Har du uppfunnit en egen maträtt?

Startat av Andreas, 2009-04-23 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag är nyfiken på om någon här uppfunnit en helt egen maträtt? Berätta!
Den som inte frågar får inga svar.

ena

Hur definierar du en helt egen rätt? Räknas det om man tar en befintlig rätt o modifierar den så att man knappt anar ursprungsidéen eller ska man ha klurat ut nåt från scratch? *bara undrar*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

kjpil

Det var jag som uppfann köttfärssås och spagetti :)

peterbjurstrom

Fredrik Härén (årets föreläsare för något år sedan) definierar en uppfinning som att man tar två kända koncept och parar ihop dem. Han menar att det inte finns uppfinningar från grunden. Om man tänker efter lite så tror jag att han har rätt.

Jag gör emellertid helt egna recept (jag tar olika koncept och parar ihop dem).

Den här pastabakelsen är något av en innovation:

http://smakligtochgott.blogspot.com/2008/09/kantarell-och-broccolifylld.html
Impulsiv matkonstnär med både framgångar och motgångar (ibland orsakandes ett visst mått av raseri)

Andreas

Välkommen till Matforum Peter! Det Härén säger låter vettigt. Och kul med pastabakelse, men är det egentligen inte en jätteravioli? (Undrar om man kan limma ihop färska lasagneplattor för samma resultat?)

Ena: Om man knappt anar ursprungiden tycker jag definitivt att man skapat något eget, tycker även att en "större ändring" som gör ett recept bättre också kan räknas som uppfinning.
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Vilken god grej det där såg ut att vara Peter! :) Om det nu är en jätteravioli tycker jag ändå du ska ha cred för namnet på skapelsen, Pastabakelse, helt underbart :D

agnetasch

Jag blev även imponerad av Peters pastastubbar med färskost, aprikoser o valnötter. Det är roligt att se något annorlunda med pasta, annars blir det så gärna den gamla vanliga pastasalladen.

Kari

Jag har nog, inte helt säker ännu, uppfunnit ett nytt bröd.

Det skulle bli baguetter egentligen, orken och lusten tog slut då jag inte ides blanda ytterligare mer mjöl och heller inte hade tillräckligt med uppfinnarrikedom att konstruera en sorts baguetteform eller plåt.

Summan blev, att nu ligger hela degen som mer påminner om en smet, i en långpanna. Det se ut som att det skulle kunna bli antingen fläskpannkaka eller sockerkakan till en rulltårta.

Så jag misstänker nu - att innan midnatt kommer kanske världens första baguette som kan användas av polisen vid kravaller som en sköld.

Sköldette!



 

agnetasch

Bakar du fyra baguetter också så kan du, med hjälp av sköldetten, bygga ett litet trevligt extrabord :D

peterbjurstrom

Kul att ni tyckte om pastabakelsen och stubbarna.

Gjorde en ny kul grej för ett tag sedan. En sorts krustad men gjord av deg med pastamaskin och gräddad i ugn (krustader görs med smet och friteras). Jag fyllde den med färskost, oliver, päron och rädisor.

kolla in den
http://smakligtochgott.blogspot.com/2009/04/krustader-med-farskost-paron-oliver-och.html
Impulsiv matkonstnär med både framgångar och motgångar (ibland orsakandes ett visst mått av raseri)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal