktigt ekonomiska ;D


Ha ha!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal