Vad bör man inte frysa och varför?

Startat av Andreas, 2009-01-24 07:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Har du stött på något som inte går bra att frysa? Berätta!

Själv har jag ofrivilligt provat att frysa kaviar på tub, det hände genom ren tankspriddhet, råkade stoppa tuben i frysen istället för kylen och gissa om jag letade den tuben sen utan att hitta den. Hur som helst går det inte alls bra att frysa kaviar på tub, den tappar konsistensen och blir som vattning och lös och rinnig. Någon som har en aning om varför, vad är det som händer med tubkaviar när man fryser den?
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Det är ju ganska mycket vätska i kaviar så troligtvis så spränger iskristallerna cellväggarna vilket gör att när du tinar den sen så finns det inget som kan hålla kvar allt vatten utan det rinner ut.

ivanl

Att fryst vispgrädde inte går att vispa är ett välkänt faktum från hemkunskapen.
Äggrätter som pannkakor och omelett blir sunkiga i frysen.
Färska lasagneplattor funkar inte heller så bra, vilket jag skrivit om i tråden om misstag i köket.

Rätter med ris bör frysas med riset separat medan rätter med pasta bör frysas blandade för bästa resultat efter uppvärmning. Vet inte varför.

Vill samtidigt slå ett slag för tråden "Rätter som blir oväntat bra med frysens hjälp"
http://matforum.nu/index.php?topic=2486.0

kurt

Fiskrom går bra att frysa, vad jag vet så rekommenderas det t o m eftersom man annars kan få i sig parasiter.

Kari

Av någon anledning fick jag chansen att göra ett icke vetenskapligt test av 2L Coca-Cola som legat i frysen drygt ett dygn.

Av erfarenhet vet jag att det blir helt odrickbart om man öppnar en flaska som blivit mer kall än den borde. Så denna gång (nu låter det som detta händer ofta men det gör det inte) lät jag flaska tina i rumstempratur. Det tog ca 18 timmar innan all is var borta. Sedan fick den vila och bli kall igen i kylskåpet.

Första glaset smakar helt fel. Inget socker. Som på McD när colan börjar ta slut i tappen.

Jag vänder försiktigt på flaskan i motljus, ser långsamma strimmor blanda sig med den övriga drycken. En stund senare repeterar jag proceduren.
Nu äntligen smakar det rätt. Nästan iaf. Något saknas i smaken, men kolsyran är helt intakt.

Slutsats: Frys ej cola. Om det ändå har hänt, tina långsamt tills all is är borta och blanda innehållet noga innan du öppnar flaskan.

kjpil

Rent generellt i kaviarexemplet tror jag det handlar om att cellerna (som innehåller vatten) spricker när vattnet expanderar

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal