Göteborg: Jungman Jansson

Startat av crlhrv, 2008-04-03 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Precis vid vattnet vid Önnereds Brygga ligger Jungmans Jansson. Hela restaurangen och uteservering har skärgårdutsikt - läget kan med andra ord knappast bli bättre en solig dag som denna. För 90 kronor får man en lunch bestående av kött, fisk eller pasta, en rätt hygglig salladsbuffé, vatten, bröd och kaffe.

Dagens pasta var fläskfile, purjolök och penne i en tomatsås. Fläskfilébitarna hade okej storlek, kanske 2x2cm, och det fanns gott om dem. Tomatsåsen var rikligt kryddad. Dagens fisk var halstrad laxfile med apelsin- och vitvinssås och kokt potatis. Laxfilén visade sig istället vara en laxfjäril - bra tillredd och av riktigt imponerande storlek. Jag fick inte ens i mig hela! Såsen var lite knepig och det är bara att konstatera att apelsin/vitvin inte funkar för mig. Andra i sällskapet tyckte att såsen var underbar. Potatisen var som kokt potatis är mest. Tyvärr var det ingen i sällskapet som beställde kött, boeuf bourgignon, men på andra gästers tallrikar såg den minst lika imponerande ut som pastan och laxen.

Lokalen kunde vara lite roligare inredd, vissa av möblerna verkade ha sett sina bästa dagar och en uppdatering/uppfräshning av inredet kunde kanske vara på sin plats. Det var inte alls otrevligt eller ofräscht men kändes något daterat. Som sagt är däremot läget ypperligt. Maten kom snabbt på bordet trots anstormningen av gäster. Ett litet extra plus för alla de smaksatta vatten som fanns att välja på, själv föll jag för mynta-vattnet.

Jag fick intrycket att detta var ett ställe som de lite finare folket gärna gick till. Många lite äldre damer och herrar i fina kläder och jämna solbrännor.
En lite intressant grej är också att man betalar på vägen ut, och med så mycket människor som stod att vänta på att få en sittplats måste det vara helt omöjligt för personalen att hålla koll på att alla verkligen betalar - eller så litar man så på faktumet att vi svenskar är så ärliga.
Dessutom satt jag rygg till rygg med en svensk ikon: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pelle_Petterson - också han i stilig kostym och perfekt bränna.

Betyg: 4/5
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Tack Calle! Men jag får inte riktigt ihop det med en restaurang som heter "Jungman Jansson" och som serverar pasta, fläskfilé, boeuf bourgignon och mynta-vatten om nån förstår hur jag tänker...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hihi, du tycker dom ska servera skeppsskorpor o grönsaltat fläsk

Calle: Vi har utsett Jungman Jansson till vår "julbordsrestaurang" i år, kan det funka med tanke på vinter-havsutsikt-småtrist inredning?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal