Slipa en Globalkniv

Startat av Mat-Janne, 2018-01-17 14:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Mat-Janne

Min Globalkniv är fortfarande vass men inte som när den var ny. Vad har ni för rekommendationer för att hålla Globalknivar vid god vigör?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Gastrofysik

Global är lätta att slipa. De är lite mjukare än traditionella japanska knivar och går att underhålla ett tag med keramisk brynstång men måste slipas på nytt då och då.

Jag ser fyra sätt:
- Skicka in till proffsliperi typ Knivbrev (ingen personlig erfarenhet, åsikterna går isär)
- Våtslip med hjul typ Minosharp (busenkelt men ger inte tillbaka maximal skärpa) 200-500 kronor, rekommenderas för de flesta erkänner jag motvilligt :-)
- Slipställning typ Spyderco Sharpmaker (nästan lika enkelt som hjulslipen, når bättre skärpa) 800-1500 kronor
- Våtslipstenar (kräver träning men ger bästa skärpan, massor av Youtube-videos visar hur man gör) kostar någon tusenlapp o uppåt men är prylnisses självklara val ;-)

Jag använder själv våtslipstenar av typen "glasstenar" från japanska Shapton. Tre stycken och hållare kostar runt 2000. Jo, jag har också en Tormek våtslipmaskin för verktyg men den passar inte riktigt för fina köksknivar. Jag tycker den tar för mycket material.

webguide

Citat från: Gastrofysik skrivet 2018-01-17 22:20
Global är lätta att slipa. De är lite mjukare än traditionella japanska knivar och går att underhålla ett tag med keramisk brynstång men måste slipas på nytt då och då.



Jag gillar inte keramiska brynen utan kör med ett stål som jag använt i 30 år nu, hade Global innan men nu kör jag Masahiro. Jag slipar knivarna 2 ggr/år ungefär så stål fungerar uppenbarligen bra, anledningen till kommentaren är att det är väldigt spridda uppfattningar om stål vs. keramiskt bryne till japanska knivar. Frågan är hur man skall kunna avgöra om det är någon skillnad?

Gastrofysik

Jag har faktiskt ingen evidens alls att inte stålbrynen skulle funka. Jag bytte till keramiskt nån gång när mitt stålbryne från 80-talet började se väl misshandlat ut. Då blev det keramik.

På nätet florerar dels åsikten att stål inte tar ordentligt på hårda japanska knivar och dels att man kanske inte bör använda brynstav alls på superhårda knivar. Risken skulle vara att man kan råka slå av delar av eggen utan att man i stället ska använda superfina våtslipstenar för att underhålla eggen. Ingen aning om det stämmer... Om man nördar ner sig ämnet för mycket är väl risken att man lägger mer tid på knivslipning än matlagning ;-)


webguide

Citat från: Gastrofysik skrivet 2018-01-18 16:34
Jag har faktiskt ingen evidens alls att inte stålbrynen skulle funka. Jag bytte till keramiskt nån gång när mitt stålbryne från 80-talet började se väl misshandlat ut. Då blev det keramik.

På nätet florerar dels åsikten att stål inte tar ordentligt på hårda japanska knivar och dels att man kanske inte bör använda brynstav alls på superhårda knivar. Risken skulle vara att man kan råka slå av delar av eggen utan att man i stället ska använda superfina våtslipstenar för att underhålla eggen. Ingen aning om det stämmer... Om man nördar ner sig ämnet för mycket är väl risken att man lägger mer tid på knivslipning än matlagning ;-)


Hehe, ja   så kan det lätt bli.
Nej jag vet inte själv om det ena verkligen är bättre än det andra, vad jag vet dock är att mina knivar mår bra och att stålningen funkar alldeles utmärkt. En sak dock, en av orsakerna till att jag inte gillar keramiska brynen (eller i detta fallet ett visst keramiskt bryne) är att det är så kort. Jag har ju ett långt "proffsstål" och det stålar jag både långa sashimiknivar och korta skalknivar med. Det kanske i mitt fall är den egentliga skillnaden för mig...
Ska testa att köra ett par knivar på det keramiska och jämföra skärpan. :)

Mat-Janne

Tack för alla tips. Det blev en tre-trissors Minosharp. Anländer nästa vecka.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Gastrofysik

Citat från: Mat-Janne skrivet 2018-01-19 12:22
Tack för alla tips. Det blev en tre-trissors Minosharp. Anländer nästa vecka.

Kul, hoppas du blir nöjd! Vi hade Minosharp länge och det funkade utmärkt.

Mat-Janne

2018-01-20 13:49 #7 Last Edit: 2018-01-20 14:01 by Mat-Janne
I mitt sökande ramlade jag över dessa artiklar. Håller ni experter med?
Grundkunskap:
http://illvet.se/teknologi/hur-vass-kan-en-kniv-bli-0

Slipa kniv med en kaffemugg:
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200050

Lång artikel:
http://www.edgepal.com/slipverktyg/enkel-knivkunskap-17892500
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

Har jobbat i ett sliperi så att hålla knivarna vassa är inte något större problem för mig. Kanske därför jag inte är så intresserad av för hårda knivblad.
Min favorit bland knivarna jag har i min låda är en gammal kolstålskniv från 50-60talet som rostar om jag inte torkar av den direkt när den har blivit diskad. Slipas kanske var annat år men hålls skarp med ett knivstål däremellan.

Men att slipa upp skärpan med en kaffemugg vet jag inte, skulle vara som ett Mac Gyver trick isåfall ;)
Har förvisso slipat knivar på vanliga gråstenar i brist på annat, det blev bättre men inte bra.

Gastrofysik

Citat från: Mat-Janne skrivet 2018-01-20 13:49

Lång artikel:
http://www.edgepal.com/slipverktyg/enkel-knivkunskap-17892500



Tack, kul länkar! Apropå kaffemuggen så vet jag att min händige morfar brukade skärpa upp en kökskniv mot undersidan av en tallrik precis på det sättet.

Jag är verkligen ingen expert men texten i tredje länken var intressant. Jag tror absolut han har rätt i att en egg blir mer o mer konvex ju mer man slipar den för hand. Det är ju omöjligt att för hand hålla kniven i konstant vinkel mot stenen. Däremot är jag inte alldeles övertygad om att man behöver hans avancerade jigg för hemmaslipning. I så fall känns n vattenkyld sten som t ex en Tormek T4 mer allsidig om man ska forma till knivar, slipa stämjärn, yxor osv.

Mat-Janne

Intressant hur mycket kunskap det finns på ett forum och var det kan leda.
Undrar vad en tråd Optimal form på en tårtspade skulle leda  ;D (Nej, svara inte på det ...)
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

Absolut parallella slipvinklar har nog ingen betydelse mer än kosmetiskt. Kniven lär vara vass ändå om du bara slipar på rätt sätt.

Jag uppfattar det som att man kompenserar mer eller mindre med handleden för att få ett rakt snitt med vilken kniv som helst, mycket beroende på vad man skär i, ost eller en hård lufttorkad korv. Det är nog därför man har sina favoriter i knivlådan.

Det borde därför gå att slipa kniven så att den känns bättre om man är höger eller vänsterhänt. Men då snackar vi absolut inte parallella vinklar, nog mer åt hur man slipar ett stämjärn.

Mat-Janne

Idag anlände min Minosharp. Fyllde i vatten och provslipade några knivar och visst blev de vassare men inte speciellt mycket mer än innan.
Ska trissorna snurra när man drar kniven fram och tillbaka? Har en gammal Ikea-slip med samma grundkonstruktion, där snurrar trissan men inte i Minosharpen.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Gastrofysik

2018-01-23 07:04 #13 Last Edit: 2018-01-23 07:45 by Gastrofysik
Citat från: Mat-Janne skrivet 2018-01-22 17:18
Idag anlände min Minosharp. Fyllde i vatten och provslipade några knivar och visst blev de vassare men inte speciellt mycket mer än innan.
Ska trissorna snurra när man drar kniven fram och tillbaka? Har en gammal Ikea-slip med samma grundkonstruktion, där snurrar trissan men inte i Minosharpen.



Trissorna ska absolut snurra. Konstigt! Kolla att du kan snurra runt dom med tummen när du tagit loss locket av klarplast. Hjulen kan sitta snett i den svarta bottenplattan alternativt inte vara ordentligt nedtryckta. De ska liksom "knäppa" fast och sedan snurra rätt fritt.

Mat-Janne

Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal