Vad gjorde du för gott senast?

Startat av Anne, 2007-05-07 07:30

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken


kryddburken

Köpte en härlig saffran från svampbutiken och de gjorde stor skillnad mot affärernas vanliga malda saffran. Sen uteslöt jag kesella för de blir så torra fort, fast de flesta säger tvärtom!
Dom här blev jag kanonnöjd med!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/11/30/lussekatter-till-1a-advent/


Kari

2007-12-04 20:28 #62 Last Edit: 2007-12-04 20:34 by elka
Chokladmuffins har jag bakat till Hjärtat!  ;D

Lite impad av mig själv då det inte är jag som bakar i vanliga fall.. Goa blev dom!  ;D


ttt  ;)

Sweber

Anne, jag hittade en liten flaska med flytande vaniljarom av märket Dr Oetke. Känner du till den? Påminner den om det vaniljextrakt du nämner i början av denna tråden?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Anne

sweber - jag har inte testat, men om det är naturlig vanilj lär det stå på flaskan. Arom bådar inte gott, tyvärr. Det funkar, men är alltså syntetiskt och smakar inte alls lika bra.
Anne's Food - min matblogg

Anne

Jag har börjat baka kakor till jul - Cornflake Christmas Cookies (typ flarnkakor med cornflakes, nötter och kokos) och små sirapskakor med valnötter. Gott!
Anne's Food - min matblogg

Sweber

Citat från: Anne skrivet 2007-12-06 06:27
sweber - jag har inte testat, men om det är naturlig vanilj lär det stå på flaskan. Arom bådar inte gott, tyvärr. Det funkar, men är alltså syntetiskt och smakar inte alls lika bra.


Aha, tack för snabb respons.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

annamaria

Mandelbiscotti med saffran är en ljuvlig liten skorpa! Enklare att baka än vad jag trodde.

Recept finns här:

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/12/mandelbiscotti-med-saffran.html

roffekock

Fasen vad det suger i hela kroppen när jag ser dina underbara biscotti.
Vino Santer ska dom doppas i eller?
Tänk vad gott att sitta under sitt fikonträd och njuta av dess små bakverk som är så goda så och enkla att göra.
Tyvärr så är mitt fikonträd från corsika endast 60 cm högt men det står på tillväxt och väntar på att bli så stort att vi kan krama varandra.
Och du annamaria getosten för tusan glömm inte den. :)
Matforum är bäst

annamaria

Vino Santer - berätta mer!
Jag suktar fortfarande efter getosten jag hittade på Möllans ost i Malmö - osten hette Nunnans bröst...väldigt mögelövervuxen bröstliknande getost. Doftade väldigt mycket...kunde tyvärr inte få med mig den hem - tror inte hotellet hade uppskattat doften.

roffekock

Vino Santo ska det vara och inget annat det blev fel i hastigheten.
Jag återkommer med mer info.
Men du kan läsa detta så länge.
Urspriungsområde: Toscana Druva: Malvasia del Chianti-Trebbaino Toscano. Lagrat 5 år på "Caratello-fat". Färg: Gyllene ambra. Smak: Fyllig och harmonisk, ganska torr och mjuk. Bestämd och lång doft av torkad frukt. Gjord på passitodruvor. Ett utsökt dessertvin som passar perfekt till de toskanska torra kakorna med mandel som "Cantucci" och "Ricciarelli"
http://www.matric.se/italmondo/art.asp?id=AAS%20VSA%20166 Jag måste återgå till mina jultallrikar och min rök ;)

/rolf

Matforum är bäst

annamaria

Det låter inte otäckt... ;D Finns det på systemet?

Tänk om det stod en härlig jultallrik på mitt bord nu....

Andreas

Igår blev det till att vispa ihop Arlas chokladtårta med tryffel som TriKri tipsade om 2/11 här ovan. Botten var som en kladdkaka och sen då en chokladtryffel med rostade pinjekärnor på det... mums!

(Perfekt att baka saker med choklad i när man köpt mörk choklad som inte är så jättegod att äta som den är.  ;))
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas

Citat från: Anne skrivet 2007-12-06 06:27
sweber - jag har inte testat, men om det är naturlig vanilj lär det stå på flaskan. Arom bådar inte gott, tyvärr. Det funkar, men är alltså syntetiskt och smakar inte alls lika bra.


Nu har jag inte sett någon flaska, men det finns Dr. Oetker Vaniljsocker med äkta vanilj och även Dr. Oetker Vaniljarom "med naturlig äkta smak" som innehåller förmalen Bourbon-vaniljkapsel där en påse flytande vaniljarom motsvarar en vaniljstång. Sen finns det ju förstås hela vaniljstänger att köpa som man kan pulvrisera bäst man vill själv. Är de amerikanska vaniljextrakten bättre på något sätt?

Sen finns det även vaniljextrakt från andra länder, t.ex. har man små portionspåsar med vanilj i Italien.

annamaria

Julkakornas julkaka! Möra och supergoda kakor med mandelmassa i som bara bakas till jul hemma hos mig.

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/12/julkakornas-julkaka.html

Andreas

Julkakornas julkaka, det låter nåt va?! Du borde bli försäljare Annamaria! Givetvis måste den provas... svängde ihop dem igår förmiddag fast det blev den enkla varianten med 250 gram färdig mandelmassa.

Problem blev det emellertid med "Kavla ut degen till en rektangel - 4 cm bred" - är det verkligen tänkt att kakorna ska bli så små? Jag plattade ut den (på smörpapper) till två st rektanglar på cirka 8x30 cm och tycker det blev bra.... diametern på rullen blev runt 4 cm då.

Hur som helst jättesmaskiga och uppskattade kakor, tack för att du delade med dig av receptet!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kors i taket, till o med jag har bakat! Hittade cashewnötskakor på AlltomMat som jag inte kunde motstå:
Cashewnötskakor 20 st
100 g smör
1 dl strösocker
1 dl havregryn
1 dl hackade cashewnötter
½ tsk bakpulver
1 ½ dl vetemjöl
Sätt ugnen på 175°
Rör smör och socker poröst. Blanda ner havregryn, nötter, bakpulver och mjöl. Blanda till en smidig deg.
Forma till en lång rulle, ca 5 cm i diameter. Skär i 20 skivor och rulla till bollar. Lägg dem glest på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 15 min.
Sen är det meningen att man ska smälta mörk choklad o ringla över kakorna. Latmaskar hackar lite choklad o har i kakdegen i stället.

annamaria

Vad roligt att du gillade dem! Har precis också ätit en till kaffet.... ;D

agnetasch

Mina är slut :'( Enda felet med receptet; det är för för litet.

kryddburken


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal