Falsk sköldpadda

Startat av bryggens, 2008-04-19 15:14

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Jag har ett recept på Falsk sköldpadda, någon som kan gissa vad huvudingrediensen är? ;)

roffekock

Matforum är bäst

bryggens

Visst är det så, men det består enligt detta recept av ett kalvhuvud som "skållas, klyves och lägges i vatten över en natt"
Från 1933

Hasse

Till falsk sköldpaddsoppa behövs enligt Hemmets kokbok från 1957:

1 kg kalvlägg
1 kalvtunga
3 msk smör
1 lök
1 morot
1 bit selleri
30 g rökt skinka
2 l buljong
3 msk mjöl
salt
kajenn
citronsaft
2 msk sherry

Är det någon som smakat äkta sköldpadda? Hur smakar det?

(Nu är väl många sköldpaddsarter utrotningshotade så man bör inte äta dem, men man kan ju ha smakat förr.)

roffekock

På 60-talets början testade jag sköldpaddsoppa i Italien men jag kan inte dra mej till minnes att det var något speciellt. I vart fall så är det tur att det är slut på dessa tider. Jag var i Indien på öarna Andamarerna och tittade på nattens övningar dom hade på stranden och efter det älskar jag dessa individer så graciösa djur finns inte och vackra. Så med tanke på detta så äter jag hellre Kalv även om det är svårt nog att få tag på riktig kalvkött.

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal