3-rätters på lördag. 1a rätten?

Startat av Ia, 2009-09-23 20:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Ia

På lördag ska jag träffa min före detta bloggkompisar- de fick sparken för de gjorde aldrig ngt ;) Jag har lyckats klur: ut vad det ska bli för varmrätt: stek (som jag tjatat om) men svampstuvad vitkål och rödvinsås, syltade kantareller och rödvinssås. Efterrätt blir det en pannacotta. Med vad ska jag ha till förrätt? En förrätt som passar in till varmrätten?
Tacksam för förslag!
Ia´s Matblogg

ena

varför inte en örtvåffla med någon god röra, tex kyckling.. o så lite sallad...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Ia

Örtvåffla? Är det vanlig våffelsmet med med örter i? Spännande isf!
Hmmm jag hade nog tänkt mig ngt som passar mer till huvudrätten, lite vilttema... Ngt som inte är så mättande...
Ia´s Matblogg

ena

örtvåffla är precis det ja...inget socker i o massor av örter

igår fanns det ett tips här med nåt rökt kött, det finns ju trevlig rökt ren o liknande... lite pepprarotsgrädde o sallad... kanske brödkrutonger av danskt rågbröd...

eller varför inte varmrökt röding el sik, sallad, hackad rödlök, lite creme fraiche med timjan i o en citronskiva, kanske lite lax eller löjrom på toppen...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch


Ia

Var lite inne på ren och pepparrotsvisp på en brödbit. Tror ni man kan göra ngt bruschettalikannde? jag känner inte riktigt smkakerna i munnen... Inte ett så bra tecken. Det lät gott med lax! Men ena tjejn är inte så fond av lax... :( Vill helst inte blanda fisk och kött) mkt krav nu ;)
En av tjejerna skickade precis mejl och tycker vi ska laga Champagne- och örtrisotto i parmesankorg. låter spännande och lite avancerat. ngn som gjort ngt liknande? Känner att jag måste ha recept tilll det för att få ihop det.
Ia´s Matblogg

ena

spånar vidare... vill man iten ha bröd till den rökta renen kan man ju göra någon form av frittata o skära i fina rutor...

har inget bra recept på risotto, det gör jag bara "på känn" men hittar inte det "vilda" i det ;)... känns mer som ett tillbehör i mina öron men det finns andra med annan uppfattning *Vet*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Man kan ju använda vildris ;D

Lägg renstek o pepparrotsvisp i tunnbrödskorgar.

Mickan

Danskt rågbröd, extrasaltat smör, salladsblad, rökt renstek, pepparrotscrème och några lingon på toppen är mitt tips.
Video meliora proboque deteriora sequor

Ia

Ojojoj förslagen ramlar in!
Dessvärre får jag inte bestämma allt själv så såhär ser menyn ut just nu
Förrätt Champagne- och örtrisotto i parmesankorg
Varmrätt Hjortstek med enbärssås och sötpotatis
Efterrätt Basilika marinerade jordgubbar och choklad(vitchoklad) pannacotta

Sen ska vi testa lite desesrtvin, vilket jag haft väldigt svårt för... Så dött.. men men kanske har en annan smak nu då det var ett tag sen:)

Tack alla för era förslag, lägger dom absolut i minnet :)

Ia´s Matblogg

webguide

Prova chateau d'yquem så ändrar du garanterat uppfattning om dessertvin! ;)

Mickan

Citat från: Ia skrivet 2009-09-24 22:42
Ojojoj förslagen ramlar in!
Dessvärre får jag inte bestämma allt själv så såhär ser menyn ut just nu
Förrätt Champagne- och örtrisotto i parmesankorg
Varmrätt Hjortstek med enbärssås och sötpotatis
Efterrätt Basilika marinerade jordgubbar och choklad(vitchoklad) pannacotta

Sen ska vi testa lite desesrtvin, vilket jag haft väldigt svårt för... Så dött.. men men kanske har en annan smak nu då det var ett tag sen:)

Tack alla för era förslag, lägger dom absolut i minnet :)




Varför jordgubbar nu?
Video meliora proboque deteriora sequor

Ia

Jag vet  - inte säsong. Men jag är nyfiken på smakerna basilika och jordgubbar, vill inte vänta i ett år.
Ia´s Matblogg

Ia

Jag var på systemet igår och frågade efter chateau d'yquem, men han sa att dom inte hade det vinet. Är det ngt bara beställningsvara?
Ia´s Matblogg


Ia

Vilket saftigt pris!!!! Haha tur att systemkillen inte visste vad det var - hade fått hjärtattack vid kassan annars ;) Middagen igår var så SJUKT lyckad!!!! Det var nog det bästa jag lagat, så himla vackert också!!! Kommer bilder strax!
Ia´s Matblogg

Ia

Äh mina bilder är för stora.. eller så gör jag ngt fel.. För er som vill se hur det blev hittsar ni bilderna på
http://iasmatblogg.blogspot.com/
//Ia
Ia´s Matblogg

webguide


Morsan

Citat från: Ia skrivet 2009-09-27 11:27
Vilket saftigt pris!!!! Haha tur att systemkillen inte visste vad det var - hade fått hjärtattack vid kassan annars ;) Middagen igår var så SJUKT lyckad!!!! Det var nog det bästa jag lagat, så himla vackert också!!! Kommer bilder strax!


Woa! Som att jobba i skivbutik och inte veta The Beatles är.

Ia

Ia´s Matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal