Hälsokost? Fiskolja på rutten fisk

Startat av Andreas, 2008-12-05 09:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Äter du kapslar med fiskolja som hälsokost? Problem med sura uppstötningar? Nu vet du varför, det beror på att de nyttiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA härsknar väldigt lätt samtidigt samtidigt som fiskråvaran ibland är rutten och detta fullt lagligt!

Fiskolja framställs genom pressning, uppvärmning eller kemikaliextraktion från hel ansjovis eller sardiner eller från, som jag förstår det, rensrester från matfisk. Så långt inget problem, problemet är att det inte förän nu funnits några EU-krav på att importerad fiskråvara skall vara färsk. Och trots att det nu finns ett sådan krav får gammal importerad olja på härsken fisk ändå fortsätta säljas i flera år "av hänsyn till producenterna"!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2151497.svd
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Nu ska jag sticka ut hakan:
Varför inte strunta i kapslarna med fiskolja helt? Jag tror inte att man behöver någon form av vitaminer om man äter normal varierad kost.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-05 09:07
Fiskolja framställs genom pressning, uppvärmning eller kemikaliextraktion från hel ansjovis eller sardiner eller från, som jag förstår det, rensrester från matfisk

Hälsokost ::)

Andreas

AnnaMaria: Det finns en del forskning som lutar åt Att Omega-3 har vissa positiva hälsoeffekter, se gärna Blir man smart av att äta fisk?. Det kanske är svårt att få i sig "tillräckligt" utan att äta kapslar? Inte för att jag själv äter några eller har några planer på det men...

Agneta: Vad är det som är ohälsosamt med det citatet tänkte du? Fisk är väl bra och själva framställningsmetoderna används ju till mycket annat inom matindustrin.

Vad jag själv undrar över är om den ruttna råvaran egentligen gör fiskoljekapslarna mindre nyttiga?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men jag vill inte att hälsokost ska framställas på samma sätt som proudukterna inom matindustrin! Jag vill att det ska vara rödkindade ungdomar (barnarbetare?) som plockar läkande örter på ängar i Alperna. Örter som deras farmödrar kokar välgörande o välsmakande elixir på. Inte några äckliga, härskna fisktarmar som pressas in i kapslar som vi begärligt kastar oss över för att vi tror att vi ska bli intelligenta.
De enda som är intelligenta i detta sammanhanget är kapselförsäljarna ;D

Anne

Rutten fisk är det väl i t.ex. fisksås och surströmming också, som vi glatt äter. Jag har varit skeptisk mot omega3-kapslar hela tiden så.. jag är inte så överraskad. :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Säg inte att surströmming är rutten :'( Den är jäst. Hade det varit surströmming i kapslarna hade jag ätit dom ;D

annamaria

Just nu är jag nog färgad av antihälsokost....har precis lärt mig att det går alldeles utmärkt att köpa kost-tillskott (sådant som många muskelbyggare tar) i vanliga hälsokostaffärer och i denna hälskost så finns det produkter som när det kommer ner i våra kroppar omvandlas till en form av anabola steroider. Sånt är läskigt! Så nej ät fisk i stället. Eller varför inte salta med fisksås - undrar förresten om det är gott om omega 3 i fisksås?

Andreas

Agneta: Hur kan man se skillnad på det som är ruttet och det som är jäst?

AnnaMaria: Fast är det inte lite hårt att döma ut hela hälsokostbranschen bara för att vissa hälsokostaffärer säljer skumma kosttillskott? Vad är det för slags kosttillskott förresten? Jag är rätt säker på att jag sett kosttillskott i vanliga matvarubutiker.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag är nog tyvärr lite antihälsokost - just när det gäller tabletter/tillskott/vitaminer osv. Kan ha med yrket att göra...men folk får gärna äta hälsokostpreparat bara jag slipper.

De kosttillskott som den forskare jag lyssnade på avsåg vet jag tyvärr inte vilken det var men de såldes som hälsokost - just ordet hälsokost känns så falskt när det då är anabola steroider man kan stoppa i sig i tron att man tillför sin kropp nyttiga tillskott. Sånt är otäckt. När man dessutom får lära sig vad sterioderna ställer till med - både fysiskt och psykiskt så är det hemskt.

Nu är vi långt från fiskoljan - det var inte meningen. När fiskoljeförsäljarna ringer så brukar jag säga - jag äter fisk 1 g/vecka måste jag äta kapslar då och då säger ingen än så länge att man ska det så det utgår jag från.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-09 16:06
Hur kan man se skillnad på det som är ruttet och det som är jäst?
Det ser man inte, det känner man på lukten. Lukten på den ruttna fisk som min man (av misstag?) slängde i ansiktet på mig hade inte den minsta likhet med surströmmingens utsökta doft :P

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal