Werners Grillbit - Dafgårds (3/5)

Startat av Urban, 2007-08-30 20:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

2007-08-30 20:05 Last Edit: 2007-08-31 15:51 by Urban
Denna rätt har en uppvärmingstid på 6 min, och när jag smakar på bearnaisesåsen så är den kall.
Värmer på den ytterligare 1 min varvid beasåsen blir nätt intill ljummen.. Nåväl, har inte tid att värma mera.
Romabönorna är lite krispiga, på väg till att bli mjuka. Röstin ger ett blekt intryck men smakar ok.
Jag saknar krispet, och den lilla löksmaken som brukar finnas i rösti.
Konsistensen på röstin är också väldigt lös med större potatis bitar, vilket gör att dom faller sönder väldigt lätt när man sätter gaffeln i en.
Bearnaisesåsen är lite syrlig och har en framträdande ton av dragon vilket jag gillar, men tyvärr är det alltför lite av den.
Nötfärsbiffen är en grovmalen sak som är väldigt god och saftig med ett bra tuggmotstånd.
I allt detta som jag upplever helt ok (fast med vissa brister) så följer det också med en tomatsås som känns överflödig.
Den är lite syrlig och smakar ungefär som en tomatsås som finns på pizza.. Tycker att det skär sig lite här.
Och tyvärr så är Dafgård mer generös av denna sås.. Det borde ha varit tvärs om tycker jag.

Om Dafgård hade en lite finare riven potatis i röstin + att dom satsat lite mer på att ge den mera färg och krisp.
Lagt i mera Bearnaisesås och skippat tomatdravlet så hade denna rätt fått ett betydligt bättre betyg.


¤ Utseende: 2/5
¤ Konsistens: 3/5
¤ Smak: 3/5
¤ Helhetsbetyg: 3/5

Nån annan som ätit denna rätt? Är jag för hård eller är jag för snäll?

(Starta gärna en ny tråd om du har provat någon annan rätt!)

Andreas

Jag vet inte jag - tomatsåsen är ju en del av "grönsakerna" i rätten, tycker i så fall inte att de skall ta bort den utan att sätta dit några andra grönsaker. Ketchup och bea är ju annars en bra kombination?

Potatisen ser bekant ut, har dom den i nån fler rätt? Eller vänta nu, jag tänker på potatiskroketterna i Findus lövtunn bit: http://matforum.nu/index.php?topic=147.0

Förresten betyget - 2 i utseende, 2 i konsistens och 3 i smak ger väl ett totalbetyg på 2/5 snarare än 3/5?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Ok.. Har nu rättat till felsteget i betygsättningen.
Jag håller med dig att ketchup och bearnaisesås funkar ihop. Men denna sås var så långt ifrån ketchup man kan komma.

Andreas

Nötfärsbiff med bearnaise, romanabönor, röstipotatis och mild tomatsås

Potatisen är lite blek och bönorna lite prickiga och det ser lite allmänt slabbigt ut. På sätt och vis sämre än förra versionen men beasåsen är åtminstone inte fullt lika gropig.

Bönorna är knapriga men vattniga i smaken. Potatisen ser ut som den ska vara knaprig men är mjuk, smakar lite åt potatiskakehållet. Köttet smakar köpt biff och jag gillar den fasta konsistensen. Bean är ovanligt bra för att vara färdigmat och tomatsåsen smakar bra av tomat. Sammantaget bra.

Innehåller jästextrakt.

¤ Utseende: 2/5
¤ Konsistens: 3/5
¤ Smak: 4/5
¤ Helhetsbetyg: 4/5
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal