Rökspån på gasol grill?

Startat av magnus, 2010-06-23 22:06

Föregående ämne - Nästa ämne

magnus

Några tips hur jag ska lägga rökspånen (Weber Hickory) på en gasol grill? Någon lite ask i aluminium ?
Tänkte grill 2,5kg fläskkarre på svag värme på midsommar.
Några andra tips? Grillen har 3 eller 4 brännare.

Mvh Magnus

crlhrv

jag har iofs kolgrill, men brukar göra ett litet paket av av 2-3 lager aluminiumfolie. funkar bra varje gång. är det annorlunda med gasol? riskerar den mer "direkta" värmen bränna håll i aluminiumfolie?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

magnus

Jag har köpt såna där "alumiunum" formar som man brukar ha till matlådor.  Tänkte ta en sån för rökspån och en sån för vatten och ställa på gallret ovanför den brännare som är igång.
Ska man blötlägga spånen innan grillning?

magnus

2010-06-26 22:12 #3 Last Edit: 2010-06-26 22:23 by magnus
Uppdatering:

Jag vek 2 rökpåsar av aluminumfolie och la i en näve blöt hickery spån från Weber i vardera påse. Grillade i 7h på ca 100-120gr på en Landmann 4-brännare gasolgrill, körde bara med en brännare i gång.
Fläskcarrén blev mör och fin, tog ut den på 73 grader, den fick en liten rödaktig ton av röken i ytterkanten på ca 2-3mm, men inte så markant röksmak, skulle nog haft mera rökspån.
Jag hade torrmarinerat biten dagen innan med Cajun krydda från Fiddes Payne.

Hörs, Magnus

phila54

Lite sent kanske men använder mig av en fumus röklåda det fungerar mycket bra. Finns på coop och hornbach för 195kr.

helfgren

Jag har köpt en rostfri matdosa på Erikshjälpen för 25:-, den har jag gjort hål i locket på så röken kan komma ut. Funkar hur fint som helst , provade att ställa den på gallret men då tyckte jag rökutvecklingen blev dålig så jag ställde den under gallret på en av brännarna, det räckte för att få bra fart på rökeriet.Ett billigt och bra alternativ då men kan ta av locket och fylla på den och inte använda folie i tid och otid . Har provat med olika rökspån , dem jag tycker funkar bäst är Jack Daniels spånet man kan köpa.

MVH// Henrik
Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal