Kön och inälvsmat.

Startat av Gilius, 2009-07-05 11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Äter du lever ?

Ja, jag är man.
Ja, jag är kvinna.
Nej, jag är man.
Nej, jag är kvinna.
Har aldrig smakat.

Gilius

Hej,

Vid en diskussion med ett par vänner om inälvsmat fick vi en känsla av att det kunde finnas ett genusperspektiv i om man äter ex. lever eller ej, så svara på denna så får vi se om det är jämnt mellan könen eller ej i denna fråga.

/gilius

agnetasch

Jag hoppas frågan gäller just lever o inte all inälvsmat. Jag gillar inte lever men älskar njure medan mannen tycker tvärtom.

Morsan

Jag läste rubriken som kön-och inälvsmat. Funderade mycket på vad man kunde äta för kön förutom "prairie oysters".:D
Men jag äter inälvsmat, korv, pölsa och lever. Kan dock inte med mage av olika slag, annat än i korv då.

annamaria

Jag har i helgen försökt att äta dansk leverpastej och ankleverpaté. Tyvärr det hjälpte inte. Jag har svårt för den där leversmaken.

Lucy

Lever går bort för mig, ändå har jag blivit bjuden på lever tillagad på bra sätt och inte bara skolans leverfärsbiffar. Dock är jag helt galen i blodpudding (som ju är en form av inälvsmat kan man väl säga?) Jag älskar blodpudding, precis som den är utan de klassiska tillbehören dessutom :)

ena

jag äter gärna lever men avstår övriga inälvor... kanske mest för att jag inte är van vid dem :) är inte förtjust i blodpudding, möjligtvis äter jag om jag får den med clilikryddad lingonchutney till...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Jag älskar gåslever och anklever både i bloc och mousse. Likaså kan en mild, fin leverpastej av svenskt ursprung tilltala mig. Jag tror att mitt gillande kan öka med mängden grädde. Pölsa tycker jag också om medan den njure jag serverades en gång inte föll mig i smaken. På senare år har jag dock tänkt tanken att den kanske inte var väl tillagad då kocken inte är någon stjärna. Blodpudding äter jag och kan tycka att det är riktigt gott med rårörda lingon och fint fläsk till.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag tycker att lever är gott i alla upptänkliga former.
Blodkorv är okej, men inget jag längtar efter.
Pölsa, ja visst!
Njure har jag aldrig smakat.

En gång under en nyårsmiddag på en finkrog i Prag, serverades fårhjärna (eller lamm?) som förrätt. Det smakade alldeles utmärkt!

agnetasch

Jag äter leverpastej/paté om det mycket andra smaker i; vitlök,rödvin,grönpeppar o ansjovis. En "grovmalen pastej med mycket leversmak" som det så mat-romantiskt brukar stå i recepten får vara för mig :-\

Gilius

Lever i form av paté eller pastej fungerar fint för mig, vad som inte fungerar är lever i form av stuvning eller bara stekt. Gick bra när jag var yngre men smaken blir för överväldigande nu. Jag kanske skulle specificerat frågan litet närmare.

/gilius

crlhrv

när jag läste den här trådens namn första gången funderade jag ett tag över vad kön-mat är för något. fårtestiklar?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Figado cebolada (lever med stekt lök) är en rätt vanlig rätt här i Brasilien och det är inte dumt alls. Men då gillar jag också lever i alla upptänkliga former. Gåslever är naturligtvis en favorit men ger mig etiska problem. :-(

Njure är inte dumt det heller.

Komage käkade jag häromveckan och det var inget speciellt. Som seg lutfisk i konsistensen men utan någon större smak när den var färdigbehandlad enligt konstens alla regler.

De flesta här har väl ätit korv med tarmskinn?

Lammtestiklar hade jag gärna provat men har inte haft något bra tillfälle ännu.

bryggens

Leverstuvning och leverpastej är gott,  men jag har inte så mycket till övers för leverbiff.
Jag kommer ihåg att jag en gång fick smaka rökt älghjärta, var också gott.
Äter gärna blodpudding och stångkorv.

milaja

Njae ... 
Jag gillar kalvlever anglaise, hemmagjord leverpastej kan smaka gott (men jag brukar inte äta det), jag gillar men äter inte (av etiska skäl) gåslever och anklever.
Jag antar att svaret trots allt får bli: - ja, jag är kvinna.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal