Plocka bär vid europaväg - är det riktigt sunt?

Startat av Andreas, 2007-08-19 18:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Idag såg jag ett par individer plockandes vildhallon alldeles bakom viltstängslet bredvid E4, är hallon (ja bär över huvud taget) som växer precis bredvid en hårt trafikerad väg verkligen riktigt nyttiga?
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Det borde de ju inte vara, men man kan inte vara så noga...då kan vi inte dricka mjölk eller äta kött heller för vi vet naturligtvis inte om kreaturet betat precis bredvid en hårt trafikerad väg? Tungmetallerna smakar hallon de med! =)

Skämt åsido...det är tankvärt...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Jovisst bra poäng där att mjölk och kött från kor som betar när vägar (och även vete därifrån) också borde påverkas av avgaser - fast kossan rör på sig rätt mycket så nära-vägen-avgasbetet blandas ut med fräscht bete längre bort från vägen och nära-vägen-avgasvetet blandas också med massor av fräscht odlat vete längre bort från vägen vid skörd och i fabriken. :)

Men hallonen de växer där de växer så jag tänker mig att om man plockar dem så kan koncentrationen av sånt man egentligen inte vill äta bli ganska hög. Eller kanske är det så att avgaser från trafiken egentligen inte påverkar det som växer i närheten speciellt mycket alls - de kanske sprids för vinden fort?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal