Huvudvärk av vin?

Startat av agnetasch, 2008-11-15 13:02

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Får du ont i huvudet av rödvin? Såg ett tips på Tasteline: "Ken Creek, 84:- (74784) från Australien är framtagen för vindrickare som är känsliga. Vinet innehåller mindre tanniner och mindre histamin än genomsnittliga röda viner och ska därför ge mindre huvudvärk" Finns i Systemets beställningssortiment.

På samma gång kan jag skicka ut en varning: till gåsen i lördags drack vi en Lindemans Bin 45 Cabernet Sauvignon i flaska. En av våra gäster fick en fruktansvärd vinsnuva av det. Någon annan som har drabbats av det eller huvudvärk av just det vinet?

Tommy

Hej!

Jag har bryggt öl i snart 20 år och träffat många visa människor. När vi brygger vissa öl bildas ett ämne som heter acetaldehyd ibland.
Lukten påminner om äpplen eller äppelskrutt. Jag och många med mig har fått våldsam huvudvärk vid konsumtion av öl med denna biprodukt.
Jag upptäckte av en slump att jag inte fick värk av rött vin men däremot vitt. Detta går ju helt emot gängse uppfattning trodde jag tills jag mötte en annan bryggare som sa att det var nog acetaldehyd i vinet. Mycket riktigt, när jag senare provade, fanns äppelskruttsdoften där.

Detta kan vara en del av förklaringen kanske. Vi kanske inte ska veta allt.

/Tommy

agnetasch

Det var intressant; jag har alltid inbillat mig att det har varit mängden det varit fel på inte det goda, vita äppeldoftande vinet :D

Så vid inmundigandet av sprithaltiga drycker kan man råka ut för följande:
Acetaldehyd (vitt vin o öl) = huvudvärk
Histamin (rödvin o champagne) = vinsnuva, allergi
Så hittade jag något nytt:
Tyramin (Chianti-viner,Whiskey,Vermouth, Sherry, portvin, öl) = migrän

Det bästa är väl Renat, helst fickljummen så man inte får hicka av kylan :-\

Tommy

Hej igen!

På mitt jobb pratar vi ofta om YPK. Dvs Yrsel Per Krona!
Det skapar väldigt mycket huvudvärk.

Jag lider själv av svår migrän och den löser ut av all alkohol vid fel tillfälle t.ex efter en tid stress.
Jag trodde det var vissa sorter och undvek de jag trodde utlöste migrän.
Gissa om listan på fel sorter växte!!
Det som löser ut min migrän är den snabba nergången till avslappning som alkoholen ger.
Samma sak som ger oss migränstollar huvudvärk när vi sover lite längre på helgen. Ett vanligt fenomen vid migrän.

Det är dock stor skillnad på vanlig huvudvärk utlöst av någon kemikalie i vin eller öl jämfört med migrän.

Det finns många faktorer som är inblandade men vi har kikat på några här.
Någon kemi/medicinkunnig kan nog hitta fler samband.

Det tråkiga är när man sitter vid en trevlig tillställning där värden kämpat med vinvalet till en utsökt måltid och huvudet börjar dunka!
Det är väl smällar man får ta ibland

/Tommy

Andreas

Välkommen till Matforum Tommy!

Intressant det där med huvudvärk av acetaldehyd, fast jag får inte riktigt ihop det, blev nyfiken på acetaldehyd och tittade i Wikipedia och där står "Ämnet är en mellanprodukt vid nedbrytning av alkohol i levern och magsäcken." http://sv.wikipedia.org/wiki/Acetaldehyd På det låter det ju som att man alltid utsätts för acetaldehyd oavsett vad det är för alkoholdryck man dricker? ???

Eller kommer huvudvärken när man utsätts för mer "frigjord" acetaldehyd i form av ångor?
Den som inte frågar får inga svar.

Tommy

Hej Andreas!

Jag är inte tillräckligt insatt i kemin för att helt förstå acetaldehydfenomenet men för många av mina kunnigare bryggarvänner
intygar att acetaldehyd är en bov i dramat.

Jag ska se om jag får möjlighet att fråga min vän Patrik Holmqvist som är bryggmästare på Nils Oscar. Han är grym på kemi och var
den som först satte acetaldehyden i skamvrån.

/Tommy

annamaria

Jag vägrade i rätt många år inse att jag faktiskt får hv av rödvin men har sista halvåret insett detta. Har en annan teori också - när man slutar dricka efter tex 3 glas vin så börjar "bakruset" efter en stund. Det röda blir oftast till mat - och jag slutar dricka det...sen kommer hv. Det vita har jag lättare att pratdricka och då kanske jag håller bakruset borta eller ?

MiGa

När jag dricker vin till maten har jag alltid vatten till.Tanken är att alkohol är vätskedrivande och fyller man på med vatten "ett glas vin ett glas vatten"så brukar det hålla huvudvärken borta,för mig funkar det :)

Tommy

Krögare jag pratat med säger vartannat glas vatten efter kl 23:00, men det gäller baksmällan.

Många viner ger idiotvärk direkt efter bara något glas och detta beror nog inte på alkoholens effekt på cellerna utan mer på
en nästan allergisk reaktion mot t.ex. acetaldehyd som jag har hört är boven.

Tänk vad bra om man kunde hitta sin personliga trigger och undvika sånt som ger värk.

/Tommy

Jonas

Resorb måste ju vara guds gåva (i allafall till mig)
Testade resorb för 2 helger sedan. Vi var på Harry´s i Linköping (måste vara en av dom absolut roligaste nattklubbarna som finns i det här landet) och blev lagomt rund under fötterna. Tog 2 st tabletter och drack några glas med vatten, sov 4 timmar och klev upp för att spela badminton. Kännde överhuvudtaget inte den minsta tendens till baksmälla. Så from nu så kommer det alltid att finnas Resorb hemma hos oss.

Kari

Har idag smakat vinet Ken Creek som Agnetasch inleder tråden med. Det fungerar mycket bra enligt kvällens middagsgäst som annars lätt får vinsnuva.

Som vin är Ken Creek lättdrucket, nära på bubbligt ungt och riktigt gott för ovana rödvinsmunnar.




Anders Öhman

Om man får allergiliknande reaktioner när man dricker vin kan man prova med vanliga receptfria tabletter mot hösnuva. De innehåller antihistaminer som är mycket verksamma mot många symptom.

agnetasch

Citat från: Anders Öhman skrivet 2009-07-29 11:45
kan man prova med vanliga receptfria tabletter mot hösnuva
Finns dom som brustabletter månne? Då kan man lägga dom i vinglaset o få "champagne" ;D

Tack för Ken Creek-tipset Kari

Andreas

"Obehagliga efterverkningarna av vin kan bero på biogeniska aminer, en grupp substanser där histamin är mest känd. ... En grupp tyska forskare försöker lindra besvären med nya metoder för att identifiera de biogeniska aminerna i vin och minska koncentrationen. Om de oönskade substanserna upptäcks tidigt kan man minska deras tillväxt genom blixtsnabb pastörisering och avkylning eller avlägsna dem med exempelvis bentonit. "

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3579245.ece
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Biogeniska aminer, en grupp substanser där histamin är mest känd. I allvarliga fall kan de orsaka andnöd, blodtrycksfall eller till och med medvetslöshet och hjärtrubbningar"

Vem sa att det är nyttigt med ett eller två glas vin om dagen? ???


webguide

Citat från: Tommy skrivet 2008-11-16 16:35
Hej!

Jag har bryggt öl i snart 20 år och träffat många visa människor. När vi brygger vissa öl bildas ett ämne som heter acetaldehyd ibland.
Lukten påminner om äpplen eller äppelskrutt. Jag och många med mig har fått våldsam huvudvärk vid konsumtion av öl med denna biprodukt.
Jag upptäckte av en slump att jag inte fick värk av rött vin men däremot vitt. Detta går ju helt emot gängse uppfattning trodde jag tills jag mötte en annan bryggare som sa att det var nog acetaldehyd i vinet. Mycket riktigt, när jag senare provade, fanns äppelskruttsdoften där.

Detta kan vara en del av förklaringen kanske. Vi kanske inte ska veta allt.

/Tommy


Acetaldehyd är ju det ämne som levern utsöndrar när den bryter ner alkohol och det är ett av de ämnen som gör att man känner sig sjuk när man är bakfull!

NAC är ett kosttillskott som används av bodybuilders, det bryter ner acetaldehyd och har viss effekt mot bakfylla (jag har testat).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal