Om den där gången Du misslyckades.. Våga berätta!

Startat av Kari, 2007-07-10 19:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Helst vill man ju glömma men efter ett tag kan man ju kanske skratta åt det. Eller?  ;)

Får vi läsa om Dina misslyckanden, när Du ringde till Shushihaket eller pizzabagarn för att rädda kvällsmålet?

Öppna den föralltid stängda minnesbanken och bjud oss på ett skratt som rent av ger lärdom?!

--

Det går naturligtvis att bikta sig med en bild också!  ;D

Kari

Nyligen röke jag en perfekt lammstek, som blev så jätte fin och smakade riktigt fint direkt efter provsmakningen. Hade tänkt att den skule få vila 4-5dagar i kylen så smakerna skulle hinne sätta sig till helgen.
Jag gör så med all rökt för det blir godare 5-7 dagar in.

Eländet hade börjat mögla, en grönvit fotboll morrade väl ute på skärbrädan, räven blev glad gissar jag... :-[


agnetasch

Jag har gjort så många misslyckade grejer att det skulle fylla en telefonkatalog.Medan jag väljer mellan dem kan jag berätta om ett prakt-misstag jag gjorde.
I början av året hade vi middag för släkten o jag gjorde den ,tyckte jag,perfekta menyn.Mini-minipajer med saffransfyllning som välkomstmums,matjestårta,hjortbiff med senapssås o marängtårta med vildhallon.Kanon tyckte jag o lagade maten.Vid bordet,o först där inser jag plötsligt att svägerskan äter inte sill,svärmor avskyr både saffran o senap o systerdottern tycker inte om maräng.Bingo!Det var skickligt av mig att pricka in allt i en middag. ;D ;D ;D

Urban

Ajj då!, det måste ha kännts aningens halvbistert kan jag tänka..

Tracey

Ha ha - så himla typiskt!! Visst är det tråkigt med kräsna människor, när man försökt å göra sig till?!

När jag var au-pair i New York för tio år sedan skulle jag överraska min värdfamilj med att bjuda på middag en kväll. Pasta med köttbullar, samt svensk sommartårta stod på menyn.

Jag hade gått o funderat ett tag på varför alla amerikanska tårtor var så förbenat sötsliskiga, med sån där icing/frosting-glasyr på istället för vanlig hederlig vispad grädde. Jag hade därför införskaffat ingredienser till en klassisk svensk sommartårta med vaniljkräm, vispgrädde o jordgubbar. Jag tänkte minsann visa dem hur en RIKTIG tårta ska smaka!

När jag brett på grädden, provsmakade jag och upptäckte att den smakade surt. Snabbt skrapades alltsammans av och det blev ilfart till affären efter en ny förpackning. Jag skippade provsmakningen denna gång och gjorde färdigt hela garneringen.

Vid middagen öste hela familjen på jättelass med pasta o placerade varsin pytteliten köttbulle längst upp. Pastan gick åt, men köttbullarna blev knappt rörda.

Till desserten bars så tårtan fram. Alla såg något sammanbitna ut när de smakade. Då upptäckte jag till min fasa att denna grädde åxå smakade härsket!! Där fick jag även förklaringen till att vispgrädde inte är så populärt på amerikanska tårtor: kvalitén på mejeriprodukter har en mycket sämre standard än här i Sverige.

Det blev därmed varken några fler köttbullar eller gräddtårtor under det året...

Andreas

Citat från: Tracey skrivet 2007-07-15 21:04
Pastan gick åt, men köttbullarna blev knappt rörda.

...

Där fick jag även förklaringen till att vispgrädde inte är så populärt på amerikanska tårtor: kvalitén på mejeriprodukter har en mycket sämre standard än här i Sverige.


Det var en underhållande berättelse!

Men förstår inte varför de inte åt köttbullarna?

Såg förresten på affären ultrahögtemperaturbehandlad vispgrädde med två månaders hållbarhetstid - det kanske vore en produkt för USA-marknaden? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

Hm... Intressant... Minns att de hade något i Staterna som hette Cool Whip. Det såg ut som färdigvispad grädde, men smakade rättså syntetiskt. Såg det aldrig på någon tårta, men det användes till lite av varje. Det kanske var något sånt som du hittade..? Har för mig att det var rättså hållbart...

(Vad gäller köttbullarna, så har jag en känsla av att det var min förkärlek för lök/vitlök som inte delades av min värdfamilj...  :-\ )

Andreas

Nej den där spraygrädden de säljer därborta är ju speciell men jag menar vanlig grädde fast med 11 veckor hållbarhet ser jag nu:
http://www.norrmejerier.se/konsument/produktfakta.asp?topTom=ko&mnu=96&mnu2=279&mnu3=323&mnu4=&artikelnr=1295
(Karragenan utvinns ur alger.)

Antingen hade du i väldigt väldigt mycket lök :) eller så var din värdfamilj lite oförskämd tycker jag.

Agneta: jag blev lite nyfiken på dina Mini-minipajer med saffransfyllning..?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Så här blir det när böcklingen, i det här fallet sillarna, trillar ner på botten bland spånen inne i röken.
Rena turen att jag såg till hur det gick en kvart in i rökandet, redan utanför hördes ett fräsande ljud som inte skulle vara där..  :( Snabbt in med ett teflonnät på ett galler!

Det blir böcklingröra på dessa så ingen får se misslyckandet..  ;D

Vad har jag lärt mig? Att strömming går att spetta genom ögonen men inte sillar som väger 350g styck.

--

Edit: Dom fula var godare än väntat!  ;D ;D Ett och annat träspån i munnen dock..  ;)

johannao

Vad skönt att läsa om fler misstag, då kanske man kan ta lättare på sina egna!

Jag är j-igt kräsen och blir rätt ofta missnöjd med min egen mat och är jag missnöjd är det ett misslyckande. Den senaste tidens största källa till ånger var att servera grönsakslasagne med fetaost (recept i tråden "den goda och nyttiga maten") till min väninna som avskyr get- och fårost. Det värsta var ju att hon hade berättat att hon hatade getost, jag borde anat att avskyn sträckte sig till fetaost också. Artig som hon är sa hon inget utan tvingade i sig maten, förskräckligt (mest för mig ;))

Annars kan jag berätta att det inte är roligt att förstöra en tio-literhink med äggvita genom att ta sönder en gula i det eller bränna tunna nougatinebottnar, inte bara en eller två utan massor av dem (15 l. smet)!

Mina föräldrar som är vana vid lite mer konservativ matlagning försöker ibland vara stöttande när de utsatts för något matlagningsexperiment (de bor 120 mil bort så när vi träffas ska jag alltid hitta på nåt häftigt fast jag vet att ärtsoppa och pannkakaor uppskattas mest). Min fars sätt att vara supportiv kan låta såhär:
Jag: Tyckte du om det?
Far: jooo, va ska man säga...det här var ju gott! men jag tyckte int´(översättning: det här var ju gott men jag tyckte inte om det)

jelvis

Hm... Lite småmisslyckat blir det ofta men den enda riktiga fadäs jag kan komma på på rak arm var när jag skulle göra tobleroneparfait och tobleronen var alldeles för het vilket resulterade i att äggsmeten koagulerade och separerade. Inte nog med att det så äckligt ut, det smakade värre. Som äggröra med choklad. :-)

annamaria

Nybliven sambo - vi skulle såklart fira med god mat, fräsch sallad och så gott vin såklart. Jag skulle göra Kycklingpaj - bacon, lök, kyckling, purjo, ost osv. Inte kunde väl det misslyckas? Fram med min nya fina stekgryta - använd en gång hemma hos Mor och Far innan samboskapet. Ordentlig som man är så är självklart stekgrytan inoljad efter disk. Den goda kycklingröran stektes i grytan - doftade gott! Smakade av - kanske lite skum smak men det funkar nog....hällde röran i pajskalet och skjuts in i ugnen. En vacker och gott doftande paj sätts på bordet. Vi tar varsin första tugga - fy f....n utropas! Jag oljar ALDRIG grytor längre. Härsken olja är förfärligt! Sedan dess har jag aldrig lagat kycklingpaj!
Tur att rödvinet var kvar i glaset och pizzerian var öppen.

johannao

Åh Jelvis, det påminner mig om när jag gjorde en bröllopstårta i fem våningar med vit chokladmousse och det skar sig! det var också helt underbart, särskilt som det var helg därefter, inte gick att få tag på en säck choklad och bröllopet skulle stå två dagar efteråt...jippi...(det löste sig, såklart, som alltid...men jag kände mig som en KLANT!)


Andreas

Citat från: elka skrivet 2008-01-15 15:29
Vad har jag lärt mig? Att strömming går att spetta genom ögonen men inte sillar som väger 350g styck.


Går det inte att använda ett klämhalster i röken?

Citat från: johannao skrivet 2008-01-15 16:37
fetaost (recept i tråden "den goda och nyttiga maten") till min väninna som avskyr get- och fårost. Det värsta var ju att hon hade berättat att hon hatade getost, jag borde anat att avskyn sträckte sig till fetaost också.


Ja sånt där är jättesvårt, ska man vara riktigt ambitiös så ska man väl skriva ner allt man får reda på vad folk gillar och inte gillar så man kan kolla upp sina anteckningar innan ev. middagsbjudningar... fast å andra sidan kan det vara bra att utsättas för sånt man tror att man inte gillar - ibland visar det sig ju att man faktiskt tycker om det i nån viss rätt.

Gott men tyckte inte om det är en riktigt bra kommentar, det ska jag lägga på minnet!! :)

Citat från: annamaria skrivet 2008-01-15 20:20
Vi tar varsin första tugga - fy f....n utropas! Jag oljar ALDRIG grytor längre. Härsken olja är förfärligt!


Ajdå! Men det här med inoljning av gjutjärnssaker är ett intressant spörsmål, startar ny tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=1327.0
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Klämhalster funkar men jag tror att det sitter kvar rätt mycket fisk i halstret? Som när man grillar Du vet?
Teflon nätet är kanon när man röker räkor eller sida av lax.

S-böjd spik i nacken på större fisk berättade far min och skrattade gott över min olycka igår..  :(  :)

--

Johannao: "jooo, va ska man säga...det här var ju gott! men jag tyckte int´" - Från barn och äldre får man höra sanningen! Helt suverän kommentar!  :)

justrom

Bläh.
Jag höll på göra ny surdeg idag. Ett bra ställe enligt Jan Hedh är att ställa in surdegen i ugnen då det är varmast i lägenheten. Det visade sig vara ett recept för misslyckande. För när jag gjorde middag idag slog jag på ugnen på 225 grader så glömde jag självklart ta ut burken.

Antingen får jag inte ha min surdeg där mera eller så måste jag fästa en lapp på värmereglagen.

Tobias

Haha, been there, done that. Jag tror den fick stå i ugnen typ 10 minuter innan jag slog på den.

Men jag tycker nästan att det är lite svalare i ugnen än utanför.

Kocken

I början av min kockkarriär lagade jag en finmiddag till ett sällskap, de skulle bland annat äta rådjursadel. Till den hade jag kokat en sås gjord på en god rådjursfond som jag kokat i flera timmar.
När maten ska serveras kommer barkillen in med en skål vispad grädde, aha tänker jag och toppar såsen med så den blir luftig och fin. Men det var bara det att det var MASSOR av vanelinsocker i grädden. RIDÅ!

En annan gång så skulle vi servera ett större antal efterrätter och vi hade lagt dem på tallrik i tallriksvagnar. Ena vagnen (104 desserter) var inte inplastad så jag säger åt servisen det är bäst att jag kör ut den åt er så ni inte välter ut den. Vad händer då, jo jag krockar med en dörr och välter ut alla desserter på golvet. RIDÅ2!

Driver en webbutik med köksredskap

Rookie-T

Idag gjorde jag lite smårätter här hemma. Skulle bland annat gjöra gazapaco. jag rensade och slängde i alla grönsaker i blendern och gav dem en rejäl omgång, Smakar, och känner att det e lite klent med vitlök. Gänga i lite till och vips så var det en mördar gazpaco där vitlöken hade helt tagit över..

Ingen direkt ork att försöka rädda den så jag körde ner den i kastrull och tillsatte lite chili och lät den koka ner till en fastare sörja som serverades som Mojo med småpotatis. riktigt gott och trevligt endå :)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Filippa

jag var 15 år och inte sådär vidare erfaren i köket men på språkresan i Frankrike skulle det givetvis lagas Janssons Frestelse. Tänk er en form med okokta potatisstavar, konstig ansjovis och grädde som skurit sig så förstår ni varför min franska värdfamilj aldrig hälsat på i Sverige ;-)


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal