Fuskande matgrossister...

Startat av Andreas, 2008-02-16 12:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Det matfuskas visst i alla led - först fick vi höra om butiksfusk hos Ica, sen producentfusk hos Ammarnäs vilt och nu även grossistfusk - en chefsperson hos en matgrossist anklagas för att ha paketerat om mat med utgånget datum som sedan sålts till gatukök i Småland. Flera personer har blivit illamående.

http://jonkoping.expressen.se/nyheter/1.1049419/grossist-misstanks-salja-gammal-mat
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

I början av den senaste ICA skandalen så skrev jag just att det fuskas i alla led. Och har alltid gjort. Och med de små marginaler som finns i dag så måste det i stort sett fuskas annars dör du. Så jobbigt är det. Men för den sakens skull försvarar jag det inte utan tycker att det är skamligt.

Den enes bröd den andres död :)

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Jo att småskuttar som Ammarnäs vilt kan gå knackigt och behöva fuska för att klara sig kan jag förstå men knappast Ica-Maxihandlarna väl..?

Fast den här matgrossisten som packade om korv var nog också en småskutt - "chefsperson" som står och packar om gammkorv är nog inget som händer på större företag.

Det värsta med matgrossistfusket här tycker jag annars är att folk verkligen blev sjuka.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Mer grossistfusk: Stefan Zetterlund på Östersunds fryshus & fastigheter AB blev erbjuden att köpa utgången fläskfilé, leverantören tyckte han kunde sälja vidare till mindre nogräknad restaurang.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=483765&avdelning_1=101&avdelning_2=142
Den som inte frågar får inga svar.

Luft till salu

Man kan inte lita på någon idag. Det som når media är nog bara en bråkdel av allt som sker.

Hasse

Hej  "Luft till salu" och välkommen till Matforum!

Ja, tyvärr fuskas det nog mycket mer än vad vi någonsin kan tänka oss. Frågan är vad vi konsumenter kan göra för att markera att vi inte accepterar sådant?

Opinionsbildning är en väg, som jag ser det. Men ibland blir man så trött när man är i affären och ser vad folk har i sina kundvagnar. Hur ska man få vanliga, hederliga konsumenter att ställa större krav på maten? Det är inte lätt att stå upp mot de få matjättar som dominerar i Sverige om man inte är många.

Luft till salu

2008-02-24 21:40 #6 Last Edit: 2008-02-24 22:03 by Luft till salu
Tack för välkomnandet.

Informationsspridning och opinionsbildning är en väg. Men då når vi bara de som vill nås. Det är bara några år sedan jag började intressera mig för matfrågor och jag tycker att man förvånas varje dag av allt otäckt som man stoppar i sig. Ju mer man lär sig, desto mindre finns det kvar i hyllorna som man faktiskt vill köpa. Jag försöker dra mitt strå till stacken genom att driva en blogg där jag tjatar om dålig mat (bland annat, bloggen handlar också om miljöfrågor, jag tycker att dessa båda frågor hänger ihop intimt).

Men större delen av folket är inte intresserade av sådana här frågor. Konstigt nog tycks det vara mer intressant vilka kläder man hänger på kroppen än vilka produkter man bygger upp kroppen av. Därför tror jag att lagstiftning är en nödvändig väg att gå. Hårda straff för butiker, grossister och producenter som fuskar och förbud mot giftig mat och vilseledande reklam.

Ordet förbud klingar inte så vackert men är nog den enda lösningen. Vi måste inse at de flesta som tillverkar maten vi köper i första hand vill tjäna pengar och långt ner på listan står ansvar för konsumenterna, dvs oss. Som konsumenter har vi en stark makt att kunna påverka genom att välja bort produkter som är dåliga men det är tyvärr en allt för liten del av folket som påverkar så.

Hasse

Men vi har väl redan förbud mot giftig mat och mot vilseledande reklam? Vad ska vi då förbjuda?

Jag tror att matkvalitet är ett så vitt begrepp att det är svårt att gå förbudsvägen. Visst, hälsofarliga produkter ska självklart inte få säljas, men hur ska man göra med mat som inte är direkt skadlig, men ändå är av erbarmlig kvalitet?

Jag skulle vilja vända på frågan. Hur ska man få butikerna att saluföra mat av hög kvalitet till ett rimligt pris? Det är lätt för mig att välja bort färdiga köttbullar, flintastek och spansk gurka, men var hittar jag råvaror av hög kvalitet när de inte finns på ICA?

Luft till salu

Förbud har vi men de har inte efterlevts. Jag skulle tro att vi kommer se mindre ompackning av mat nu efter skandalerna. Men får detta lugna sig ett tag så sätter det säkert igång igen. Vilseledande reklam är bara delvis förbudet. Man kan komma runt sånt på en mängd sätt. Vi har nu senast sett Omega-3-artiklarna som visar detta. Andra exempel är när matproducenterna påstår att mat är lagad som förr fast de innehåller skumma ämnen som knappast hälldes i maten förr i tiden. Sådan falsk reklam är tillåten.

Genom lagstiftning skulle man också kunna kräva att det exempelvis ska anges exakt hur mycket kött som ingår i köttbullarna eller falukorven man köper. Många kunder skulle bli förvånade och välja bort sina vanliga märken.

För att få butikerna att sälja bra mat till rimligt pris så krävs det nog framför allt att media uppmärksammar frågan och inte bara en gång utan hela tiden. Då kan en högre andel konsumenter börja fråga efter sådan mat och butikerna ser att de vinner på att saluföra den.

Genom påtryckningar från kunder kan man få butikerna att ta in närproducerad mat. Självklart är detta ingen garanterad trygghet men om det står på förpackningen att maten kommer från en viss gård och är slaktad på ett visst slakteri så är det lätt för såväl konsumenter som media att undersöka omständigheterna kring hur maten skapas.

Tidigare fick jag mycket av mitt kött från en gård vars ägare jag kände. Det kändes tryggt. Jag visste under vilka omständigheter maten var skapad. Jag hade sett djuren från de var små kalvar och kunde ofta se dem beta ute. Jag visste att de inte fick någon besprutad mat osv. Det är väl det bästa alternativet, men svårt att få för alla. Det näst bästa är nog därför tydlig märkning så att i alla fall media kan följa köttet och avslöja för konsumenten om något inte står rätt till.

roffekock

2008-02-29 17:56 #9 Last Edit: 2008-03-03 01:07 by roffekock
Men om du nu ställs inför falukorv för 19,90 så borde du väl ändå förstå att något är galet, när köttet som den är producerad av kostar oprocessad ca 40 kr / kg Man kan inte lägga all skuld på tillverkaren för han har fått en beställning på korv för 19,90 som i sin tur vissa konsumenter gladeligen köper för dom tror att dom gjort ett klipp. Ibland måste man använda insidan. ;)

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal