LÅGTRYCKSPANNA Mod 101b

Startat av kryddburken, 2007-08-27 20:35

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

2007-08-27 20:35 Last Edit: 2007-09-29 07:26 by Andreas
Citat från: roffekock skrivet 2007-08-27 20:32
Ångkokning med skal på tycker jag är ultimat. Men det är naturligtvis inte gångbart på kneget.
I lumpen så jobbar man ju med lågtrycksångpanna och allt ångkokas då.

Koka potatis på följande sätt. En 50 liters mjölkkruka fylles med borstad oskalad tvättad potatis. Ångslangen kopplas med ett strålrör (metallrör ung 1m långt) detta köres ner i potatisen öppningen på mjölkkrukan överbindes med en säck el duk. Mjölkkrukan hänges nu upp och ner i en kätting och ånga släppes på. överskottsvatten (läs avkyld ånga) rinner ut genom tyget som nu befinner sig i botten så att säga, så pärerna kokas i ren ånga. Ett bra sätt, ingenting kokar sönder och mycket god smak ingen urlakning av smak i vatten.

Se nu bara detta som info (kuriosa) och för guds skull börja inte tjata på din partner om att anskaffa ångpanna. :o


Roffekock!
Det DÄR lät avancerat proffsigt! Men intressant! Vet att min pappa pratat om nåt sånt nån gång (han är Jeneral på Bodens regementet) men jag har aldrig fattat förut! du har ingen bild på en sådan ångkoksapparat? *S*

[Andreas klippte in citat Roffekock innan flytt av denna intressanta OT-diskussion från tråden "Att koka potatis helt enkelt!??" http://matforum.nu/index.php?topic=639.0]

roffekock

Jag ska översända bilder till dej. Jag är nämligen ägare till två st. I mitt företag så har vi ett komplett militärkök som användes då och då  i cateringsyfte vi kan då vara mitt i "bushen" oberoende av ström och annan fix och jox. Vi har haft igång detta schabrak senast i fjol då vi utspisade 4500 pers på 3 dagar. Detta är en annorlunda matlagning som ju naturligtvis inte är a la catestuk men nog så rolig och utmanande. Orsaken till att jag inte kan skicka bilder är att jag går i skola för att lära hur du skickar rätt format på bilderna (har väldigt små händer i detta gebit men det kommer) så jag lovar att du ska få se bilder på LÅGTRYCKSPANNA Mod 101b. b står för den senast utvecklade pannan. Sen kan du fråga Jeneralen om han minns .Passa då sammtidigt på att fråga om han minns KokI A. Kokinstruktion för armén nog så läsvärd. :D :D
Matforum är bäst

kryddburken

# Roffekock!

Jag är grymt imponerad! 4500 pers på 3 dagar?? *jag borde göra lumpen* Det är sånt jag kallar proffsig matlagning! Ta du bilderna när du kan, ingen brådska! Ska ringa farsgubben imorgon och se om han kan sin läxa! *S*

roffekock

Ett utomordentligt verktyg som man kan hitta på loppis idag för spottstyver. Detta verktyg borde finnas i alla hushåll jag håller med dej.
Matforum är bäst

roffekock

2007-09-28 16:04 #4 Last Edit: 2007-09-28 16:13 by roffekock
Här kommer då äntligen en bild på en av mina ångpannor. Inga märkvärdigheter men ändå krävs fingertoppskänsla, allting måste fungera enligt vårt svenska lagomhetsprincip. Om man nu kollar på pannan så ser man slangar som kopplas till ett kärl i princip en tryckokare och så är det bara att blåsa på. Det stora problemet är ju att ånga blir vatten när den kyls ner och allt som där följer. Kokar man tex. kalops så får man börja med nästan noll vätskemängd annars är kokaren full med vattenkalopssås eller vad man nu ska kallla det. Du kan ju tänka dig hur det funkar när man ska reda av skiten med toppredning och sen koka bort mjölsmaken om det då är som vi ibland hade(i lumpen) fält 45 Sundsvall. 20minus så var det ju inte så glassigt. Jag tycker att alla som är matintresserade skull eges möjlighet att testa detta verktyg. OBS där den blå plast spannen sitter ska det kopplas ett rökrör ung 2m långt. Till denna panna kan det kopplas tre styck tryckokare. Tillsammans 3x60 lit. ;D :D :D   
Citat från: kryddburken skrivet 2007-08-27 21:18
# Roffekock!

Jag är grymt imponerad! 4500 pers på 3 dagar?? *jag borde göra lumpen* Det är sånt jag kallar proffsig matlagning! Ta du bilderna när du kan, ingen brådska! Ska ringa farsgubben imorgon och se om han kan sin läxa! *S*
Matforum är bäst

kryddburken

Din beskrivning är imponerande! En helt annan typ av matlagning, riktigt kul hade det varit att försöka sig på just en kalops med "denna där" och att få vara ute i naturen och leva riktig bohem! Vilken lycka!! *S*

Förstår att 20 minus ger visas problem med ånga och blask, men hur ser det praktiskt ut i ett "läger" där såna här tryckkokare används, ett särskilt tält med rökskorsten? eller bara en avdelning för sig? De läger där inga tält finns, funkar detta ändå?? Tänker på de vyer min far rör sig kring, nordnorge, lapplandsfjällen osv.. Där slår dom ju inte upp tält utan gräver "sovlådor" i snön istället...

Kanske det här vore en grej att nyttja vid en stor sammanslagning av folk av nåt slag, men hur skulle menyn se ut då?? *S*

roffekock

Du ska veta att när det var 20- då kallade vi det goväder!!!!!!!! Jag minns en morgon när jag vaknade då var det 36- håret hade frusit fast i tältduken när jag vaknade och inte ett enda fordon fungerade utom en gammal volvovalp som fick dra igång hela koktrossen inte kunde man kalla det goväder det var bistert men sammanhållnigen var god så vi hjälptes åt. Trevliga minnen.
Vad det gäller koktross så brukar dom i fredstid gruppera sig i lador mm sen körs maten ut till dom stridande förbanden. Men principen är att koket finns på en lastbil med kapell som det byggs ut ett större tält från där då hela köret finns arbetsbänkar,kyllådor,materialskåp,disk,toa,tält mm. plus att man ibland ska vara full utrustad för att bekämpa fienden den förbannade kpisten som hänger där och slänger ibland i kalopsen och inte sällan i diskbaljan plötsligt blir det eldöverfall och man ska kasta ifrån sig alla prylar man har i händerna för att börja skjuta på sin fiende  ;D Man får inte synas och hur nu detta ska gå till är ju ett mysterium ånga,rök plus en massa skramlande hörs och syns ju alltid (fråga jen....) Först upp sist i säng det är en kocks öde i lumpen.
Jag var med en vintergrupp på utbildning i fjällen och där råder helt andra regler där har man sin egen utrustning för matlagning och får själv oftast laga till lite torrfoder emellanåt kommer det en helikopter och kastar ner lite frusna kycklingar över killarna eller torrfoder som är från andra världskriget ;D När dessa jägare ska sova så får dom gräve ner sig i snöbivack ett otroligt tufft liv. På kvällen när vi lade oss var det ca. 1m till tak i snögrottan på morgonen när vi vaknade så var det snö som nuddade nästippen så mycket sjönk taket på natten. Ut fort som f.. få fart på stormköket för att få liv i skrovet med lite varm blåbärsoppa. Nu så här efteråt kan man garva åt hela skiten men då var det slitsammt. Men det fanns sammanhållning.
Jag avundas inte jeneralen som har det som jobb men han har säkerligen upplevet mycket possitivt genom åren. Jag skulle kunna skriva en hel bok om detta men det får bli senare i livet.

Jag har föreslagit att en grupp från forumet skulle träffas någonstans i Swerige för att ha en stund tillsammans. Skulle vara kul, vi som så ofta talar med varandra om varandra men vem är vi egentligen? :D :D

Glömm inte hälsa  jeneralen*S*
Matforum är bäst

roffekock

Jag vill visa hur det ser ut när man kokar pära skarpt. Panna med manskap på g. Detta är foderpotatis till mina djur som älskar ångkokt pära. :D
Matforum är bäst

Andreas

Ah vad trevligt med en bild med utrustningen i användning också.

Vilka djur är det som får potatisen?

Det här med foderpotatis har jag aldrig begripit mig på - är inte potatis ett dyrt foder? Eller använder man sig av andrasortering?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Gåsar,ankor,höns mm
Potatisen är andrasort kostar omk. 1 kr p. kg så det är inget dyrt foder och mycket bra som slutgödning tillsammans med malen spannmål sk. skråning på skånska ;)
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal