Om att olja in stekpannor, stekgrytor osv. av gjutjärn

Startat av Andreas, 2008-01-16 09:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: annamaria skrivet 2008-01-15 20:20
Fram med min nya fina stekgryta - använd en gång hemma hos Mor och Far innan samboskapet. Ordentlig som man är så är självklart stekgrytan inoljad efter disk. Den goda kycklingröran stektes i grytan - doftade gott! ... Vi tar varsin första tugga - fy f....n utropas! Jag oljar ALDRIG grytor längre. Härsken olja är förfärligt!


Men då hade grytan väl stått jätte-jätte-jättelänge sen förra användningen, hur länge hade den stått ungefär?

Vilken olja är förresten bäst att använda till gjutjärn och finns det nån olja/nåt fett som klarar att stå extra länge utan att härskna?

Och vad blir skillnaden om man inte oljar in?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag vet faktiskt inte hur länge grytan stått - men inte jätte-länge. Frågan är om det inte går rätt snabbt för oljan att härskna - just i grytan. Enligt konstens alla regler - som kanske inte alls stämmer... ;) så ska oljas penslas för att sedan torka av det överflödiga fettet med hushållspapper. Så fick jag lära mig - om det är rätt är en helt annan sak.

Nu är mina stekgrytor lite matta i botten - de kan säkert bli "rostiga"om de står väldigt länge utan att användas. Det tycker jag man kan se om man går på Loppis....förresten är det ett utmärkt tips om man nu inte vill köpa en ny. Köp en gammal stekgryta - de håller i evigheter och är allra bäst när de använts länge.

Hur gör ni andra med era stekgrytor?

Kari

Järngrytor som härsknar har jag aldrig varit med om..

Så här gör jag:

Diskar pannan med diskmedel och hett vatten, sköljer noga.
Värmer pannan så att det börja lukta lite bränt om den, ställer den åt sidan en kvart eller så.
Häller lite rapsolja, lite och sen torkar jag runt oljan med papper som inte luddar, alla vet vad för papper jag menar  ;).
Ställer tillbaka pannan på plattan som nu har svalnat lite. Låter den stå med locket på sne över natten.
Torkar ur igen, noga och ställer in den i skåpet. Utan lock.

Nästa gång, värmer jag utan fett så det börja osa och sen är det bara att köra!

--

Låt aldrig gjutjärn stå i - på - under vatten. Torka noga och använd ofta(re). Det smakar godare tycker jag att laga mat i riktiga grejer.

Val av olja? Ingen aning men raps är en universal? Olivolja borde väl funka? Eller är den väl doft och smakrik?




crlhrv

Jag gör precis som elka med mina gjutjärnspannor och grytor och har aldrig haft några problem med dålig smak, oavsett hur länge de stått. Gör man som elka skriver behöver man aldrig extra fett vid nästa användning. När det ryker vet man att det bara är att tuta och köra.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Poängen var ju det jag gjort FEL....jag torkade inte upp det överblivna fettet och brände inte ur det heller. Har sen konstaterat att det funkar alldeles utmärkt utan inoljning. Möjligen rent estetiskt så är det snyggt med den riktigt svarta grytan. Har ni provat utan? Visserligen så steker jag i lite olja/smör - men det blir samma mängd fett om man nu funderar på det.

Hasse

Jag har ingen stekgryta, men dock flera stekjärn av gjutjärn. Jag använder inte diskmedel, utan diskar ur med endast hett vatten. Eventuellt kokar jag ur pannan med vatten. Det är inga problem att få rent. För övrigt gör jag som Elka.

Jag använder en neutral olja, t.ex. rapsolja, att smörja in med och har aldrig varit med om att den härsknat. Paraffinolja härsknar inte, men jag vet inte om den är lämplig till stekpannor. Men den brukar rekommenderas till skärbrädor.

Kari

Hasse: Parafinolja? Kan man äta det? En skärbräda känns ok men inte en gryta.. Eller finns det mat parafin?

Andreas

Citat från: elka skrivet 2008-01-16 11:37
Val av olja? Ingen aning men raps är en universal? Olivolja borde väl funka? Eller är den väl doft och smakrik?


Nackdelen med olivolja är väl att den inte tål värme så bra och lätt börjar ryka?

Citat från: annamaria skrivet 2008-01-16 15:17
Poängen var ju det jag gjort FEL....jag torkade inte upp det överblivna fettet och brände inte ur det heller.


Men jag begriper inte riktigt vad det är som gör att fettet inte härsknar om man gör si eller så - är det upphettningen eller att man torkar upp det överflödiga? Det borde inte vara upptorkningen för lite fett härsknar väl lika fort som mycket? Och vad skulle upphettningen göra för skillnad?

Eller är poängen att pannan efter upphettning och upptorkning av fettöverflöd innehåller så lite fett att man inte känner om fettet är härsket eller ej?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Elka, jag vet inte om paraffinolja är lämpligt till grytor och stekjärn. Men jag vet att den inte härsknar. Enligt skötselintruktionen till min panna från Skeppshult, bör man använda en neutral matolja.

webguide

Jag har en pannkakslagg i gjutjärn som jag hittade på en gammal vind en gång, det var grymt smutsig så jag rengjorde den med ugnsrent, fettar aldrig in vare sej den, eller mina andra gjutgärnspannor/grytor och jag har inga som heslt problem med dem och jag diskar dem med diskmedel.

annamaria


agnetasch

Jag diskar mina grytor i maskin, det har gått bra i 30 år :o

Norfdas

Det är möjligt att misshandla sina gjutjärnsstekpannor och stekgrytor av samma metall på olika sätt!
Att förstöra en stekpanna som jag på ett idealiskt sätt skött om i många år i en diskmaskin, där är det straffarbete!
En perfekt skött gjutjärnsstekpanna är det lika lätt att låta sin omelett halka ned på tallriken som från en teflonpanna.
Stekytor blir oslagbart bättre i en riktig gjutjärnspanna i jämförelse med vilken modernt behandlad stekpanna som helst.

Själv råkade jag förstöra en instekt och inoljad stekpanna på grund av tidsbrist och arbete.
Stekpannan fick stå med en halv cm vatten i sig i två veckor!
Den var innan den klantigheten skött på ett för mig perfekt sätt i ca 15 år.
Det tog kanske två år av intensiv skötsel innan den blev hyfsad igen.
Numera går den alldeles utomordentligt att göra frittata i, inget fastnar.
Stekgrytor rostar om man inte sköter dom.
Kolla under lock och i överkant stekgrytan där locket ska passa in.
Diskmaskin och obehandlade gjutjärnsstekkärl, no way!

Anne

Jag oljar aldrig min stora gjutjärnsgryta, och jag diskar den glatt med diskmedel också. Funkar. Fast visst, jag funderar på att bränna in den från start någon dag, mest för att jag hittade ett så bra sätt att bränna in (nu har jag inte instruktionerna här, men man fettar in alla ytor med margarin, och låter den stå på låg värme i ugnen ett bra tag.). Jag har en gjutjärnsstekpanna som jag bara har till bakning (cornbread!) som jag brände in i vintras, och den är kanonbra. Däremot steker jag mycket hellre i min "titanpannor", eller vad de nu är gjorda av.
Anne's Food - min matblogg

roffekock

nordfas. Jag håller med dej vad gäller gjutjärn inget bättre finns,tex om du bryner kött i en teflonpanna eller en gjutjärn vilken otrolig skillnad, gjutjärnet håller värmen på ett annat sätt. Rengöring av gjutjärn får naturligtvis inte ske med diskmedel då förstörs stekytan,men det är egentligen ingen ideé att försöka få in det hos vissa persone,så det är lika bra och lämna den som vill diska sina gjutjärnspannor i diskmaskin vasegod. Inbränning av gjutjärnspannor har disskuterats förut på forumet det är bara att söka.
Jag har en plåtpanna till mina omeletter som är som en spegel troget användande och god skötsel,en dag när jag kom till jobbet hade en person stekt potatis i den trots att han visste detvar min omelett panna och den är helig. FRISPEL OCH KORT DÄREFTER FEM NYA BOLLAR.

Jag har vissa pannor i gjutjärn som går i 3 generation och kan därför endast användas på gas, kockums stekpanna med kort skaft och pip som har varit på SJ rest.vagnar den är ovärderlig.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Oj vad ni är rediga grabbar o putsar o donar med era gjutjärnspannor ;)  Själv är jag trött på det o den stekgryta som inte gillar min behandling får se sig utbytt (underligt nog inte många) Stekpannor i gjutjärn kan se sig om efter ett annat hem; jag orkar inte lyfta såna klumpar utan gläds istället åt hur bra "titanpannor" det finns nuförtiden  ;D

Kari

Svärmor kör med titanpannor och kastruller och är nöjd som 17, men visst är det något speciellt med riktiga tunga grejer som kan köras i ugnen med gott samvete.  ???

Grabbar och tjejer, ge järnet  ;) vad det tål!

Semi OT - men..  ;D

roffekock

redia grabbar finns det gott om likaså tjejer och tur e väl de´. Titanpannor av dyr och god kvalité finns det oxå gott om men ingen som kan mäta sig med järn. Att putsa har väl alltid varit mannens jobb. ;)
Håller du inte med agneta? 
Jag är så otroligt glad att det finns pannor och grytor av alla de slag till oss alla oss som diggar matlagning. ;D

/rolf
Matforum är bäst

Norfdas

Man minns med fruktan sin första kontakt med den tunga gjutjärnsstekpannan i unga muskelfattiga år.
Fick stå och ropa på andra för hjälp.
Som tur är så har muskelmassan utökats så att man med enhandsfattning kan galant hantera stekpannor med rätta materialet.

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-01 20:26
Att putsa har väl alltid varit mannens jobb. ;)

Fjädrarna? ;)

En bild på den ultimata kockan; välmusklad o med en hygienisk outfit i aluminiumfolie:

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal