Världens farligaste kakrecept

Startat av agnetasch, 2009-02-03 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Kom för en timme sedan från USA:

5 MINUTE CHOCOLATE MUG CAKE
4 tablespoons flour
4 tablespoons sugar
2 tablespoons cocoa
1 egg
3 tablespoons milk
3 tablespoons oil
3 tablespoons chocolate chips (optional)
A small splash of vanilla extract
1 large coffee mug

Add dry ingredients to mug, and mix well.  Add the egg and mix thoroughly.
Pour in the milk and oil and mix well.
Add the chocolate chips (if using) and vanilla extract, and mix again.
Put your mug in the microwave and cook for 3 minutes at 1000 watts.
The cake will rise over the top of the mug, but don't be alarmed!
Allow to cool a little, and tip out onto a plate if desired.
EAT! (this can serve 2 if you want to feel slightly more virtuous).
And why is this the most dangerous cake recipe in the world?
Because now we are all only 5 minutes away from chocolate cake at any time of the day or night! 


ivanl

 :D typiskt USA... men nog måste det finnas en färdigblandad kakmix för detta recept?
Blir den inte lite seg och klistrig, när den jäser med enbart ångbubblor som jäsmedel?

PerG

Det här måste man ju bara testa..

Har du testat själv (det har ju gått mer än 5 minuter sen du skrev inlägget ;))? Blev det gott?

Andreas

Livsfarlig chokladmuggskaka direkt från Amerika? Det lät givetvis så tokigt att jag måste prova. Följde ingredienslistan till punkt och pricka, kryddade med vanilj och satte i lite mörk choklad i bitar.

Smetnivån i koppen ligger ca. 2 cm under toppen när jag stoppar in den i mikron. Efter 1,5 minuter börjar kakan resa sig ganska snabbt tills den når ca. 2 cm ovanför toppen. När jag sen öppnar luckan till mikron sjunker skapelsen ihop i jämnhöjd med koppen.

Den ser god ut. Men är den god? Den smakar förstås choklad men även påtagligt äggaktigt. Faktiskt lite för äggaktigt för att det skall vara helt gott. Även konsistensen är lite gummiaktig, ungefär som ägg brukar bli i mikron, så där slog du huvudet på spiken IvanL. varför inte, som du var inne på, bakpulver i receptet?

Sen tror jag också att 3 minuter var lite för lång tillagningstid, kakan var väldigt väldigt genomlagad medan den här typen av kakor brukar vara godast lite halvkladdiga.

Men om man förbättrar receptet lite så kanske det kan bli riktigt bra... rapportera gärna om nån annan provar...
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag misstänker att det kan vara self-raising flour som använts från början, dvs. mjöl med iblandat bakpulver. jag skulle nog iaf testa att tillsätta litegrann - en halv tesked kanske är ungefär lagom.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2009-02-04 00:25
Har du testat själv (det har ju gått mer än 5 minuter sen du skrev inlägget ;))?
Nej, jag har inte testat kakan, jag äter inte socker just nu, grrrrrrrrr. Men jag är tacksam för alla andra som provar :D

Tomas J

Upptäckte den här tråden sent igår och lät den ligga kvar på skärmen tills nu i kväll då sötsuget satte in ;)

Hade tyvärr ingen fast choklad att blanda i, inte heller vaniljextrakt... lade till 1 tsk vaniljsocker istället. Hmm 1000W undrar om min micro är på 850, jag körde 3,5 min för jag ville inte ha för kletig kaka. Det riskerar att påminna mig om kladdkaka med följden att jag inte kan äta - förätit mig för 20 år sedan säkert och det sitter i ännu ;D


Notera bakgrunden

3,5 min senare


Den påminner om McDonalds chokladmuffin. Lite för stor och fet men ibland helt nödvändig ;) Men lite bakpulver vore nog bra för den blev hel klart lite gummiaktig.

Andreas

Kul bild med kakan framför datorn, där ser det mer ut som en datorkaka än en chokladmuggskaka.

Men tyckte du inte att den också smakade väldigt mycket ägg? Jag tyckte ju det och frågan är om det blir mindre omelettsmak om man sätter i bakpulver eller om man helt enkelt måste ha i mindre ägg. Mindre ägg är knepigt med tanke på att man inte gärna delar ett ägg på mitten, fast i och för sig finns det ju olika stora ägg, går iväg och kollar upp vad jag använde för ägg... det står "L" som i large på dem, vägde två st och ett vägde 63 gram och ett annat 70. Man kanske ska se till att använda så små ägg som möjligt.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tror ni inte man kan strunta i ägget bara?

Ett kryddmått bakpulver kanske skulle göra susen eller är det för mycket eller för lite?

Det kan ju bli en "Melodifestivalkaka" Nån som vill prova den?

ivanl

Hade samma tanke som Agneta, kanske man ska använda ren äggvita och skippa gulan som blir lite tråkig i mikron.
Undrar också om man kan baka detta i vanliga muffinsformar som sätts i botten på varsin kopp för att hålla stadgan. Mikromuffins helt enkelt.

Tomas J

Nu var jag så sansad att jag endast åt 2/3 på kvällen, en liten bit till frukost för att till sist kvällen efter äta sista lilla biten som var kvar. Jag måste säg att den sista biten var bäst. Undrar om den vinner på att vila lite. Men då är det ju ingen 5-minuterskaka längre ::)

Jag måste göra en eller två till för att kunna säga om den smakar mycket ägg, tänkte inte på det. Micromuffins låter som en bra idé. Men det är verkligen en snabb kaka. En sockerkaka kan man väl svänga ihop ganska snabbt men det är är ju förträffligt när nån ringer och säger att de kommer förbi på kopp kaffe om 15 minuter och de är ofina nog att inte ta med sig kaffebröäd, då får de hålla till godo med en gummichokladmuffins helt enkelt ;D

Jag ska testa några varianter med och utan bakpulver.

Olja, måste det vara olja eller är det bara för att det ska gå snabbt? Kanske skulle gå med smält smör istället?

Kvasthilda

Är inte olja i kakrecept typiskt amerikanskt ? Jag har recept på chokladmuffins och morotskaka som det är olja i. Oljan kan ha en del i konsistensen också, den blir tätare.

Nu HAR jag faktiskt inte provat denna kaka.  :-[ Och det enda jag har att skylla på är att jag är skeptisk mot kakor man bakar i micron... 

Det gör inget om det är enkelt.

PerG

Jag ska nog överraska frugan ikväll efter middagen. Vi har "lat-mat" till middag så det blir "lat-efterrätt" då.. Har lite vispad grädde i kylen som bör vara okej.. Jag har ett paket med riktigt små ägg så det kanske bli perfekt då.. Ska prova med ett kryddmått bakpulver som någon skrev också.

Vilken sorts olja har ni provat (jag har raps- och olivolja att välja på)? Eller ska man göra ett försök med smör kanske?

Återkommer med recension.. ;)

Tomas J

Citat från: PerG skrivet 2009-02-07 20:07
Vilken sorts olja har ni provat (jag har raps- och olivolja att välja på)? Eller ska man göra ett försök med smör kanske?


Jag hade rapsolja...

Tomas J

Hmm, ska nog avregistrera mig från den här tråden för nu har jag just ätit upp en halv "snabbmuffins" igen...

Smälte smör istället för olja och hade i 1 kryddmått bakpulver. Ingen vanilj. Blev bättre, inte så mycket gummi och ja, jag tycker den var godare. Smakar inte ägg. Men det enda rätta vore ju att göra fler samtidigt och sedan ett blindtest. Men det får (inte) bli en annan kväll för nu är jag mätt :P

PerG

Nu har vi testat! Frugan tyckte det var gott men mäktigt (vi delade på en sats och det räckte mer än väl)! Hon hade hellre sett den lite kladdigare. Jag körde på full effekt i 3.5min baserat på tips i tråden (850W tror jag vår är på) så nästa gång får det väl bli c:a 2.5min istället.

Jag gjorde några modifikationer till receptet utifrån diskussionerna i tråden. Jag lade till ett kryddmått bakpulver, använde ett litet ägg (strl. S), använde 2/3 smör och 1/3 rapsolja.

Vi serverade med en klick grädde. Orkade inte släpa fram kameran, får bli nästa gång!

agnetasch

Jag gjorde ett prov igår också :-[

Inget ägg
40 g smält Bregott (tog ju bara 30 sek extra)
1 krm bakpulver
1 krm vaniljsocker (älskar det)

Körde 2 minuter men stjälpte inte upp den med detsamma o sen var den svår att få ur koppen. Det blev liksom stora smulor man fiskade upp. Men vilka smulor! Oj så gott med ett berg av vispgrädde till!
Det är ju bara Melodifestival en gång om året.....eller sex gånger ::)

Man skulle kunna göra den i kaffekoppar o spritsa vispgrädde ovanpå = en portion

PerG

Sen kommer Eurovision Song Contest...eller ja, det är väl också flera omgångar? ;)

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-08 11:45
Det är ju bara Melodifestival en gång om året.....eller sex gånger ::)

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2009-02-08 12:39
Sen kommer Eurovision Song Contest
Innan den måste man ju se på alla deltagarländernas bidrag ;)

Lyckas alla utom jag att få ur äggfri kaka ur muggen? Var det bara för att jag väntade tills den var kall som jag misslyckades?

PS Fräckt att göra kakan i glas, portionsglas alltså o spritsa grädde över.

Andreas

Citat från: Tomas J skrivet 2009-02-07 23:32
Smälte smör istället för olja och hade i 1 kryddmått bakpulver. ... Men det enda rätta vore ju att göra fler samtidigt och sedan ett blindtest.


Vad blir skillnaden med smör istället för olja?

Citat från: PerG skrivet 2009-02-07 23:48
Hon hade hellre sett den lite kladdigare. Jag körde på full effekt i 3.5min baserat på tips i tråden (850W tror jag vår är på) så nästa gång får det väl bli c:a 2.5min istället.


Tror du inte man kan använda provsticka?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-08 11:45
Inget ägg ... Det blev liksom stora smulor man fiskade upp. Men vilka smulor! Oj så gott med ett berg av vispgrädde till!


Blir den alltså liksom smulig ifall man utelämnar ägget?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-09 21:02
Vad blir skillnaden med smör istället för olja?


Smakar mindre oljigt!? ;) Ärligt talat skulle jag behöva båda alternativen och prova samtidigt för att kunna svara säkert. Men jag gillar smör bättre än olja...

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-09 21:02
Vad blir skillnaden med smör istället för olja?
Rys, olja i en kaka? Inte med min oljefobi :o

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-09 21:02
Blir den alltså liksom smulig ifall man utelämnar ägget?
Det är ju frågan om det är så eller om det var min sena uppstjälpning som var boven i dramat ???

Ingo

Nu har jag också testat!

Jag använde mig av smör istället för olja. Anledningen var att smör har mer smakämnen och helt enkelt smakar bättre (smaken är som baken). Sedan blir kakan mindre fet också. Special Vetemjöl var mjölet jag använde mig av efter att ha läst era komentarer. Ett mjöl som jäser lättare. Detta för att jag tycker att bakpulver kan ge en stark och lite stickande smak. Ett ekologiskt ägg fick sällskapa och jag tyckte inte att det för den sakens skull smakade det minsta äggigt.

Yummi! Verkligen en farlig kaka. Konsistensen är speciell, som McD's muffins men jag gillar det. Jag stoppade ner rutor av mörk choklad i men nästa gång kanske det blir dumle, hallon eller jordnötssmör.

Kolla in min mugg här: http://ingridigrytan.blogspot.com/2009/02/choklad-mugg-pa-5-minuter.html

/ Ingrid

Mickan

Citat från: Ingo skrivet 2009-02-10 12:23
Special Vetemjöl var mjölet jag använde mig av efter att ha läst era komentarer. Ett mjöl som jäser lättare. Detta för att jag tycker att bakpulver kan ge en stark och lite stickande smak.


Vill bara klargöra att vete special inte jäser bättre i sig själv utan vid lång bearbetning och jäsning bildar mer glutentrådar som ger ett högre och bättre bröd. Till bakning utan jäst fyller det ingen funktion.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Igår var vi o grattade svågern som fyllde år. Vi fick smörgåstårta, MEN INGEN FÖDELSEDAGSTÅRTA!
Hjälp vad gör man? Jo, man bakar en 5-minuterskaka när man kommer hem så klart
Det här blev perfekt för mig:

Vispa lite grädde o ställ i frysen så länge.

Smält 40 g (eller 3 msk) extrasaltat Bregott i mikron

Blanda ihop:
4 msk mjöl
4 msk socker
2 msk kakao
1 krm bakpulver
2 krm vaniljsocker
Häll sedan i:
3 msk mjölk
Smält Bregott

Kör 2 minuter på högsta effekt (1000W)
Stjälp upp kakan omedelbart o ät den ljummen med den halvfrusna grädden.
Kakan blir inte gummiartad eftersom det inte är något ägg i, men den är lite krämig i botten (som blir toppen)
Muuuuummmmmmsssss :D


Mickan

Ok, nu är ägget borta. Kul att receptet verkar utvecklas till något. Kanske ska jag också våga prova...
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

En bekant till oss har planer på att röra ihop ingredienserna hemma o ta med o grädda i mikron i fikarummet på jobbet. För att retas med damerna där som ständigt bantar. Personligen hade jag slagit ihjäl honom. Med den stora muggen ;D

Mickan

Din bekant verkar vara en släkting till mig. Älskar (elak, ja) att retas med alla som bantar. Nej, men ärligt talat är det ett trist samtalsämne i fikarummet. Speciellt om man kallar det fikarum.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Apropå farliga kakor i mikro så såg jag idag i ett reklamblad att Maria Öhrns bok Kladdkakor innehåller ett recept på mikrokladdkaka. Googlade lite för att se om receptet fanns tillgängligt någonstans på nätet, hittade inte just det men däremot två andra:

Mikrokladdkaka enligt Sara Anna Marie
¤ 175g smör
¤ 3 ägg
¤ 3 dl socker
¤ 2 dl vetemjöl
¤ 4 msk kakao
¤ 1 msk vaniljsocker

"Grädda kakan på full effekt i 6 - 8 minuter. Kontrollera då och då att den fortfarande är kladdig inuti." http://tingeling0.blogspot.com/2008/03/mikrokladdkaka.html

Mikrokladdkaka enligt passagen-buppie
¤ 100 g margarin
¤ 2 st ägg
¤ 3 dl socker
¤ 2 dl vetemjöl
¤ 3 msk kakao
¤ 1 msk vaniljsocker

"700 watt i 6-8 minuter. Vrid formen under tillagning (om snurrbricka finns behövs ingen vridning av formen)." http://hem.passagen.se/buppie/recept/efterratt/kladdmikro.htm
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ja dom kladdkakorna tog ju inte lång tid att laga. Nackdelen med båda är att man MÅSTE DELA MED SIG >:(
Är man rask kan man hinna svinga i sig hela mugg-kakan själv innan nån hunnit reagera ;D

Kvasthilda

Ja jag var ju till sist tvungen att testa...

Jag följde originalreceptet förutom att jag tog siktad dinkel istället för vetemjöl och smör istället för olja. Vad jag tycker?

Lite tuggig konsistens, påminner mig om nåt men jag kan inte komma på vad. Men inte alls äcklig. Dock påminner den inte alls om kladdkaka som är min favorit, snarare om vanliga "sockerkaksmuffins" med kakao i och det är jag inte så förtjust i trots chokladinnehållet. Vilket inte hindrade mig från att just sätta i mig sista biten. Burp....

Det som talar emot kakan är att man ska dra fram alla dessa ingredienser och sen bara få en kaka som räcker bara en, högst två fika-svängar. När man kan göra en långpanna på samma besvär!  :o
Det gör inget om det är enkelt.

Tomas J

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-02-20 13:47

Det som talar emot kakan är att man ska dra fram alla dessa ingredienser och sen bara få en kaka som räcker bara en, högst två fika-svängar. När man kan göra en långpanna på samma besvär!


Men tänk hur illa du hade mått då när du satt i dig sista tuggan :o Och inte går det på 5 minuter heller ;)

Kvasthilda

Nä och inte tar det 5 minuter att äta heller.  ;D

Man kan ju vispa grädde eller koka kaffe medan den stora kakan gräddas? För övrigt är jag ännu mätt av 5 minuters-kakan. Det var kanske en vits med att ha ett helt ägg i?
Det gör inget om det är enkelt.

Äppelförsäljare

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-14 12:43
Igår var vi o grattade svågern som fyllde år. Vi fick smörgåstårta, MEN INGEN FÖDELSEDAGSTÅRTA!
Hjälp vad gör man? Jo, man bakar en 5-minuterskaka när man kommer hem så klart
Det här blev perfekt för mig:

Vispa lite grädde o ställ i frysen så länge.

Smält 40 g (eller 3 msk) extrasaltat Bregott i mikron

Blanda ihop:
4 msk mjöl
4 msk socker
2 msk kakao
1 krm bakpulver
2 krm vaniljsocker
Häll sedan i:
3 msk mjölk
Smält Bregott

Kör 2 minuter på högsta effekt (1000W)
Stjälp upp kakan omedelbart o ät den ljummen med den halvfrusna grädden.
Kakan blir inte gummiartad eftersom det inte är något ägg i, men den är lite krämig i botten (som blir toppen)
Muuuuummmmmmsssss :D


Jag utgick ifrån det här receptet, bra idé med valinjsocker där. Mängden vaniljsocker kan faktiskt med fördel ökas till 1 msk utan att det märks att kakan smakar vanilj, man får ju minska mängden vanligt socker med lika mycket istället.

Man kan också ha ett litet ägg i, eller ett stort ägg till två satser, utan att det blir för gummiaktigt, så håller kakan ihop lite bättre, men jag hade av mistag i en extra msk mjölk, det kanske gör den mindre gummiaktig. Ökade också mängden bakpulver till 2 krm (eller knappt ½ tsk) utan att det smakade för mycket bakpulver, fast jag vet inte om det finns någon riktlinje egentligen för hur mycket bakpulver man ska ha i?

Jag som gillar saker som smakar mycket ökade mängden kakao något (till 2½ msk), men man får se till att öka mängden mjölk med samma volym, eftersom det krävs ungefär samma volym mjölk som kakao i en kakao-mjölk-blandning för att kakaon ska kunna lösas ordentligt. Sedan hade jag även i en väldigt liten mängd chili-pulver för att ge kakan lite extra karaktär.

agnetasch

Det blev väldigt mycket ökande o minskande här ;D Kan du inte ge oss ett regelrätt recept på din kaka? Fr.a hur mycket "en väldigt liten mängd chili-pulver" är.

Äppelförsäljare

Jag vet inte hur mycket chili-pulver jag hadde i, kanske 0,01 krm eller något i den stilen. Mitt chilipulver är väldigt starkt. Det faller inte alla i smaken men jag tyckte det blev lyckat. Så min variant:

Blanda ihop:
4 msk mjöl
2-3 msk socker
1 msk vaniljsocker
2-3 msk kakao
2 krm bakpulver
Eventuellt väldigt lite chilipulver

Rör ner ett litet ägg (eller ett stort ägg till två satser)

Häll sedan i:
3-4 msk mjölk (1 msk mer än kakao)
40 g smält smör

Blanda ordentligt och kör i mikrovågsugnen på 1000 W i 2 min eller på 800 W i 2½ min. Stjälp upp kakan på ett fat och servera.

Jag orkade inte vispa grädde till min kaka, annars är nog frusen grädde gott till som du sade.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal