Avsmakning

Startat av pepej9, 2015-10-06 19:47

Föregående ämne - Nästa ämne

pepej9

Har precis börjat plugga till kock. Normalt hemma smakar jag på maten konstant, men för att inte få underkänt i hygien tvingas jag nu byta sked. Det leder till att maten jag lagar på skolan blir ätbar men inte direkt smarrig och absolut inte genial, vilket den kan bli hemma när jag har feeling. Frågan: hur gör ni som jobbar som kockar för att få flytet i avsmakningen??? Det går ju åt liksom tjugo skedar per rätt om man ska byta hela tiden.

agnetasch

Vad är problemet? Finns det inte tjugo skedar på skolan eller har ni inte diskmaskin? ;)

tayothy

Hej pepej9!
När jag praktiserade på Frantzén använde jag plastskedar men om det inte är möjligt för dig. Kan du använda 2 skedar, en som du tar upp t.ex. såsen med samt överför såsen till den andra skeden som du smakar av med :D

Egentligen behöver du oftast bara en sked, efter som du har en visp eller slev för att röra om i kastrullen och kan överföra maten med den till smak av skeden :)

På restauranger droppas ofta såsen på ett finger, så slipper man en sked. Men då blir det nog F i hygien ;)
Önska ett recept på www.takeyourthyme.se

Andreas

Vad är det egentligen för farligt som kan hända om man stoppar skeden i grytan flera gånger? Alla tänkbara bakterier dör väl i en kokhet gryta?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Sporbildande bakterier som Clostridium perfringens eller Bacillus cereus överlever naturligtvis även om man kokar.  Även värmeresistenta bakterietoxiner överlever kokning. Det en kock inte kan göra inför restauranggäster som ser på, skall hen heller inte göra utan åskådare!

Andreas