Konspirera mera?!

Startat av Kari, 2008-03-04 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Hmm. Hur skall man starta denna tråden?

Ok, tomater!

Varför kostar tomater 25 till 40kr per kg i våra vanliga butiker? På torgen och hos handlarna i invandrartäta områden kostar dessa mindre än hälften. Nu är det inte en vetenskaplig undersökning jag har gjort just på tomatpriser men under några år har just tomater fastnat på näthinnan.

Rinkeby nu i helgen, tomater 12.90kr/kg. Stora och välsmakande. Ursprung: vet ej. Under några år har just tomater kostat hälften eller strax där under jfr med vanliga handlarna.

Nu till min konspiratoriska teori: Skulle det kunna vara så att våra vanliga handlare, Coop, Ica, Vivo mfl vet att genomsnitts konsumenten tycker att tomater ska kosta 29.90kr/kg? Då borde nettopriset utan moms ligga på 10-15kr/kg för att få ut ca 40% i marginal plus moms.

Om vi tänker så här.. Rinkeby säljer sina för 13kr och nettopris utan moms är 6-8kr. Samma marginal grovt räknat.

Om nu tomater kostar "lika" i inköp året om, under 10kr/kg för en liten handlare i Rinkeby så borde väl jättarna inte betala mer i inköpspris med tanke på volym? Eller?

Då säger vi att jättarna tar sina högsta 40kr/kg för tomaterna och köper dom för en tia. Detta ger fin fin marginal och stora möjligheter till att köra "extrapris" på 25k/kg och fortfarande tjäna många fler kronor i täckningsbidrag/vinst än lille vännen på torget.

Hänger Ni med på hur jag tänker? Och, NEJ det är inte fult att tjäna pengar som handlare. Men det känns fel att bli "lurad" som konsument.

Detta var bara ett exempel - tomater. Jag skulle kunna skriva en hel sida om kött. Men inte nu.

--

Visst har Du tänkt den konspiratoriska tanken inom livsmedelsbranschen? Crlhrv har gjort det vet jag.  ;)

Låt tangentbordet glöda kära med konsumenter och handlare, stora som små!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal