Balsamvinäger för nybörjare

Startat av Kari, 2007-07-04 13:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2007-07-04 13:54 Last Edit: 2007-07-04 14:26 by elka
Har köpt en flaska balsamvinäger men jag har aldrig använt det förut, någon som har nybörjartips på hur det ska nyttjas?

Rob

Blanda med olivolja och sallad-dressingkrydda (jag föredrar Persillade) så får du en kanongod dressing. Kan även kompletteras med lite grekisk/turkisk yoghurt och dijonsenap.

Viktigt är att välja ett vinäger av god kvalite. Oftast använder jag sådant jag köpt i Italien, men Zetas lilla fyrkantiga flaska med reserva är oxå ok.

Kari

Varför heter det balsamvinäger?

Jo, kvalitet är viktigt, köpte förut en ekologisk vitvins som faktiskt var vidrig. Eller så var det fel på den.

Sallads-dresskrydda som i torrvara eller flaska?
Ska man använda balsam som vanlig vinäger om man tänker på blandningen? ½ till 2 på 10 enheter eller något sånt?

Rob

Jag kör alltid kryddan som torrvara. Vet inte om persillade finns som vätska faktiskt.

Balsamvinäger är betydligt mildare än vanligt (och rundare i smaken), blandar nog närmare 4/10 delar i normalfallet.

Varför det heter balsamvinäger vet jag inte.

Kari


Rob

Det skadar inte att använda en citronolivolja heller, Grappolinis  äggformade flaska är helt ok.

Lycka till med dressingen!

Anne

Balsamvinäger är lagrad - ju längre desto godare. :) Jag använder det gärna i dressingar, men det är gott i mat också. Ja, i det mesta faktiskt. Testa också att droppa lite på jordgubbarna - jättegott.
Anne's Food - min matblogg

Kari

Jordgubbar och balsam, blir dagens test!

Igår blev det en enkel vegoröra, paprika, gurka, rädisor och lite rödlök med balsam och olja toppat med några saltflingor och svartpeppar. Blev helt ok, balsamvinäger var en rätt rund och snäll sak.

Sweber

Prova gärna Zetas Äppelcidesbalsamvinäger (puh). Den är mild och rund och med tydlig äpplekarraktär. God att stänka på en grönsallad som den är istället för dressing. Lite som att pressa lite citron över salladen, men med äppelton istället för citron.

Jag gör ibland en sötsyrlig sås på hackad vitlök som får ligga i olivolja och mjukna försiktigt. Kycklingbuljong, soja och mörk balsamvinager och socker eller sirap. Får koka ihop en stund. Det gäller att hitta balansen mellan söttman, syran och bottnen, dvs sockret, vinägern ocg buljongen. Jag brukar använda Bong kycklingfond till buljong. Den kan man fö smaksätta och ha som botten i det mesta.

Ett annat tips är att dela ned parmesan i tärningar och hälla en god balsamvinäger över. Sätt tandpetare i och ha som tilltugg.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-07-04 18:06Balsamvinäger är lagrad - ju längre desto godare. :)


Kan man köpa balsamvinäger och lagra själv för att få den godare?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Jag tror att den är lagrad på ekfat eller liknande. Min gissning ar att den inte utvecklas nämnvärt på flaska.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

Vin utvecklas på flaska, samma sak borde gälla dess kusin balsamvinäger.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Njäe, jag tror inte att det ger nån vidare effekt att lagra själv. Kanske om man har någon riktigt bra från start, men knappast om man köper något i vanliga affärer. Precis som Sweber skriver så lagras det på fat, och det är där det sker några stora skillnader i smaken. Som med whisky, skulle jag säga...
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Hmm. I vilken form långtidslagras egentligen vinäger? Är det i vinform man lagrar eller i den färdiga vinägerformen?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Balsamvinäger gör man från reducerad druvsaft, och den får sedan ligga och lagra på fat. Länge. Dyr balsamvinäger ligger på många oliika fat.

En del billiga sorter är inte lagrade alls, utan är vanlig vinäger med socker och färgämnen - trist.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Men när låter man syret komma åt den koncentrerade druvsaft som ska bli balsamvinäger? Före lagring, under hela lagringen eller efter lagringen?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal