Filé eller inte filé

Startat av Urban, 2007-05-21 22:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Finns det någon annan här som också stör sig på charkuteriproducenters sätt att försöka tjäna mera pengar genom att skapa produkter som egentligen inte finns.
Vad tänker jag på då?.. Jo.. Fläskytterfilé!. Fläskytterfile är ju egentligen bara en benfri kotlettrad som kostar mera pengar per kilo än vad "benfri kotlettrad" kostar.
Jag tycker att det i viss mån är en form av bedrägeri mot konsumenterna.

Andreas

Ordet filé är heltokigt. Å ena sidan är det en specifik styckningsdetalj å andra sidan är det en köttbit vilken som helst som saknar ben.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kycklinglårfilé då!Urbenat kycklinglår,där betyder det verkligen bara benfritt.

Andreas

Jo fast kycklinglårfilé är väl ändå den absolut bästa "filén" på kycklingen? Om något ska heta filé så är det väl inte fel om det är den bästa biten?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Fåna dig inte.Då skulle svansen på grisen heta filé,den tycker jag är den godaste delen på det djuret(matskada från Skåne)

agnetasch

Nu var jag lite för snabb.Jag skulle säga att jag håller med dig om att kycklinglårfilén är oändligt mycket godare än den där torra knorten som kallas kycklingfilé.

Andreas

Jo fast grisar har ju en filé då borde den delen kalllas filé. Kycklingar har väl ingen filémuskel vad jag vet, då tänkte jag att bästa biten är ju mer filé för mig än det som kallas filé.

Egentligen borde allt som inte är filémuskel kallas "benfri bit", men det låter väl inte lika fint.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Livsmedel ska tydligen ha "fina" namn som helst inte påminner oss om var de(fr.a. slaktdetaljerna) kommer ifrån.
När jag var ung i Skåne kallade man fläskkarré för grishals,ett ärligt o beskrivande namn. Inkokta grisfötter hette inkokta grisfötter, inte fläskaladåb(som jag såg på ett paket nu innan jul)För att inte tala om alla fantasinamn man förser fiskar med när man misstänker att konsumenten skulle reagera negativt på ursprungsnamnet.
Klart att det fanns luddiga namn förr också;fläskhare t.ex.Jag googlade på fläskhare o hittade detta:"Fläskhare är ett annat namn för benfri kotlettrad, kan också kallas för fläskytterfilé"Cirkeln är sluten.

Andreas

Ah. då ska jag börja kalla fläskytterfile för fläskhare hädanefter. ;)

Ordet filé har väl annars urvattnats mer och mer allteftersom kan jag tänka.

Har du något minne av hur länge man använt de olika "filébeteckningarna"?

Oxfilé antar jag funnits längst i var mans mun.
Men hur är det med fläskfilé?
Och hur länge har man egentligen sagt "laxfilé" och "kycklingfilé"? Har det funnits andra ord för dessa förr?
Den som inte frågar får inga svar.

Jonas

Efter att ha jobbat ca 20 år som kock varav ca 6 år som kock på ett slakterie och chark- fabrik så är min uppfattning den att alla djur (och även människor) har en filé. Den används endast då man bajsar. Den är placerad längs efter ryggraden på insidan så att den kan "krysta" fram bajset genom tarmen. Anledningen till att den är mör är att man anväder den inte så ofta, jämfört med andra muskler.
Sen att marknaden försöker lura på oss andra styckningsdetaljer med ordbajseri det får man nog tyvärr leva med. Ett exempel! Jag skulle köpa benfri kotlettrad för några år sedan så jag frågade i charken om det fanns benfri kotlettrad. Hon tittade på mig som om jag var dum i hela huvudet. Då sa jag att jag menade fläskytterfilé och först då så förstod hon vad jag menade!!!

Urban

Men tyvärr är det ju inte så många som är medveten om detta lurendrejeri.
Till och med den där damen i charken hade noll koll(vart är vi på väg egentligen?).
På nåt sätt borde folket bli mer upplysta om vad som är vad, så att dom inte går och betalar onödigt mycket pengar för ordbajseriprodukter.

Var på en restaurang för typ. 2 år sedan och skulle få mig en matbit.
Jag valde då ur deras Pub-Meny: Fläskfile med potatisgratäng och beasås för 99 kr.
Priset var helt ok tyckte jag.. Men sen när jag fick in maten så ser jag på en gång att det inte är fläskfilé som ligger på tallriken, utan helt vanlig j-a kotlettrad som var tunnt skivad.
Sade först ingenting utan lät blodet svalna och smakade på köttet..
Köttet var utomordentilgt jättetorrt.. Precis som en skosula!. Då kunde jag helt enkeli inte låta bli att kommentera "det" som låg på tallriken.
Skulle det inte vara fläskfilé till potatisgratängen sa jag?...
Jooo sade mannen.. Visst är det filé.. Fläskytterfile är det, harklade han ur sig..
Vidare så orkade jag inte kommentera mera med mannen, utan lämnade köttet och åt endast upp potatisgratäng o beasås som var det enda ätliga.
Kan tillägga att jag aldrig mer beställde en pubtallrik på det stället.

Varför skriver man filé när det är kotlettrad som serveras??!!!!

agnetasch

Lite filé-historia ur mitt perspektiv:
Förr åt man aldrig oxfilé,man åt Tournedos eller Chateaubriant, maträtten alltså,inte slaktdetaljen. Det dröjde länge innan jag upptäckte vad man gjorde dessa rätter på.
Fläskfilén slog ner som en bomb på 60-talet,det blev stående lördagsmiddag ihop med pommes frites (om man hade frys) o besk-sur endive- o apelsinsallad.
Kycklingfilé då,finns den?Inte enligt Andreas,alltså bajsar aldrig kycklingar ;D
Det här med uttrycket laxfilé förbryllar mig.Jag frågade mannen vad en laxfilé är."När man filéar en lax får man två laxfileér"sa han."Aha,två laxsidor" tyckte jag.Senare i affären fiskar jag upp ett plastband med fyra små laxbitar i,150 g:s portionsbitar av chumlax(?) På det står det: Innehåller fyra laxfileér.Hade det verkligen gjort det hade förpackningen inte vägt 600 g utan c:a tre kg.Idioter.Mannen fick släpa mig från frysdisken,han blev generad över mitt skrikande o svärande.Eller har jag fel,ska dom där små fjuttebitarna få kallas filé bara för att dom är benfria(fiskbullsfilé,fiskpinnsfilé) ???

Andreas

Urban: vilken skandal och lurendrejeri! Att du inte sa till dom att servera dig någonting annat.

Agneta: tack så mycket för den målande filé-historien. Så du tror att man kan få fram "riktig" kycklingfilé? :) Vad är Chateaubriant?

Jag, och jag tror många med mig, hade väldigt gärna sett ditt skrikande och svärande. Såg på nån löpsedel att videokameror blivit så väldigt billiga, om jag köper en och skickar över, tror du att din man kan filma din eventuella reaktion på dessa nytagna bilder?  ;D

(Klicka på bilderna för att förstora.)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Medan kycklingen ligger på grillen så postar jag dessa bonus-bilder.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vilka jättelaxar då som producerat dessa fileér;140 g x 2, kanske 100 g i svinn = 400 g.Stora som aborrar.

agnetasch

Förlåt,glömde svara på frågan om vad Chateaubriant är.Det är oxfilé stekt i skivor.Skivor som är skurna av den tjocka delen på filén,i motsats till Tournedos då man är o karvar i den smala änden(dom med snörena omkring sig)
Vet inte om det är tillämpbart på lax,men var beredda på att ni snart,i frydiskarna,kommer att hitta Laxchateaubriant o Laxtournedos beroende på om det är en frambit eller en stjärtbit som avses.

Jonas

Laxtournedos har jag varit med om att servera.
Måste ju då berätta att min egen erfarenhet av att skriva meny på krogen är det samma som att ordbajsa ganska mycket men för den delen inte ljuga. Allt för att menyn ska låta spännande och fräsch. Sen går det ju ganska mycket mode vad man skriver och serverar.

Urban

Är det ingen annan än jag som fått nånting helt annat serverat på tallriken än det man förväntat sig..
Tänker då på min Fläskfilé/Fläskyttefile berättelse?

Stellan

Svenskarna är tyvärr sorgligt okunniga om kött. Det är ett resultat av åren innan vi gick med i EU, då konkurrens saknades och köttföretagen kunde bete sig hur som helst. Fortfarande är det ENBART prislappen som styr inköpen. Inte om man frågar, men om man tittar vad som verkligen ligger i kassen när man lämnar butiken.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

agnetasch

Urban:Vågar man ta steget från filé till innanlår?Jag tänker på wienerschnitzel,den ska väl vara gjord på kalvinnanlår? Men vad är det man får på tallriken?Kan inte ni grabbar som jobbar inom restaurang berätta vad som egentligen döljer sig där under paneringen eller är det en yrkeshemlighet?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal