Stolle - tysk kaka. Har ni receptet?

Startat av Hasse, 2007-11-18 19:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Har lovat min kära mor att försöka hitta receptet på en tysk kaka som kallas "Stolle". Degen kavlas ut till en platta och på ena halvan lägger man frukt som marinerats i sprit, och sedan viker man över degen och bakar.

Min morfar brukade baka denna kaka till jul, men dessvärre har receptet försvunnit. Finns det någon som kan dela med sig av ett recept?

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Tack, Andreas! Kära mor hälsar att "Christmas Stollen" ser ur som rätt kaka.

Andreas

Vad trevligt, berätta gärna hur resultatet blir! Och gärna också förstås om du hittar ännu något fler recept.

Varför heter kakan Stolle egentligen?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Kanske det kommer från sången: Staffan var en stolle dräng? ;D

Andreas

Detta är en julstolleguldgruva: http://de.wikipedia.org/wiki/Christstollen Har översatt lite (reservation för rostig tyska):

Julstollen har tydligen tradition enormt långt tillbaka i Tyskland, äldsta dokumentet är från 1329! På den tiden var stollen väldigt magra bakverk för den katolska adventsfastan. Under fastan var smör och mjölk förbjudet så då gjorde man stolledeg bara av vatten, havremjöl och morotsolja(?!). Formen ska visst påminna om ett inlindat jesusbarn.

Det finns massor av varianter - Mandelstollen , Butterstollen, Marzipanstollen, Mohnstollen, Nuss-Stollen, Dresdner Stollen, Quarkstollen, Schittchen...

Men varför det heter "Stolle" lyckas jag inte reda ut från textmassan och engelska wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Stollen har en förklaring jag inte begriper.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Så här blev kakan. Mamma hälsar att den var ganska omständlig att baka, men att resultatet blev perfekt.

Andreas

Tack för bilderna, härligt grön bakgrund! Men har ni inte glömt det obligatoriska florsockret?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal