Fettdoktorn: Min diet skyddar mot svininfluensa (?!)

Startat av Andreas, 2009-08-30 16:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Morsan

Hasse, ok.:)  Men ville inte klippa bort alla åkommor.

agnetasch

Lite märkligt att vissa åkommor anses botas av LCHF, när dom oftast orsakas av LCHF. T.ex benkramper, blodfettsrubbningar, förstoppning, restless legs syndrome, sömnproblem o tunt hår. Jag har bara tagit med krämpor jag själv fått vid vårdslös LCHF-ätning.

Citat från: chepplin skrivet 2009-09-22 15:38
Nu ska vi sluta träna också!
Självklart, det ingår i paketet. Folk lockas till LCHF genom en massa behagliga utfästelser: "Du får äta hur mycket du vill av fet god mat. Ju mer fett du äter desto fortare rasar du i vikt. Du behöver inte motionera. Du behöver inte räkna kalorier"
Fungerar det har du en himla tur, fungerar det inte är det du som gör fel. Jag tycker att det enda som fungerar är att man struntar i påbuden o själv snickrar sig en personlig LCHF-kost. Typ energireducerad LCHF eller LCHF med motion.

Annika D är så förtvivlat rädd att läkemedelsindustrin ska tjäna pengar. Att tillverkarna av alternativmedicin gör det är tydligen helt OK. Tittar man lite på vad LCHF:arna anser sig behöva knapra i sig för tillskott hittar man (på Kolhydrater iFokus) en diger lista:
B-C-D-E-vitaminer, omega3, kalium, kalcium, selen, järn, zink o magnesium. Zink- o magnesiumblandningen ZMA köper man från nån kroppsbyggarsite o melatonin (mot dålig sömn) skickar man olagligt efter från UK
Jag tycker inte detta motsvarar den bild av "naturlig" kost som Annika D vill göra gällande att hon förespråkar. Eller fattar jag fel?

Morsan

Det är visst också ok att SCan och Arla cashar in. Ibland undrar jag, som sällan har konspirationsteorier, om inte Annika är spronsrad av dessa två.;)

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

chepplin

Citat från: Morsan skrivet 2009-09-23 14:09
Det är visst också ok att SCan och Arla cashar in. Ibland undrar jag, som sällan har konspirationsteorier, om inte Annika är spronsrad av dessa två.;)


Retoriken bland vissa på bloggen påminner starkt om klassiskt konspirations-dravel.
Typ: vi vet sanningen men blir motarbetade, vår ledare svartmålas, hela vår verklighet e baserat på en lögn, en hemlig grupp tjänar pengar på folks misär, saker som motsäger vår sak är bara trams, ifrågsättande är lika med att du är på fiendernas sida etc etc

Nu ska jag dock ge Annica lite beröm. Hon har skickat brev till folkhälsoministern och ifrågasätter en ev lag om margarintvång för våra barn. Detta är ju fullkomligt absurt...våra barn är väl knappast i risk för hjärt/kärl-åkommor..samt är oftast mycket mer aktiva än den vuxna befolkning...sjukt!!!!

Andreas

Expressen rapporterar idag att Dr Dahlqvist inte längre får arbeta som jourläkare i landstinget i Västernorrland på grund av hennes uttalanden om att LCHF skulle skydda mot svininfluensa. Torsten Mossberg, medicinalråd på Socialstyrelsen: "-Hennes uttalande följer inte vetenskapen och kan vara skadligt för stora patientgrupper."

http://www.expressen.se/halsa/1.1743278/fettdoktorn-annika-dahlqvist-far-sparken

Rätt eller fel?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Att de nu menar att det är ovetenskapliga uttalanden som gör att hon inte får jobba är ytterst intressant. Det tyder ju på att sjukhuset anser att medicinsk behandling måste följa vetenskap men inte kostbehandling. Ovetenskapliga uttalanden om kostbehandling har ju gjorts under en längre tid - men det är först nu de agerar, då det handlar om medicin. För i båda situationer har ju dessa uttalanden skett utanför arbetsplatsen.

Rätt eller fel - jag vet inte, jag vill att min läkare ska ha en vetenskaplig inställning. Personligen anser jag nog att det är hela anledningen till att uppsöka sjukvård - att man ska kunna garanteras att bli behandlad utifrån vetenskap och "allmängiltlig" beprövad erfarenhet.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag tycker det är förvånande att Annika Dahlqvist o hela LCHF-rörelsen blir så gramse o anklagar landstinget för mobbing. Hon har ju hållt på länge o bitit den hand som föder henne; hackat o hackat på "etablissemanget" När hon sedan i övermod går över gränsen o landstinget sätter ner foten blir hon sur. Varför vill dom inte försörja henne när hon reser land o rike runt o snackar skit om dom? Varför avlönar dom henne inte trots att hon i stor stil går ut i pressen med rekommendationer om att inte följa deras behandlingar?
"För närvarande är Annika Dahlqvist inte anställd inom landstinget. I stället livnär hon sig på föreläsningar och bokförsäljning. Men mellan varven brukar hon hoppa in som jourläkare" skriver Expressen. Konstigt. I LCHF-kretsar sägs det alltid att ingen tjänar något på LCHF. Det är bara "etablissemanget" som utnyttjar o profiterar.
Likaväl som Annika Dahlqvist har valet att jobba hos landstinget när hon har lust har väl landstinget valet att anställa vilka dom vill. Och tydligen är det inte Annika Dahlqvist.

chepplin

Ja jag vet inte...men nu får ju Annica D nu mer martyr-poäng och debatten kommer längre å längre ifrån det den borde handla om...den diet hon förespråkar!
Men jag kan dock tycka att hon får faktiskt skylla sig själv! H1N1-influensan sprider sig över världen, kanske inte så farlig som kvällspressen vill göra sken av, men folk är rädda ändå, unga människor har blivit allvarligt sjuka, en hel befolkning skall vaccineras av ett hittills oprövat (verkar ju dock rätt logiskt att det är just oprövat), som vissa hävdar är rent livsfarligt i sig!
Vad gör Annica i dessa tider?? Hon går ut, HELT UTAN GRUND, å påstår att om man äter hennes diet, vilket en stor del av befolkningen inte vet vad den består av, så behöver man inte vaccinera sig!!! Detta eftersom citat:
"Vi känner att vi får mycket bättre infektionsförsvar genom att äta LCHF, low carb high fat. Vi blir mindre förkylda och tror att vi har ett bättre försvar."

Annika Rosengren, professor i medicin anser följande:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article5742943.ab

En bloggande psykolog skriver också bra om problemet med Annicas förenklande budskap:
http://technicolorblog.blogspot.com/2009/08/alla-har-fel-det-ar-bara-vi-som-har.html

Lova mig själv att inte gå in på hennes blogg igen..men nu måste jag..ska bara ta 10 mg Cetirizin i förebyggande syfte

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-15 09:53
Att de nu menar att det är ovetenskapliga uttalanden som gör att hon inte får jobba är ytterst intressant. Det tyder ju på att sjukhuset anser att medicinsk behandling måste följa vetenskap men inte kostbehandling.


Ja det var en intressant tanke! Men kan det inte helt enkelt vara så att Doktor D haft ögonen på sig en längre tid och nu rann bägaren över?

Citat från: Mickan skrivet 2009-10-15 11:02
Som Fylking brukar säga: Äntligen!


Fy så elakt! :)

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-15 12:09
Likaväl som Annika Dahlqvist har valet att jobba hos landstinget när hon har lust har väl landstinget valet att anställa vilka dom vill. Och tydligen är det inte Annika Dahlqvist.


Men kan egentligen landstinget anställa vem dom vill och vad säger facket i den här frågan, ska det inte hemskt mycket till innan någon får sparken? Eller kan de göra så här bara för att hon inte är fast anställd?

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-15 14:07
Ja jag vet inte...men nu får ju Annica D nu mer martyr-poäng och debatten kommer längre å längre ifrån det den borde handla om...den diet hon förespråkar!


Martyrpoäng var kul ord. Frågan är vad Doktor Dahlqvist själv är intresserad av, att debatten ska handla om LCHF eller att få så mycket publicitet som möjligt.
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Dagens citat från bloggen:
"Nu diskuterar vi en kontroversiell personlighet som kämpar för mänskligheten." nääädå..ingen sektliknade stämmning här inte...

Ytterligare bra skrivit om charlatanen:
http://technicolorblog.blogspot.com/2009/08/annica-gar-fran-flummig-till-farlig.html

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-15 15:00
Men kan egentligen landstinget anställa vem dom vill och vad säger facket i den här frågan, ska det inte hemskt mycket till innan någon får sparken? Eller kan de göra så här bara för att hon inte är fast anställd?


Inte en chans att facket skulle nu tillåta att detta skedde. Oklart om hon nu ödslar sina pengar på facket. Dock har hon ju inte fått sparken..viktigt att komma ihåg! Dom har avslutat hennes anställning, den kanske var tidsbestämd?

Nu blev jag inringd på jobb..over and out

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-15 15:00
Men kan egentligen landstinget anställa vem dom vill och vad säger facket i den här frågan, ska det inte hemskt mycket till innan någon får sparken? Eller kan de göra så här bara för att hon inte är fast anställd?

Lennart Moberg, primärvårdsdirektör vid primärvården Västernorrland, säger att Dahqvist inte blivit uppsagd - eftersom hon inte har någon anställning. "Men efter hennes anmärkningsvärda synpunkter och ifrågasättanden av medicinskt evidensbaserade arbetsmetoder, som cellprovstagning, vill vi inte att hon fortsätter som timvikarie"
Hon har avsagt sig sina rättigheter genom att hon tydligen sagt upp sig en gång i tiden. Efter det har hon valt att vara timanställd o bara jobba när hon har själv har velat. När hon blivit erbjuden tillfälliga jobb av landstinget har hon alltså kunnat tacka nej, nu är det på andra hållet; landstinget kan tacka nej till henne (inte ringa henne helt enkelt) Det tror jag inte hennes fackförening kan/vill göra mycket åt.
På sin blogg kommenterar Annika Dahlqvist Expressens o AB:s uttalande om händelsen så här:
"Båda tidningarna skriver att jag har "fått sparken", men det har jag ju inte. Jag har blivit svartlistad som jourläkarvikarie, trots att jag har varit mycket uppskattad som sådan"
Självkänslan är det inget fel på i alla fall ;)

Andreas

Hmm men kan landstinget välja att godtyckligt inte ringa upp en person, måste de ändå inte ha något slags formell grund för det?

Kan förresten doktor Dahlqvist fortsätta att kalla sig doktor Dahlqvist när hon inte längre får vara verksam som doktor?
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Nu ska vi förtydlliga...denna Annika har inte blivit av med sin legitimation eller blivit svartlistad! Ingen anmälning har skett till HSAN och hon har heller inte blivit fälld för någon felbehandling.
Detta landsting har bara valt att sluta att använda henne som tim-vikarie (eufemism før att hon egentligen fick sparken pga det primärvårdsdirektör gav som anledning)...och hon är fri att söka jobb varsom i Sverige. Facket tror jag nog står relativt maktlös inför fett-Jeanne d'Arcs öde.

Oklart om någon vill ha henne pga den något negativa publicitet om henne på senaste tiden...men Annica spelar gärna vidare på martyr-rollen..før "nu diskuterar vi en kontroversiell personlighet som kämpar för mänskligheten."

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-15 15:00
Martyrpoäng var kul ord. Frågan är vad Doktor Dahlqvist själv är intresserad av, att debatten ska handla om LCHF eller att få så mycket publicitet som möjligt.


Ja det undrar jag också!!
Om man vill ha fokus på sin diets förträfflighet så borde man kanske inte slänga ur sig absurditeter som att cancer-screening inte är nödvändigt med vår diet. Å sen beklagar sig anhängarna över att folk är kritiska och att hon inte får fortsatt kontrakt som tim-vikarie...liksom..vad vid alla grönsvansade isbjörnar tror ni!?

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-16 12:53
Kan förresten doktor Dahlqvist fortsätta att kalla sig doktor Dahlqvist när hon inte längre får vara verksam som doktor?


Dr Phil e knappast doktor eller doktorand i något:-)...
en kvarleva från näar han slog igenom i Oprah som nån luddig livscoach, dvs charlatan av värsta sort!

kjpil

Det här med martyrteorin. Jag tror att det handlar om en mycket liten grupp som ger eventuella "martyrpoäng"

chepplin

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-16 14:57
Det här med martyrteorin. Jag tror att det handlar om en mycket liten grupp som ger eventuella "martyrpoäng"


så sant!
Men jag menar bara att Annica spelar så gärna på att hon blir motarbetad av etablissemanget...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal