Sil pat - värt att köpa?

Startat av Rob, 2007-09-06 23:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Rob

Jag funderar på att köpa en Silpat, eftersom jag minns att jag lagat mat med en kock som gillade dem.
Har någon erfarenhet av dem? Synpunkter?
Är den värd 140 kronor när jag ändå är igång  och shoppar från butiken (se salt och peppar-tråden)

http://www.cutleryandmore.com/details.asp?SKU=5747

roffekock

Rekomenderas. Klarar alla situationer.
Starkt beroendeframkallande. Jag har haft min duk i snart två år fortfarande som ny.
Ska vårdas med omsorg.
Matforum är bäst

Anne

Helt klart värt det, å, jag vill också ha....
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Silpat, nytt ord för mig (kul!), vad är nu det? Jo ett slags silikonduk som saker inte fastnar på och som används istället för bakplåtspapper eller som underlägg när man arbetar med kletiga ingredienser typ konditori.

Är det nån principiell skillnad på en Silpat och en sån här gammal hederlig ugnsduk av teflon för bakning?
http://www.fix-universal.com/produkt.asp?fp=8
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Funktionsområdet är nog samma.

Enda anledningen att jag kikar på Silpat är att den verkar hålla i oändlighet, den jag såg hade varit med många år och funkade fortfarande perfekt när vi gjorde ingefärsflarn till en dessert.

Andreas

Silpaten ser också mer designad ut vilket inte är helt oväsentligt.

De verkar inte gå att få tag på i Sverige, vet du var din kockbekante köpt sin?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Inte den blekaste, han har jobbat i de mest underliga länder i olika sammanhang så den kan komma vartsomhelst ifrån.

Rob

Hmmm, jag googlade och fick massa svar! Den tas upp på aftonbladet, ica mm
Klippte detta citat från Icas receptsamling:
"silpat (bakduk finns i vanliga. butiker). "
Så en stormarknad kanske?

Kollar någon och hittar den så kan ni vär skriva vad den kostar, kanske är 140 kronor ett överpris?

Andreas

Jag såg också ordet på många svenska ställen på nätet men ingen som direkt sålde den. Silpat (betyder nåt på franska?) kanske också används för liknande-bakdukar vilken som helst, ungfär som gladpack för plastfolie tänkte jag..?

Var fick förresten du tag på din Roffe?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jo, riktiga silpat finns på Cordon Bleu, men är - har jag för mig- ohemult dyra. Tror bakers.se säkert har dem också.
Anne's Food - min matblogg

Rob

cm: 53*4x (gastronomstorlek) Silpat kostade 215, så så farligt var det inte tycker jag...
Hittade dem inte på Bakers

Anne

bakers.se kallar dem för silipat av nån anledning.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

2007-09-07 09:44 #12 Last Edit: 2007-09-07 11:14 by agnetasch
Men om man läser Allt Om Mats test, som Andreas länkade till, så är ju Silpat med.Det är så liten text så jag kan inte läsa var den kan köpas o vad den kostar,men jag kan se att den kom sist i testet.Så även om den är tjusig förstår jag inte vad man ska med ett icke funktionsdugligt redskap till. Prydnad?

roffekock

roffekock köpte sina på bakers. 8)

Finns i olika strl. (Gn 11 530x325)  600x400  600x450 priser från 150 kr en väl värd invenstering.
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal