Forumtips 2: Så här citerar du vad någon annan har skrivit

Startat av Andreas, 2007-05-22 17:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

När du är inloggad: klicka den lilla knappen "citera" som finns ovanför texten i varje inlägg.

Sen kan du själv gå in och välja vad du vill ha med i citatet genom att redigera det som ligger mellan [ quote...] och [ /quote].

Alla citat börjar alltså med starthakparentes-"quote"-sluthakparentes och slutar med starthakparentes-"/quote"-sluthakparentes. Genom att klippa och klistra lite kan du få flera citerade sektioner från samma inlägg.

Det går att klicka "citera"-knappen ovanför flera olika inlägg, de adderas under texten i redigeringsfältet.

Var inte rädd att experimentera, du kan alltid klicka "ändra"-knappen ovanför inlägget för att redigera om det inte ser ut som du vill här du postat inlägget. Annars är knappen "förhandsgranska" också väldigt bra när man experimenterar.

Ställ gärna frågor i den här tråden om det är något du inte förstår så ska jag försöka förklara bättre.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Men försök helst att inte citera i onödan, onödiga citat gör bara ditt inlägg jobbigt att läsa!

Använd alltså bara funktionen när det inte klart framgår vad du svarar på - svarar du exempelvis på en fråga som ligger i inlägget precis innan ditt svar i tråden så är det väldigt sällan du behöver citera något.

Och även om inlägget du svarar på ligger några inlägg bort i tråden räcker det oftast med att svara med namnet på den som ställer frågan: svar (se exempel 1 nedan).

När du väl använder citatfunktionen - försök då citera så lite text som möjligt - om du svarar på ett "babbligt" inlägg med en fråga i så redigera då det som ligger mellan  [ quote...] och [ /quote] så att bara själva frågan blir kvar (se exempel 2 & 3 nedan).

Exempel 1 - namn: svar (oftast det bästa)

Petter: ja jag provar gärna ny vaniljglass även om gammaldags gräddglass är en av mina favoriter också.

Exempel 2 - dåligt citat = massor av onödig text (försök att aldrig göra så här tack)

Citat från: PetterTjipp tjipp alla glada!

Jag undrar lite över det här med vaniljglass till kaka. Det finns massa sorters vaniljglass på affären i olika sorters paket och som kostar mer och mindre. Ibland blir jag lockad att köpa nåt extra fint paket men blir ofta besviken eftersom det ändå inte är lika gott som gammaldags gräddglass. Brukar ni ibland frestas att köpa olika sorters glass till er kaka? Själv håller jag mig nog till gammaldags gräddglass hädanefter.

/Slut i rutan o hälsningar från Tierp


Exempel 3 - bra citat = själva kärnfrågan (kan vara befogat ibland)

Citat från: PetterBrukar ni ibland frestas att köpa olika sorters glass till er kaka?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

2010-01-11 19:32 #2 Last Edit: 2010-01-11 22:54 by Hasse
(Detta inlägg flyttades hit av Hasse.)

Hjälp mig snälla ni, jag får ingen ordning på detta. Om jag vill citera endast endel av ett inlägg - typ Andreas tidigare, hur gör man då?

CiteraUndrar just hur stor skillnad det blir med pancetta och sidfläsk, Pancetta är ju torkat så samma vikt borde ge mer smak..?
Citera

Jag undrar hur mycket smak det ger överhuvudtaget om jag ska vara ärlig.

CiteraFast muttis tomater, varför hade du i dem, inte ska det vara tomater i "riktig" bolognese?
Citera

Kunde helt enkelt inte låta bli.

Har aldrig provat koka ihop mjölk men är det inte så man gör kondenserad mjölk, och den är ju tjock? Men tror du inte att det viktigaste här inte är tjockleken utan att fettet koncentreras?

Jo det var min tanke också, därför tog jag grädden direkt.

Undrar var den kan köpas.

Vi får helt enkelt be handlaren kolla om det går att ta hem. jag tog idag mod till mig och bad honom ta hem vanliga MUTTI-tomater till byns lilla butik. Vi får se.

Fast varför vatten när det skall vara mjölk? ???
Det känns som om det skulle blivit alldeles för mjölkigt. Eller vad tycker du?

Hasse

Annamaria, tack för din fråga! Du kan göra så här:

Om du vill svara i en tråd så klicka på knappen "SVARA" som syns längst ner i tråden. Du får upp en tom textruta att skriva i och ser även tidigare inlägg i tråden längre ner på sidan.

Om du vill citera ett inlägg klickar du på texten "Infoga citat" som finns i övre högra hörnet i varje tidigare inlägg. Då kommer all text från det inlägget att klippas in som ett citat i rutan där du skriver din text. Att det är ett citat ser du eftersom den citerade texten finns mellan orden "quote" och "/quote". Båda inom hakparenteser.

Det kan t.ex. se ut så här:

Kodstycke Välj

[quote author=annamaria link=topic=180.msg38724#msg38724 date=1263234744]
Hjälp mig snälla ni, jag får ingen ordning på detta. Om jag vill citera endast endel av ett inlägg - typ Andreas tidigare, hur gör man då?
[/quote]


I den text som finns mellan det inläggande "quote" och det avslutande "/quote" kan du ta bort det du inte vill ha med i citatet. Tänk bara på att inte ändra på något som står inom hakparenteserna.

Om jag exempelvis ändrar till följande:

Kodstycke Välj

[quote author=annamaria link=topic=180.msg38724#msg38724 date=1263234744]
Hjälp mig snälla ni
[/quote]


kommer citatet att se ut så här:

Citat från: annamaria skrivet 2010-01-11 19:32
Hjälp mig snälla ni


Ditt svar skriver du sedan efter "/quote", t.ex. så här:

Kodstycke Välj

[quote author=annamaria link=topic=180.msg38724#msg38724 date=1263234744]
Hjälp mig snälla ni
[/quote]

Jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Fråga gärna mer om jag är oklar!


Och resultatet kommer att se ut så här:

Citat från: annamaria skrivet 2010-01-11 19:32
Hjälp mig snälla ni


Jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Fråga gärna mer om jag är oklar!

annamaria

Tack Hasse!

Ja det fixade jag men när Andreas tex skrev 4 olika korta citat och efterföljande små svar så kunde jag inte bort text i detta stora citat utan då blev allt lilafärgat. Varför blev det då så? Jag provade att skriva Quote efter Andreas citat, hjälpte inte.

Hasse

Är inte helt säker på att jag förstår hur du menar, men jag misstänker att du vill kunna citera flera gånger från samma inlägg?

Börja som vanligt genom att klicka "Infoga citat" och ta bort den text du inte ska svara på och skriv ditt svar efter "/quote" som vanligt. När du är färdig med ditt svar klickar du på "Infoga citat" igen, kan ta bort det du inte ska svara på och skriva ditt eget svar på samma sätt som tidigare. T.ex. så här:

Kodstycke Välj

[quote author=annamaria link=topic=180.msg38749#msg38749 date=1263314497]
Tack Hasse!
[/quote]

Ingen orsak!

[quote author=annamaria link=topic=180.msg38749#msg38749 date=1263314497]
Ja det fixade jag men när Andreas tex skrev 4 olika korta citat och efterföljande små svar så kunde jag inte bort text i detta stora citat utan då blev allt lilafärgat.
[/quote]

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp.


Resultatet kommer att bli så här:

Citat från: annamaria skrivet 2010-01-12 17:41
Tack Hasse!


Ingen orsak!

Citat från: annamaria skrivet 2010-01-12 17:41
Ja det fixade jag men när Andreas tex skrev 4 olika korta citat och efterföljande små svar så kunde jag inte bort text i detta stora citat utan då blev allt lilafärgat.


Hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

annamaria

Där har vi det Hasse! Jag har inte klickat på citera flera gånger! Nu vet jag, tack igen!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal