Äpplen,massor med äpplen

Startat av agnetasch, 2008-08-04 17:58

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Det verkar som om det blir mycket äpplen i år. Alla äppelträd i grannskapet dignar av frukt, våra också. Man kanske skulle ta o göra något av dem innan mannen kör ut dom i skogen till älgarna.
Frågan är bara vad, det får ju vara något som tar på dom. Ett par äppelpajer förslår ju inte långt, äppelmos äter vi aldrig, juice har ingen åtgång, att fylla frysen med äppelklyftor verkar oekonomiskt. Torkade skumgummi-äppelskivor tycker jag inte är så kul.

Vad äter vi egentligen? Jo, mycket vilt, kanske man kan göra äppelgelé? Nog borde detta recept funka? Någon som provat?
http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=1794&GroupID=62

Mycket cider går det till släktkalasen, kan man ha en god äppelsaft istället? (Hellre saft än dricka för utrymmets skull) Är det någon som har ett bra recept på äppelsaft? Blir det till att släpa fram silställningen eller ska man investera i en saftmaja. Var hittar man en sån? Ny, inte Tradera.

Något som verkar dra mycket äpplen är apfelkraut eller apple spread, någon slags långkokt äppelmos/äppelsirap. Tydligen ska man ha det på rostat bröd o som smaksättning. Låt mig få dela med mig av ett googlesöversatt recept:

Apfelkraut (tyska Homade Apple Syrup)
10 kg Äpplen - söta sådana, mogen
1 Vanilla stick
15 g Pektin
Tvätta, kvartsfinaler, kärna äpplena skuren i grova skivor.  Koka äpplena i nästan inget vatten tills de är kokta.Lägg äpplena i en lämplig trasa och pressa saften ur.Koka saften med skivade vanilj käppen och pektin.
Fyll varm i twist-off glasögon  ;D

annamaria

Jag har upptäckt detsamma och funderat. Har också hittat äppelgelé - perfekt för oss lata - man slipper skala och härja. Sen gjorde Per Moberg äppelmust - recept finns här: http://recept.nu/1.119025/kalla_drycker_smoothies/frukt_bar/appelmust
Verkar också lagom pyssligt. Chutney med äpplen och mango är inte heller dumt.

agnetasch

Har du något bra recept på chutneyn?

Undrar varför Per Morberg använder en damejeanne för sin must? Hur får han i o framförallt ur äpplena? ???

annamaria

Det var ganska stort hål - delade äpplena i några bitar. Hällde ur saften men man fick inte se hur han fick ur äpplena  ;) Han gjorde även en chutney.
Här finns det: http://recept.nu/1.118984/safta_sylta/frukt_bar/chutney

På mitt träd är det oerhört många små äpplen. Endel har redan fallit ner på marken. Ska man gallra när det är så här? vet någon?

agnetasch

Jag är lat så lita inte på mig, men när jag hade en koloniträdgård var den full med äppelträd; 12 st på 300 kvm, alla olika sorter. Ingen av dem gallrade jag o det blev bra äpplen av alla. Dom fick själva sköta gallrandet; det trillade av en massa småäpplen till att börja med o dom ska man kratta bort för att inte få svamp eller vad man kan få i gräsmattan.
Men det var stora träd jag hade. Har man ett nysatt, lite sprödare träd kanske man får hjälpa det lite så att inga grenar knäcks.

agnetasch

Nu har jag gjort äppelsaft, kokt äppelsaft :D

Efter att jag rört upp himmel o jord efter en saftmaja muttrar mannen, hädanefter benämnd som Musslan :-X  "Undrar om inte morsan har en sån där apparat" Jovisst var det så o den fick jag låna.

Jag började med att göra på gammalt sätt; koka äppelbitar i gryta o sen låta moset rinna av i silduk. Sagt o gjort.
3 kg äpplen o 1,5 l vatten fick koka nästan ½ tim
Ner i silduken. Rann dåligt, äpplen är lite för mosiga o täpper igen silduken. Men till slut hade jag 1,5 l saft som jag värmde med 9 dl socker.
Det blev en god, rätt söt saft med samma rosa färg som rabarbersaft. Den blev lite geléig kanske beroende på att jag använde mycket omogen fallfrukt med onödigt mycket pektin i sig.

Det avrunna moset la jag i ett durkslag o bearbetade det så att moset rann igenom, kvar var bara stjälkar o kärnor. Det kanske man kan göra müssli av ;D

Här står jag redan med 2 liter saft o tre burkar äppelmos o på träden har äpplena har inte ens mognat :o

Imorgon åker nog saftmajan fram.

annamaria

Åh vad roligt. Mina 200 burkar står i källaren och bara väntar....

Znapper

Jag åkte till ett musteri med 5st ICA pappåsar fulla och åkte hem med 38 liter äppelsaft.
har tappat upp det på 1,5L petflaskor och lagt i frysen.
Kanon gott.
En del äpplen sparade jag och några om dom hänger på tork i kökstaket.

PerG

Åh.. om man ändå hade ett äppelträd!.... Vi äter jämt äpplemos på yoghurten till frukost och lagar all barnmat till vår lille son själva och äppelpurén till honom har vi gjort på "köpeäpplen"... skulle ju varit roligare med egna äpplen såklart...

Kan man plantera ett äppelträd på balkongen? ;)

Filippa

Ett litet tips är att skiva äpplena och frysa - perfekt till äppelpajsuget mitt i vintern !

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2008-09-15 23:06
Åh.. om man ändå hade ett äppelträd!....
Är det äppelår kan du ju få hur mycket äpplen du vill av folk med äppelträd. Har du något koloniområde eller villaområde i närheten? Gå o fråga eller sätt upp lapp i affären: "Äpplen önskas"

ena

äppelchutney är gudomligt gott, man behöver inte blanda med annan frukt om man inte vill, receptförslag
http://enasmattankar.blogspot.com/2008/09/chutney-p-lngden-och-tvren.html

ett annat tips är att koka äppelglögg av den ångade saften, ska leta reda på mitt recept där, ett bra alternativ för glöggsugna barn o bilkörare

när man ångar saft i en saftmaja tycker jag att man får en bättre saft om man ångar bären utan socker och kokar i det i efterhand.

ångar man saften och vill göra äppelgele så kan man smaksätta den med tex mynta, rosmarin eller timjan -eller varför inte en sats av varje :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Citat från: PerG skrivet 2008-09-15 23:06
Kan man plantera ett äppelträd på balkongen? ;)


Jag tror det finns dvärgäppelträd, man får så klart trimma dem och så och de lär kräva en rejäl kruka och en hel del vatten, men det borde faktiskt gå!
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Åh Ena, äppelglöggsreceptet mottages tacksamt och skyndsamt :-) Och den som bor i Västra Stockholm kan kontakta mig så ordnar vi lite äpplen ....

agnetasch

Citat från: Filippa skrivet 2008-09-17 07:50
Åh Ena, äppelglöggsreceptet mottages tacksamt och skyndsamt
Håller med!

ena

man kan prova allt -minst en gång!!;)

Filippa

Ohh, tack ! Nu vet jag äntligen vad jag ska göra med alla äpplena :-) *skuttar bort i fjärran på jakt efter mera äpplen*

agnetasch

ena: Nu närmar sig min äpple- o saftmajedebut o jag har några frågor:
Hur mycket äpplen kan man proppa i saftmajan, finns det någon perfekt mängd/vikt?
Kan man ha med kärnhusen eller susar kärnorna igenom hålen?
Ska man ha vatten bara i den understa behållaren eller lite i "mellanbehållaren" också?
Hur länge kokar man ungefär?

ena

hur mkt äpplen som helst *ler* eller, så mkt att locket kan ligga på :) man kan dessutom fylla på mer äpplen när det sjunker ihop om man har dåligt med tålamod :)
hela äpplen, med skal o kärnhus, använder man fallfrukt är det bäst att skära bort stötta och bruna fläckar.
Bara vatten i den understa behållaren, ångar man mkt kan man behöva fylla på lite så håll koll efter en timme sådär.
koka tills det ser ut som om det inte finns nån saft kvar i äpplena när du lyfter på översta locket.
man kan (om man har tur ;) eller troligtvis om du fyller på äpplen) behöva tappa ur saft under ångningen men det är bara att ställa en stor kastrull eller hink på en pall framför spisen och öppna slangen.
kokar man sedan all saften med socker så får man en saft som smakmässigt är väldigt jämn, har man socker direkt i "majan" så smälter inte allt sockret och den första saften man tappar ur är mkt mer smakrik än den sista.

ska man göra äpplegele kan man använda ångade paradisäpplen som innehåller mkt mer pektin än vanliga äpplen.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Tack, du är en ängel. Du har räddat vinterns saftförråd :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal