Hamburgerpress, jättebra eller totalt onödigt?

Startat av Andreas, 2008-11-02 12:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Såg just en annons för denna Hamburgerpress á 295:- på Blocket: http://www.vildsvin.se/shop/item_link.php?item_id=BURG5

Är en hamburgerpress nåt att ha, sparar man tid? Blir det finare? Blir konsistensen på burgaren på nåt sätt annorlunda med en press jämfört med när burgaren formas manuellt, går köttfärs att pressa ihop i nån större utsträckning?

(Vi har visserligen nämnt hamburgerpressar i hamburgertråden för nåt år sen men det hela blev inte riktigt utrett och frågan passar bättre i denna avdelning.)
Den som inte frågar får inga svar.

Patrik H

Den såg ju rätt ok ut men jag hittar ingen direkt info om den. Hur stora burgare blir det (diametern på verktyget) Är det aluminium? Alu brukar ju blir rätt fult i disk efter ett tag. Jag kan tänka mig en press faktiskt den gör att burgarna blir jämna o fina, samma storlek till alla men jag vill ha rätt stora och inte så tjocka och där har jag åtminstone inte hittat nåt verktyg i rätt diameter.

Patrik

Kari

Det finns en i plast, kanske Tupperw, mycket simpel.

Klicka i lagom med smet och tryck till med locket och vips har man en prefekt burgare. Bara att ladda upp i frysen med smörpapper imellan.

Har ätit sånna en gång och sett just denna hamburgerpress på en loppis - där började mitt sökande men alla spår är som väck.. Någon som vet mer?

agnetasch

Jag har en väninna som är vrålnöjd med sin hamburgerpress från Tupperware.
Det finns en sån att köpa på tyska ebay. Skynda, det är bara fem dagar kvar! ;D

http://cgi.ebay.de/TUPPERWARE-HAMBURGERPRESSE-NEU-OVP_W0QQitemZ390004601460QQcmdZViewItem?hash=item390004601460&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Oj, vilken lång adress! :o

ena

skänkte min tupperware-variant till en loppis då jag var allt annat än nöjd med den :/
burgarna blev helt enkelt för små för min smak...och inte alls så jämna o fina som jag hoppats på...

numera gör jag som min mormor gjorde :) ett stort runt pepparkaksmått på smörpapper och så trycker man ut önskad mängd köttfärs däri med fuktade fingrar...fungerar utmärkt...mina bröder gör hjärtan o stjärnor till sina hamburgare när de har grillfest ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kari

Tack A! Nu vet jag hur den ser ut! ;D

Ena: Blev storleken typ 50-70g om Du uppsakattar och minns? Det är ju dom små som är goda... ;)

crlhrv

elka: 70gr? hur många äter du då.. tacka vet jag en redig 500-grammare. Det står man sig på :)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

PerG

Jag använder en kockkniv, en stekspade och några fingrar... funkar utmärkt.. ;).. Det enda som är svårt att få till på frihand är nog kanterna isåfall som lätt "spricker".

Gillar när det syns på hamburgarna att de är hemmagjorda!.. ;)

PerG

med extra stort bröd och allt på då?.. Blir alltså runt ett kilo totalt inkl. pommes?... ;)

Jag brukar köra på runt 150-200g (väger upp med våg eftersom det är svårt att uppskatta storleken när man gör på frihand)

Citat från: crlhrv skrivet 2008-11-19 07:31
elka: 70gr? hur många äter du då.. tacka vet jag en redig 500-grammare. Det står man sig på :)

ena

Elka...tror det...hon hade liksom två storlekar och vägde upp färsen innan...de stora (ca 10 cm i diameter) var på lite drygt 100 gr har vi enats om (jag o bröderna) så de mindre borde legat mellan 70 o 80...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Såg en på Cervera i somras men köpte den aldrig. Sökte den i mellandagarna men då hade dom inga. Menade att dom återkommer till grillsäsongen. Vll ha! Funkar väl bra till vanliga biffar som vi gör ofta. Bra att värma, lägga på macka mm.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal