Siemens varmluftsugn med micro

Startat av Rob, 2007-08-29 12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Rob

För att fortsätta genomgången av köksapparaterna...
Vi satsade på en sådan här:
http://www.siemens-hushall.com/produkter/produkter_show.asp?id=122&fib=HB86K770S&parid=319&prid=122221

Summeringen är att det är kanon att kunna värma ugnen köra in en potatisgratäng micra dem samtidigt som den går på vanlig värm. Samma med klyftpotatis, 10-15 minuter med micron på och sedan bara värme, perfekt resultat på kort tid. Fönstret är utmärkt isolerat och blir ljummet med 225 grader i ugnen.

Nackdelen är att den är svårare att göra rent än en vanlig micro (grillslingor i taket) och vi slarvar med plastlocket. Plastlock mår för övrigt inte bra av 250 graders värme... Dessutom upplever vi micron som mindre effektiv än vanliga lmicro. 35 sekunder för att värma 200ml vällingsvatten till ljummet känns sådär. Dessutom verkar alla Siemens ugnar ha en "svalningsfläkt" som går tills ugnen anser att den är kall. Denna låter endel och verkar inte gå att stänga av.

Skulle jag köpa den igen? Ja faktiskt, jag tycker nog att fördelen att kunna micra och varmlufta samtidigt uppväger microns låga effekt.

Andreas

Tack Rob!

Varför valde du just Siemens? Minns du vad den kostade?

Hur går det till med mikro i vanlig ugn - man får ju inte ha metall i mikron - är dina galler gjorda av nåt specialmaterial?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Siemens valdes på inrådan av leverantören, vi kollade inte runt, men är nöjda med våra val. Ugnen ingick i ett paketpris, men tror inte den var jättemycket dyrare än vanligt eftersom min pappa köpte en när han gjorde om köket!

Det finns ett rostfritt galler i ugnen och de rekommenderar att man sätter en metallsked i vätskor man skall hetta upp. varför vet jag inte. Vi kör oftast glaskärl i för micron, men gallret finns ju alltid där...

webguide

Man rekommenderar en metallsked för att vätskan skall få något att koka från så att säga, annars finns det en viss risk för att det blir en explosiv kokning, dvs. Att all vätska börjar koka samtidigt, vilket ressutlerar i vätska i hela micron. (förmodligen inte vetenskapligt helt korrekt beskrivet).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal