Hur får man en så vass kniv det bara går?

Startat av TriKri, 2009-08-09 17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

TriKri

Hej, undrar hur man ska göra få att få en så vass kniv som det bara går, vilka verktyg man ska använda (som säljs i Sverige) och om det är någon speciell metod som man ska använda mer än att bara tänka på att hålla samma vinkel och gå från grövre till finare brynverktyg. Kör själv för närvarande med ett biltema brynstål (som känns rätt så grovt) och ett clas ohlson brynstål (som inte känns att det tar någonting).

Ett problem är (förutom att vinkeln inte är helt konstant) att man inte vet riktigt vilken vinkel man har (är det 15 grader eller är det 25-30 garder?). Jag har sett att Lansky har en speciell konstruktion där man fixerar kniven och trär brynet genom ett hål så att slipvinkeln blir konstant, men de kitten är mycket dyrare om man ska köpa dem i Sverige än vad de säljs för i USA.

Dessutom vet jag inte vilken metod man helst ska använda, jag "täljer" bara i brynena, men jag vet att det finns metoder då man slipar åt andra hållet med. Jag kollade på den här videon på cutco's hemsida, där de slipade åt det hållet (se 2:30). De fick då ett skägg som de tog bort genom polering. Jag mätte dessutom vinkeln på eggen, och den verkade inte vara mer än 27 grader (alltså 13,5 grader på varje sida). Intressant video för övrigt, men jag antar att vanliga, typ 100-kronors knivar inte alls har fått den värmebehandlingen som de här knivarna har fått. Det skulle dock vara tufft om man kunde få upp sådan skärpa som de knivarna har, eller i alla fall så nära det går.

Alltså, vilka olika verktyg ska man använda om man vill få en så vass egg som möjligt, och hur ska man slipa/bryna kniven med dem? Var går de att köpa (i Sverige, så att man inte halva kostnaden är fraktkostnad)? Och hur gör man för att hålla en viss vinkel (säg att kniven är slipad i 25 grader men att man vill slipa den i en mindre vinkel för att få den vassare), använder ni någon speciellt verktyg för att hitta vinkeln och sedan hålla den vinkeln konstant?

-Kristofer

dePaul

Citat från: TriKri skrivet 2009-08-09 17:09
1. Hej, undrar hur man ska göra få att få en så vass kniv som det bara går

2. vilka verktyg man ska använda (som säljs i Sverige)

3. och om det är någon speciell metod som man ska använda

4. mer än att bara tänka på att hålla samma vinkel och gå från grövre till finare brynverktyg.

5. Ett problem är (förutom att vinkeln inte är helt konstant) att man inte vet riktigt vilken vinkel man har (är det 15 grader eller är det 25-30 garder?).

6. Dessutom vet jag inte vilken metod man helst ska använda,

7. jag antar att vanliga, typ 100-kronors knivar inte alls har fått den värmebehandlingen som de här knivarna har fått.

8. Alltså, vilka olika verktyg ska man använda om man vill få en så vass egg som möjligt

9. och hur ska man slipa/bryna kniven med dem?

10. Var går de att köpa (i Sverige, så att man inte halva kostnaden är fraktkostnad)?

11. Och hur gör man för att hålla en viss vinkel
Ämnet är för stort. Jag föreslår att du läser så mycket du kan både på nätet och i facktidningar. Jag lämnar därför endast korta svar utan att gå in på djupet.

1. Det finns många olika metoder och system, allt från frihandslipning till diverse vinkelsystem (Lansky, Spyderco, DMT, WMC) till motordrivna slipar (Tormek, Kirunaslipen, Scheppach, Jet, Mado osv). Alla fungerar men kräver lite olika tekniker av sin utövare.

2. Se punkt nr 1.

3. Se punkt nr 1. Allt beror på hur mycket du är villig att betala för ditt slipsystem och vilken metod du föredrar. Detta är inget som någon kan tala om dig utan du måste helt enkelt testa själv.

4. Ja, det finns mer att tänka på. T ex stålets kvalité och egenskaper samt det tilltänkta arbetsområdet.

5. Det beror på vilken slip/brynmetod du använder. Vissa system har ju redan från början angivna vinklar, t ex Spyderco Sharpmaker med sina 30 resp. 40 graders vinklar. På system med sliphjul finns det diverse jiggar och anhåll som hjälper dig att bestämma vinklar. När det gäller frihandslipning så är det svårare. Där är det din skicklighet som avgör.

6. Se ovanstående punkter.

7. Förmodligen inte. Men det går att få nästan vilken skitkniv som helst riktigt vass. Att denna kniv tappar sin skärpa nästan omedelbart är en annan fråga ;).

8. Som du skriver så bör man gå från grövre till finare bryne för att slutligen avsluta på någon typ av strigel, antingen "paper wheel", filt, kartongpapper, läder (med eller utan slippasta) eller ett speciellt gummi.

9. Alla system kräver olika tekniker.

10. Går inte att svara på i generella termer. Du får leta.

11. Se punkt nr 5.

~Paul~

TriKri

Tack för svaren, de var över mina förväntningar faktiskt! :) Tänkte att man kan ju fråga runt lite för att få lite bra tips. Jag såg att ni hade ett par trådar om knivslipning redan här på forumet, jag ska ta itu med och läsa dem också.

-Kristofer

dePaul

De flesta matfora/utefora har en del att läsa angående knivslipning/bryning. Om din engelska är bra så finns det mycket att läsa på diverse amerikanska sajter. Om du är extra intresserad så håll utkik efter tips från Roman Landes!

~Paul~

Andreas

Citat från: TriKri skrivet 2009-08-09 17:09
Hej, undrar hur man ska göra få att få en så vass kniv som det bara går, vilka verktyg man ska använda (som säljs i Sverige)


Vet inte om jag märker ord nu, men är rätt fokus verkligen att få kniven så vass det bara går, dvs extremvass?

Skulle tro de flesta har större nytta av att få ut så mycket skärpa som möjligt per nerlagd slipminut och med den metod som går snabbast att lära sig, vilken metod är det
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-20 20:47
Vet inte om jag märker ord nu, men är rätt fokus verkligen att få kniven så vass det bara går, dvs extremvass?

Skulle tro de flesta har större nytta av att få ut så mycket skärpa som möjligt per nerlagd slipminut och med den metod som går snabbast att lära sig, vilken metod är det
Personligen är jag inte nöjd förrän jag fått den skärpa som jag siktar på, dvs så vasst som möjligt. Tiden jag lägger ner på det är en helt likgiltig faktor.

Dock är inte skärpa allt. Lika viktigt är att bladgeometrin och hela slipfasen är optimal.

~Paul~

Andreas

Citat från: dePaul skrivet 2009-08-21 11:56
Personligen är jag inte nöjd förrän jag fått den skärpa som jag siktar på, dvs så vasst som möjligt. Tiden jag lägger ner på det är en helt likgiltig faktor.


Det kan jag gott tänka mig. :) Men då är du också en sann knivfantast med kunskaper och krav långt utöver oss vanliga dödliga. För den som inte är fullt så intresserad av något brukar det bli så att om det är för många steg eller tar för länge så blir det inte gjort. Visst måste man väl få högre genomsnittslig skärpa av att slipa kniven vass och ofta än så vass som möjligt och sällan på gränsen till aldrig?

Så alltså: Vilken slipmetod ger mycket skärpa som möjligt per nerlagd slipminut och är hyfsat snabb och enkel att lära sig?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-23 12:34
1. Visst måste man väl få högre genomsnittslig skärpa av att slipa kniven vass och ofta än så vass som möjligt och sällan på gränsen till aldrig?

2. Vilken slipmetod ger mycket skärpa som möjligt per nerlagd slipminut och är hyfsat snabb och enkel att lära sig?

1. Ja.

2. Hm, svårt. Beror på vilken grad av skärpa man är nöjd med. Men OK. En slipmanick typ Roll Sharp är kanske en av de snabbare.

~Paul~

Andreas

Nåt sånt här är alltså ditt förslag: http://www.fiskars.com/EX/Housewares/Knife+Scissors+Sharpening/Functional+Form/Product+Detail857000.html

Fungerar en rullvässare hyfsat med alla typer av knivar? Går det på nåt sätt att uppskatta hur procentuellt mycket sämre resultat men får med en sån här rullvässare jämfört med de metoder som ger "så vasst som möjligt"?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-24 09:29
1. Nåt sånt här är alltså ditt förslag:

2. Fungerar en rullvässare hyfsat med alla typer av knivar?

3. Går det på nåt sätt att uppskatta hur procentuellt mycket sämre resultat men får med en sån här rullvässare jämfört med de metoder som ger "så vasst som möjligt"?

1. Ja. Det finns otaliga modeller som funkar på liknande sätt. Roll Sharpen var bland de första som kom ut.

2. Nej. Den funkar inte på knivar med tjock egg, sågtandad egg, enkelslipad egg eller konvex egg. Vissa konkava eggar går heller inte att bryna utan att förändra hela slipfasen. Dessa brynsystem har ytterligare ett inbyggt fel, nämligen att de är svåra att bryna spetsar och bladrötter med.

3. Att ange en procentuell siffra går inte. Däremot kan jag säga att jag aldrig fått en Roll Sharpslipad kniv att raka armhåren.

~Paul~

TriKri

Om man inte vill lämna in dem på slipverkstad kan man ju köpa en Tormek (kan man köpa på diverse järnhandlar, bl.a. på Clas Ohlson), och på en sån kan man slipa alla eggverktyg som inte har konkav egg. Vill man inte ha en sån stående i lägenheten är väl ändå det bästa kanske en Roll Sharper, eller möjligtvis ett bra, lagom grovt keramiskt bryne (håller grovleken mycket bättre än vanliga skärpstål).

Andreas

En nackdelel med en Tormek är att det är en klumpig maskin som man inte tar med sig ut på fältet i första taget. Men jag tvivlar inte på att det är en snabb slipmetod.

En nackdel med ett keramiskt bryne är att det kräver ganska mycket handlag för att hålla någorlunda vinkel.

Citat från: dePaul skrivet 2009-08-24 09:38
3. Att ange en procentuell siffra går inte. Däremot kan jag säga att jag aldrig fått en Roll Sharpslipad kniv att raka armhåren.


Raka armhåren, ja det är nog ett skärpemått de allra flesta är nöjda med. Naturlig följdfråga: Vilken slipmetod ger armhårsrakningsskärpa, ger så mycket skärpa som möjligt per nerlagd slipminut, är hyfsat snabb och enkel att lära sig?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-26 07:54
Vilken slipmetod ger armhårsrakningsskärpa, ger så mycket skärpa som möjligt per nerlagd slipminut, är hyfsat snabb och enkel att lära sig?
För mig funkar Spyderco TriAngle Sharpmaker alldeles utmärkt. Jag lyckas erhålla samma skärpa på frihand också men det tar något längre tid. Har med övning att göra förståss.

Också Tormek och liknande maskiner samt vattenkylda bandslipar fixar det här lätt men är kanske lite bökigare att använda (samt dyra).

~Paul~

Andreas

Problemet med maskiner är, som jag skrev ovan, att de är så klumpiga att ha med sig.

Men då låter det alltså som att Spyderco TriAngle Sharpmaker är ett riktigt bra val. Hur många minuter tar det för en normalbegåvad person som aldrig använt en Spyderco TriAngle Sharpmaker att få en globalkniv som knappt skär genom en tomat klar för rakning?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-26 10:47
Problemet med maskiner är, som jag skrev ovan, att de är så klumpiga att ha med sig.

Men då låter det alltså som att Spyderco TriAngle Sharpmaker är ett riktigt bra val. Hur många minuter tar det för en normalbegåvad person som aldrig använt en Spyderco TriAngle Sharpmaker att få en globalkniv som knappt skär genom en tomat klar för rakning?
Global kör med Cromova 18, ett stål i hyffsad normalkvalité. Deras slipfas är från början jämnt avtagande till zero-egg. Det borde därför inte behöva ta alltför lång tid att bryna upp en fin skärpa. Om man redan kan hantera en S-maker så klarar man det på ca 2 minuter. För en nybörjare kan det ta lite längre tid. Hur mycket längre är svårt att säga eftersom det har med den personliga skickligheten att göra.

Mitt råd är dock att träna innan man ger sig på de bättre knivarna. En träningseftermiddag borde räcka ;).

~Paul~

Andreas

Det låter bra, det verkar som att en sån manick uppfyller de flesta krav något slags medelkonsument kan tänkas ha. Ville se den i aktion så jag sökte rätt på videosnutten "Using the Spyderco Sharpmaker" http://www.youtube.com/watch?v=cHCSAyOvP4Q men det ser tyvärr allt lite rackligt ut att stenarna förflyttar sig i sidled varje gång han drar kniven mot dem, blir inte hålen i plasthållaren slitna och uttöjda ganska fort, eller trycker han alldeles för hårt?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-28 09:27
men det ser tyvärr allt lite rackligt ut att stenarna förflyttar sig i sidled varje gång han drar kniven mot dem, blir inte hålen i plasthållaren slitna och uttöjda ganska fort, eller trycker han alldeles för hårt?
Har ingen praktisk betydelse om du anbringar samma tryck varje gång. Och nej. Hålen blir inte nötta.

~Paul~

Filippa

Jag köpte ett brynstål på Ikea för 189kr häromdagen och blev mäkta förvånad när det överträffade alla förväntningar - ett riktigt fynd. Synd att pappa är bättre på att använda det än jag är :-)

Andreas

Menar du verkligen att det är synd eller menar du kanske att det är en fördel så att du kan låta han slipa dina knivar åt dig? :)

Citat från: dePaul skrivet 2009-08-28 10:11
Har ingen praktisk betydelse om du anbringar samma tryck varje gång. Och nej. Hålen blir inte nötta.


Mer eller mindre idiotsäkert med andra ord. För att återgå till rubriken på tråden, hur långt ifrån "så vass kniv det bara går" blir globalkniven efter en dust med Sharpmakern, vad krävs mer för att få den där sista lilla extrema skärpan?
Den som inte frågar får inga svar.

TriKri

2009-08-28 12:41 #19 Last Edit: 2009-08-28 12:50 by TriKri
Citat från: Filippa skrivet 2009-08-28 11:36
Jag köpte ett brynstål på Ikea för 189kr häromdagen och blev mäkta förvånad när det överträffade alla förväntningar - ett riktigt fynd.


Jag såg det med senast jag var på ikea. Hur pass är det, är det bara stål? Det kändes rätt grovt när jag testade det med en kniv på ikea (det kan man faktiskt göra), är det täckt med diamant eller nått? Och vad är vitsen egentligen med att tvärsnittsytan på staven är oval? Kändes rätt redigt i alla fall.

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-28 11:40För att återgå till rubriken på tråden, hur långt ifrån "så vass kniv det bara går" blir globalkniven efter en dust med Sharpmakern, vad krävs mer för att få den där sista lilla extrema skärpan?


Någon som har fått blodad tand kanske? ;)

Jag tror att vad som krävs egentligen (förutom brynvinkeln) är att eggen ska vara så fin som möjligt, dvs, inget skägg (för då fungerar den bra som en såg men kan inte trycka sig genom saker), och inte heller några ojämnheter i ytan, varför man ska använda så fina brynstenar/stavar som möjligt (presis som med sandpapper, börja med grova papper, och avsluta med ett så fint som möjligt).

Sen om stålet är dåligt har egentligen bara betydelse (antar jag?) för hur länge kniven håller skärpan. Ett mjukare stål håller skärpan kortare tid, men går i gengäld snabbare att bryna upp igen, eftersom det är lättare att forma.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal