Olika sojor

Startat av crlhrv, 2007-06-15 19:45

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Jag tycker att det är väldigt frustrerande när recept skriver ut "soja" utan att definera vilken slags soja det handlar om.

Kinesisk soja, t ex den vanliga Mrs Cheng, är tjockflytande och smakar nästan lite svamp medan japansk/taiwanesisk är väldigt lättflytande, nästan som vatten, och smakar mycket mer salt.

Är det här något ni har tänkt på?
Hur brukar ni göra när det står "soja" i receptet? 
Vilka soja-märken använder ni?

Själv har jag för tillfället Mrs Chengs kinesiska soja samt en taiwanesisk av vad jag antar är märket Kim Ve Wong (gul etikett) och det är mycket stor skillnad i konsistens och smak på  de båda.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Bra intsiativ Calle!, detta måste vi reda ut ordentligt.

Jag har tre märken Thailänds soja hemma hos mig.

Nr 1 heter "Maggi" som inte är en ren sojasås, utan en slags Sojamix som kan användas både till mat och som dippsås. Den innehåller innehåller:

16% salt
12% Sojasås
6.5% Vinäger
6% Socker
Vetemjöl är tillsatt för jäsningens skull

Nr 2 heter "Soy bean sause" (tillverkare är healthy boy brand). Den innehåller:

Soyabönor
Vetemjöl
Vatten
Socker


Nr 3 heter "Golden Mountain elller Green Cap" Den innehåller:

75% Sojabönsås
16.38% Vatten
5% Socker
3.6% Salt
Dom sista 0.2 procenten är några tillsatsämnen jag ej känner igen som heter Disodium-5 - Inosinate och Disodium-5-Guanylate




Andreas

Jag har följande hemma:

1) Mrs Cheng's (MC) kinesiska mushroom soy - vatten, soyabönor, veteråvara (glutenfri), socker, salt, svamp. Salt, klassis kraftig sojasmak.

2) Santa Maria thai soya souce - vatten, sojabönor, vete, salt (19%, socker, smakförstärkare (E621), konserveringsmedel (E211). Tunnare än MC, ganska ljus, sötare, lite lenare och mildare.

3) Santa Maria ketjap manis (indonesisk soya) - socker, sojabönsextrakt (22%), vetten, salt (7%), surhetsreglerande medel (E330), vitlök. Lite tjockare än MC, ordentligt söt, smakar nästan mer sirap än soja, len.

4) Blue dragon japansk soja - vatten, soyabönor, vetemjöl, salt, konserveringsmedel (E211).
Snäppet tunnare, än MC, smakar salt, socker och åt sojahållet fast med inslag av fisk och whisky. En annorlunda sojasmak.

Står det bara soja och man inte kan ana sig till vilken land rätten kommer ifrån blir det MC.

Calle, Urban, hur smakar era sojor?

Kinesisk, thailändsk, indonesisk, japansk - finns det någon mer soja från visst land? Hur stora är skillnaderna inom länderna?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Mrs. Chengs är det enda jag har haft. Till kokt ris och som färg i såser.
Smakar inte så bra till Sushi har jag märkt. För salt och kraftig "kropp".

Gott till osaltade popcorn om man doppar lite försiktigt.

Hur är det med nyttan i soyan? Var inte det rentav farligt för ett tag sen?

Hänger gärna med på ett hörn och lär!

agnetasch

Jag har en underlig sak för mig,jag blir magsjuk av ketjap manis.Det verkar inte spela nån roll vilket märke,provade 3-4 st olika innan jag la ner projektet.Är det någon annan som har liknande erfarenhet?Undrar vad det är i just den som orsakar mina plågor? ???

Andreas

Elka: Farligt hurdå menar du? Det jag minns är diskussionen om genmodfierad soja, men huruvida genmodifierat är farligt eller ej är en annan tråd.

Agneta: Vad äter du din ketjap manis till? 100% säker på att det är ketjap manisen och inte det du har den till?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Minns inte helt men något i stil med max konsumtionen var (då) rek. till si och så många enheter per vecka eller månad. Det jag tänkte då var att en flaska, ca 2dl, räcker ju ett år iaf så jag tog inte åt mig så värst.
Genmodifierat? Kanske det?

Martin_Blomberg

Citat från: elka skrivet 2007-07-10 18:32

Hur är det med nyttan i soyan? Var inte det rentav farligt för ett tag sen?


Det som diskuterades då var mögelgifter i soyan. Tror det var aflatoxin:
Från: www.skane.se/.../Skaneportalen-extern/PolitikPaverkan/Sammantraden/Regionstyrelsen/RS050510.A5.4.pdf

Aflatoxin är ett mögelgift (toxin) som kan bildas av lagringsvampar (främst
Aspergillus flavus) i spannmål och andra vegetabiliska fodermedel. Aflatoxiner har
konstaterats vara mycket cancerogena och regleras därför i den svenska
livsmedelslagstiftningen. Då aflatoxin överförs till animala livsmedel, främst mjölk, genom
foder till mjölkkor finns därför en föreskrift från Statens jordbruksverk avseende aflatoxin i
foder. Ett foder får ej säljas eller användas om fastställda gränsvärde överskrids. Det får ej
heller blandas med "rent" foder. Ca 40-50 % av mängden aflatoxin M1 i mjölkråvaran
återfinns i ost, medan mindre än 2 % återfinns i smör.
Den främsta källan till förekomst av aflatoxin B1 i svenska foderblandningar är importerade
speciellt känsliga fodermedel (jordnöts-, bomulls-, kokos, palmkärn-, och sojaprodukter).
Under svenska förhållanden har bildning i foderspannmål skett när spannmål konserverats
med organiska syror (främst myrsyra men även i viss mån propionsyra).

agnetasch

Andreas: till min ketjap manis hade jag nudlar,strimlat griskött, purjolök, champinjoner o stekt ägg.Saker som jag alltid äter o tillsammans med annan soja går det bra.Mycket underligt o mycket sorgligt eftersom jag älskar ketjap manis.  :'(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal