Kan man frysa jäst?

Startat av Kari, 2009-03-31 12:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Ingen stor fråga men.. ;)

Kan man frysa jäst som den är i paketet?

Morsan

Hej igen!:)
Ja, det har gjort en massa gånger. Papperet har inte fastnat i jästen för mig.

Hasse


Kari

Aha, dags för ett test. Jag slänger in ett paket i frysen, nu. Påminn mig om en vecka - räcker en vecka i frysen tror ni?

Morsan

Citat från: Hasse skrivet 2009-04-01 18:18
Men Jästbolaget[1] säger att "Jästen skall inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften."



[1] http://www.jastbolaget.se/eway/default.aspx?pid=272&trg=PageContent_5724&Main_5717=5720&Content_5720=5724:0:10,2334:1:0:0:::0:0&PageContent_5724=5833:21389::1:5726:3:::0:0


Det måste innebära att antingen jag eller de jästpaket jag haft i frysen har superkrafter.

Per-Erik

2009-04-02 04:08 #5 Last Edit: 2009-04-02 04:11 by Per-Erik
Då man fryser jäst i laboratorium så har jag för mig att man fryser vid ca -180 grader, då kan man spara jäst hur längs som helst.
Däremot så tror jag man måste behandla jästen på något visst sätt (t.ex använda glycerin) för att den inte skall spricka av vattnet inuti.
Men för att spara jäst en begränsad tid så tror jag frysen räcker och att mängden jäst i ett paket gör att tillräckligt många sporer överlever för att det skall funka.

agnetasch

Jag har alltid fryst jäst både hemma o på jobbet utan problem. Kanske Jästbolaget inte tycker vi ska vara ekonomiska o frysa jästen; bättre att slänga jästen som gått ut i datum o köpa ny ;D

Kari

För nästan en månad sedan stoppade jag ett paket jäst i frysen, inslaget i plastfolie.
Nyfiken är ju min sort.

Idag tog jag tre (3)g av denna djupfrysta och startade en en poolish med 1.2L degvätska, bara för att. Nu ca fem timmar senare bubblar det rejält! ;D

Så nog kan man frysa jäst - no problemas så far.. ;)

Återkommer senare med resultat och bild(er).

Kari

Här är beviset. Man kan frysa jäst.

Som extra test, har jag lagt in fyra ogräddade frallor i frysen för att se vad som händer när dom senare skall tinas och slutjäsas. Återkommer igen! ;D

Mer om Ivans Sportbröd på bloggen http://receptomaten.blogspot.com/2009/04/ivans-sportbrod-med-poolish-pa-3-gram.html

--

Så har jag 47 g jäst kvar i frysen, tips på fler laborationer? ;)

Hasse

Prova med ett gram nästa gång!  ;)

Kari

Tanken har slagit mig. Klart det skall provas, nu är det dessutom påbjudet.. ;D Jag skickar ett gram djupfryst jäst till dig Hasse så kan vi baka tillsammans ;) :D

Kari

Snart är min jäst tre månader gammal/djupfryst. Har bakat en gång och snart är det dax igen. Spännande värre?!  ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal