En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Recept på hemmagjord kryddmix till tacofärs?  (läst 27580 gånger)

Hankki

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Recept på hemmagjord kryddmix till tacofärs?
« Svar #20 skrivet: 2014-02-14 19:50 »
På tal om salt så brukar jag använda ca 1 tsk havssalt till 400g nötfärs.
Sedan jag började göra min egen blandning har jag inte köpt en enda påse. Nu har jag också börjat göra taco såsen själv, främst för att frun börjar klia så mycket av ättika så jag gör en utan.
Angående spiskummin så beror det väl lite på vilken region i mexico det är men absolut mest används i indien med omnejd och norra afrika.
Per-Erik skrev om burritos men det är en san fransisco uppfinning hörde jag en gång.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4459
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2014-02-15 07:58 »
Det känns väl alltid tryggare om man får göra sin mat från grunden, ur den synvinkeln är DJ_Icebears kryddblandning att föredra. Salt o socker är ju inga farliga livsmedel, men glutamat och klumpförebyggande medel känns inte nödvändiga.

Jari

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 2016-03-06 21:36 »
Som nämndes åvan att tacomix blir "dåligt köp".
Är saken så här.

Taco mix påse från santa maria på 28g kostar i affären
Pris 14,95 kr (Jmf pris 533,93 kr/kg)

Och vanlig salt kostar kostar ca 16kr/kg i affären
Om tacomix-påsen innehåller 25% salt betalar du över 100kr/kg för saltet... Och det är ju rätt dyrt ;-)

webguide

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1009
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #23 skrivet: 2016-03-14 07:47 »
Mole är såsen att använda jag gör nedanstående recept, fryser in i portionsburkar, när jag gör tacos kör jag intingen färs eller kööt i bitar i tryckkokaren tillsammans med en portion.
https://www.chefsteps.com/activities/30-minute-mole

Sissilia

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2016-05-06 11:53 »
Jag brukar bryna lök och paprika i olja. Bomba på med spiskummin, vitlök och chipotlepasta. S & P.
Rökt paprika är heller inte dumt att ha i. :) Koriander avskyr jag så den brukar jag aldrig ha med.

Lars Bohman

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 2016-08-14 15:34 »
TexMex som den smakar i Sverige.

Strunta i lökpulver och vitlökspulver om du har färsk lök och vitlök. Helt onödigt, amerikanskt påfund.

Viktigaste smaken är spiskummin som går att använda som frön eller mald.

Någon chilisort. Använder man färsk eller torkad, hackad så behövs inget pulver. Chili, stark, mild, färsk eller torkad, anchochili, chilipasta som sambal Oelek eller sambal badjak (rökt, mild), habanero (stark), ungersk eller svensk paprikapulver som kan vara milt (dolche eller süss) eller starkt (sharf) med flera. Glöm inte bort att färska paprikor är väldigt goda och tillför sötma.

Frivilliga kryddor: oregano, koriander: färska eller torkade.

Något rökigt piggar upp smaken: Röksalt, flytande rökarom, rökt chili eller rökt paprika.

Tomatpuré ger färg syra om man tycker det blivit för sött.

Förslag till recept för 4 pers:

5 hg köttfärs, helst nöt men blandfärs går bra
1 lök, hackad
3 klyftor vitlök, hackade eller pressade
1 msk tomatpuré
1 msk spiskummin
1 msk valigt paprikapulver
½-1 tsk chilipeppar, för styrka, smaka av
1 tsk torkad oregano, färsk går bra
1 tsk krossad koriander, eller 1 msk färsk hackad
1 tsk flytande rökarom (finns bland grillsåserna i affären)
1 tsk salt brukar vara lagom, men smaka av

Stek löken i olja på måttlig värme i 5 minuter, tillsätt vitlöken en minut på slutet.
Lägg i tomatpuren som ändrar färg, men inte ska bli bränd.
Därefter mosar man ner köttfärsen, som får bryna till lagom färg. Ju bättre färg, desto fylligare smak, men bränn den inte.
Tillsätt 1-2 dl vatten (vin om du har) och resten av kryddorna. Låt koka ihop till lagom konsistens.
Smaka av. Är det för surt så tillsätt lite socker, 1 tsk i taget. Vill du ha mer styrka: mer chilipeppar. Många tycker det är gott att pressa i en extra klyfta vitlök på slutet.
Experimentera tills du har en alldeles egen TexMex.

Hjalle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 2016-08-15 08:04 »
Jag håller med Lars, men personligen har jag mycket mer vitlök, ingen koriander och massvis av svartpeppar!

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -