Kafferep,vad bakar man till det?

Startat av agnetasch, 2009-03-02 12:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Lime är också gott. Vill man kan man göra en variant på brysselkex. Limeskal i degen och sedan rullar man i grönt socker. Coolt!
Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Agneta: Har du buat den här? ;)
Citat från: agnetasch skrivet 2009-03-04 10:40
Havreflarn; jaaa. Har ett jättebra recept som jag inte gjort på evigheter.

Vill du dela med dig? ;D Snälla, snälla, snälla...  :-*

agnetasch

Egentligen heter dom Havrespån o kommer från Pernillas Bästa där hon jublar över att det finns en kaka som är god,lättgjord o billig.

HAVRESPÅN 30 st
2 dl (60 g) havregryn
50 g smält smör
1½ dl strösocker
1 ägg,gärna stort
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
Lägg havregrynen i en skål,smält smöret o häll det över grynen.
Blanda i socker o det lätt uppvispade ägget.Blanda mjölet o bakpulvret o tillsätt även det.
Sätt ugnen på 225°
Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt.Klicka med stora mellanrum!Kakorna flyter ut!Sex till högst åtta kakor per plåt.
Grädda i knappt 6 min på mellanfals.
Låt kakorna svalna lite innan de lossas med vass kniv o hängs över en käpp om man vill ha böjda spån.

Kari

Tack Angeta! Blir spännande att testa med gårdagens havreflarn i färskt minne ;D

agnetasch


Kari


Kari

2009-03-28 22:43 #26 Last Edit: 2009-03-28 23:21 by Kari
Riktigt tunna och fina blev dessa, man får passa dessa lite extra i ugnen.. Därför visar bilden bara den snyggaste ;) Tunnheten skapade dock ett lite problem, kakorna svalnar så snabbt att det inte blev någon tid att lägga dom på skaft.. Men dom smakade bra platta å!

--

Agneta: Du kan bua dessa utan problem :)

agnetasch

Nu blev jag sugen! En näve såna kakor o ett glas kall mjölk. VILL HA!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal