Älgkind ”Daube” med mandelpotatis och picklat äpple

Startat av kurt, 2007-12-12 10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Svenskspråkiga TV programmet Strömsö gjorde gryta på älgkinder, såg mycket intressant ut:

http://matochfritid.yle.fi/matartikel.php?id=1980

agnetasch

Skulle jag jättegärna vilja laga! Men var får man älgkinderna ifrån? Jag frågade mannen om han inte kunde ta med lite typ kinder o gommar från skogen. Men då sa han; "Det har väl inte jag tid att stå o karva med, då får du hela huvudet" Tvi så äckligt, ett stort älghuvud i köket, jag lade ner det projektet ;D

annamaria


Andreas

Varför är kind så poppis, vad är den stora tjusningen med att äta kind?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Det är väl den muskel som är mest arbetad och mör och fetsprängd. ;)

/rolf
Matforum är bäst

kurt


Andreas

Muskler som arbetat mycket brukar väl inte vara möra? ???

Hur många gram kött får man ut från en ko- eller älgkind? Hur tjock blir köttbiten?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-13 08:43
Muskler som arbetat mycket brukar väl inte vara möra? ???

Hur många gram kött får man ut från en ko- eller älgkind? Hur tjock blir köttbiten?


Ca 6 st till 4 pers. De är ca 1.5-2 cm tjocka och de behöver kokas i minst 2 h.

roffekock

Andreas på slakterierna så finns det folk som står hela dagarna och skär koskallar detta kött används till korv: det finns ungf. 1,5-2kg kött på en skalle.

Denna muskel blir mör när man kokar den och har en bra kvalité. Sen har du rätt i din bedömmning att en sådan muskel inte alltid är den möraste.

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal