Risotto, vilket vitt vin ska man ha i?

Startat av Krista, 2010-01-15 09:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

Enligt receptet på risotto ska det vita vinet vara "ditt favoritvin". Gissar att vitt matlagningsvin inte riktigt duger åt det där hot shot-receptet.  Man kan ju tycka att det inte borde spela så stor roll eftersom man ändå ska misshandla vinet genom uppvärmning under lång tid, men men...receptet har talat.

Någon som kan rekommendera ett vitt vin till risotto? Eller rent av gjort risotto på olika sorters vitt vin och noterat att just den skillnaden skulle gett en skillnad i smaken?

crlhrv

2010-01-15 09:41 #1 Last Edit: 2010-01-15 09:46 by crlhrv
I princip bör du väl använda det vin som du tänkt dricka till maten. I Italien finns det inga speciella riktlinjer över unika risotto-vin utan du använder helt enkelt det du har hemma, oavsett om det är vitt, rött eller t.ex. ett amarone. Jag är svag för riktigt torra och krispiga vita viner och det brukar passa suveränt i en risotto. Prova t.ex. med valfri Riesling.  ;D

Och jag tycker inte att man kan säga att man "misshandlar" vinet genom att använda det som matlagningsingrediens.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Krista

2010-01-15 09:50 #2 Last Edit: 2010-01-15 09:53 by Krista
Fast vi hade tänkt dricka rött vin till maten. Men vi har säkert inget emot att dricka det som blir över av det vita vinet medan vi lagar maten ;D

(Misshandlar gör man förstås inte. Tänkte mer på att man värmer och tillsätter andra livsmedel/smaker, så det borde inte spela så stor roll hur vinet smakar från början så länge det är gott.)

crlhrv

inga problem att använda rött i risotton. som sagt, man använder det man tänkt dricka. det blir nog lite konstigt om du har vitt vin i risotton men dricker rött till själva rätten.

blandar du rött och vitt blir det rosé i magen =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Krista

Får se vad valet faller på, kan hända att vi omvärderar valet av vinkulör i risotton eller på det vi ska dricka till.

Aha det är så rosé blir till! ;D

webguide

Citat från: Krista skrivet 2010-01-15 09:50
Fast vi hade tänkt dricka rött vin till maten. Men vi har säkert inget emot att dricka det som blir över av det vita vinet medan vi lagar maten ;D

(Misshandlar gör man förstås inte. Tänkte mer på att man värmer och tillsätter andra livsmedel/smaker, så det borde inte spela så stor roll hur vinet smakar från början så länge det är gott.)


Då kan du ju köra ett vitt vin gjort på en röd druva, Champagne kanske. Pinot noir och dricka pinot noir (eller Champagne) till.

milaja

Vi  gjorde på champagne en gång ...(hade missat att köpa vitt vin och drack champagne), det funkade väldigt bra!
Fast jag skulle nog inte köpa champagne med syftet att använda den till risotto.

webguide

Citat från: milaja skrivet 2010-01-24 00:39
Vi  gjorde på champagne en gång ...(hade missat att köpa vitt vin och drack champagne), det funkade väldigt bra!
Fast jag skulle nog inte köpa champagne med syftet att använda den till risotto.


:) nej, kanske inte i allmänhet, men till fest så...

danielstahl

Det finns en risotto som bygger på rosmarin och rött vin. Det röda vinet ska vara Barola eller Barbera.

JonasBååth

Enligt flera kunniga så ska vin med mycket ek inte vara att föredra i matlagning, men risotto är ju en något speciell rätt till smak och konsistens (och god!). Jag skulle nog också gå emot unga, friska viner (champagnerisotto låter mycket festligt). Ska det vara en "ren" risotto eller ska den innehålla något roligt som t.ex. god svamp eller så så har det ju helt klart en inverkan på vinvalet.

Per

Rött vin i risotto funkar naturligtvis men ser inte kul ut. Jag brukar använda något billigt vitt vin eller, enligt Jamie Oliver, vermouth.
När det gäller vitt vin för matlagning brukar jag ha hemma ett litet lager av de små, 250ml förpackningarna. Inte Åkesson! Den andra sorten..

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal