Grov dijonsenap??

Startat av Lucy, 2009-05-04 20:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Lucy

Jag gillar dijonsenap, tycker om den där osötade senapssmaken! Någonstans har jag läst att det ska finnas grov dijonsenap, jag har sökt runt efter detta i det flesta affärer utan att hitta något sånt. Någon som vet om det finns och var man i så fall kan hitta det?
Tjingeling/Lucy

roffekock

Finns på tex. City Gross. Och jag håller med den är förträfflig i matlagning. :D

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Vad är det som är grovt i senapen, är det senapsfröna som är grovstötta eller är det något annat?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Den jag köper är som all grov senap mindre finmald. Alltså fler hela och halva senapsfrön! Gott!

Jag tillhör dem som gärna äter min köttbit som fransmännen, dvs med en klick senap.
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Grovsenap har mer smak tycker jag men inte bevis mer än en skrumpnande tunga :D

Mycket enkel att göra.

Ingredienser
Portioner: ca 2 dl

1 dl gula senapsfrön
1 dl bruna senapsfrön
2 msk ättiksprit, ca 12%
2-3 msk socker eller honung
1-2 tsk salt

Kan spetsas med någon krydda eller alkoh.

Gör så här
Lägg de båda senapsfrösorterna i en hög smal bunke eller i en mortel. Krossa senapsfröna med mixerstav eller i morteln tillsammans med ättikan. Smaka av med honung el socker och salt.
Låt senapen stå ca 1 vecka i kylskåpet att mogna innan den ska ätas.

/rolf
Matforum är bäst

Mickan

Citat från: roffekock skrivet 2009-05-05 22:27
Grovsenap har mer smak tycker jag men inte bevis mer än en skrumpnande tunga :D

Mycket enkel att göra.

Ingredienser
Portioner: ca 2 dl

1 dl gula senapsfrön
1 dl bruna senapsfrön
2 msk ättiksprit, ca 12%
2-3 msk socker eller honung
1-2 tsk salt

Kan spetsas med någon krydda eller alkoh.

Gör så här
Lägg de båda senapsfrösorterna i en hög smal bunke eller i en mortel. Krossa senapsfröna med mixerstav eller i morteln tillsammans med ättikan. Smaka av med honung el socker och salt.
Låt senapen stå ca 1 vecka i kylskåpet att mogna innan den ska ätas.

/rolf



Jag brukar blötlägga mina frön i minst ett dygn. Lättare att mala då!
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Matforum är bäst

Sweber

När jag var barn, i slutet på 70-talet, så hade mina föräldrar med sig en jättegod senap från frankrike. Den var riktigt grov och var mer som en pasta än flytande och den var mycket mild och inte söt. det fanns inget av stickigheten hos vanlig senap. En sån har jag aldrig sett sedan dess. Undrar om man skulle gilla en sån idag?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Lucy

Tack för tipset om City Gross, då ska jag kila iväg dit, tror inte att jag är såpass duktig att jag gör min egna! Jo, visst, har nog en "skrumpnande tunga", Roffekock :) Jag gillar allt som är beskt och lite surt och lite bittert i smaken, men om jag skulle prova att göra egen är det väl bara att hoppa över socker eller honung antar jag.

Andreas, vad jag menar med grov är väl just som du säger att senapsfröna är grovmalda och det blir lite mer smak då tycker jag :)

/Lucy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal