Sumak

Startat av crlhrv, 2007-12-27 10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Köpte en burk Sumak häromdagen men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Någonstans läste jag att det fungerar bra till lamm, men hur? Är det någon som har erfarenhet av att använda Sumak?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Wikipedia: Sumak är ett medel som används vid garvning ???
Tål din mage detta?

crlhrv

Nejnej det är också en krydda. Hoppas jag..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Efter den trevliga isländska släktmiddagen med bl.a. sumak-gryta råkade Calle rapa:

agnetasch

Jag ska sluta larva mig, inga fler OT. Vi kör på att det är en krydda. Har aldrig hört talas om den, var hittade du den?

crlhrv

På den lokala öststats-Konsumen av alla ställen.
Här fanns lite info: http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Rhus_cor.html

Det är malen sumak och den smakar lite åt det sura hållet. Tydligen fungerar den bra i en bulgursallad.

(den isländska julmaten består av ugnsstekt kalkon, potatismos med cornflakestäcke, brysselkål och fågelsås. inget tråkigt julbord här inte.)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Potatismos med cornflakestäcke måste vara en mycket, mycket gammal rätt ;D
Den sura smaken på sumak förklarar ju det tyska namnet Essigbaum. Fast det används tydligen för Rhus typhina, rönnsumaken. En sån hade mina föräldrar vid sin sommarstuga i Mellbystrand, exotiskt o spännande tyckte mamma, men ett fulare träd får man leta efter. Eftersom vi inte var där höst/vinter såg vi aldrig några bär, så inte ens den nyttan hade man av det :-\
Hittar du något bra användningsområde måste du omedelbart rapportera det!

jelvis

Gitto har använt Sumak när hon gjorde lammfärsbiffar. Jag har också köpt en burk som jag sedan inte öppnat. Det var tre månader sedan. När som helst nu. :-)

Det låter gott i alla fall.

http://gittosmat.blogspot.com/2007/05/med-smak-av-sumak.html

annamaria

Denna lilla tråd har jag missat! ´Jag har skrivit ett litet inlägg om Sumak på min blogg i september - denna giftiga krydda  ;)
Även gjort färskost med sumak - gott!

Läs gärna här:

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/09/giftig-krydda.html

jelvis

Tackar annamaria, intressant artikel! Jag ska prova ditt recept. Vad tror du om att byta Kvargen mot något annat såsom Mascarpone eller Ricotta? Eller kanske någon bra yoghurt?

crlhrv

I morrn är det jag som gör Gittos lammfärsbiffar!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Det funkar säkert - varför inte en tjock gosig yoghurt med vitlök och sumak till dina lammfärsbiffar. Blir hungrig ju.. ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal