Behöver hjälp - Vinkokta musslor

Startat av Anton, 2008-08-16 15:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Anton

2008-08-16 15:37 Last Edit: 2008-08-16 15:43 by Anton
Ok, nu har jag gjort som man ska, sköjlt, borsta och rensat från musslor som inte sluter sig. Jag har ångkokat/kokat dem i vin, lök och persilja bl a. Nu när de är klara har jag gjort en andra rensning, kastat dem som fortfarande är slutna. Nu till min fråga: Vissa musslor har öppnat sig vida, andra har bara öppnat sig en halv sentimeter eller mindre. Kan jag äta dem? Eller ska de kastas. Överallt där jag söker står det "om musslorna öppnar sig är de frächa", men det står inte hur mycket det ska öppna sig.

Tacksam för hjälp

Rookie-T

Det spelar nog ingen roll. Öppnar dom sig så är det bra.

(jag skulle äta dem iaf)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch


sverigeuturhisingen

jag undrade det här också när jag gjorde det först... åt upp de "halvöppnade" och jag är inte död iaf.

ena

har också ätit halvöppnade utan att ha förlorat livhanken :)

under min korta sejour som fiskförsäljare i fêskekôrka i slutet på 80-talet gav vi rådet att alla musslor som öppnar sig såpass att man kunde bända upp dem utan större besvär gick att äta :) under förutsättning att de varit stängda innan kokningen då :)

passar på att hinta om att "grillade" musslor är riktigt trevligt *S*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

sverigeuturhisingen


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal