Hemmagjort hemlagat på restaurang?

Startat av Andreas, 2009-12-20 11:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Lokaltidningen har ett helsidesreportage om hemlagat julbord på Hotell Vännäs där man kan läsa om att de gör sin mat själva från grunden och att "Matgästerna uppskattar när de får veta att det är hemgjorda produkter som serveras, gjorda av kockarna i köket."

Då undrar jag två saker:
1) Kan någonting någonsin vara hemlagat på restaurang, är inte hemlagat något man bara kan göra i ett hem?
2) Ska man inte förutsätta att maten som serveras på restaurang alltid är gjord på plats från grunden av kockarna i köket?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Det måste ju vara så att om man med hemlagat menar att maten lagas i någons hem, kan restaurangmat inte vara hemlagad.

Men hemlagat är ett praktiskt ord och har en positiv klang, och används väl därför. Man kan ju också tänka sig att lägga betydelsen mat som är lagad på samma sätt som hemma, i ordet. Då är det inte längre några problem med hemlagat på krogen.

Men om jag går på restaurang förväntar jag mig att maten skall vara bättre än vad jag klarar av hemma, och sett ur den synvinkeln får ordet hemlagat plötsligt en negativ betydelse.

I praktiken tänker jag att maten är lagad från grunden, på plats, när jag ser ordet hemlagat. Om korvkiosken skyltar med hemlagat potatismos, förväntar jag mig att moset är gjort på potatis och mjölk av personalen i kiosken.

Men visst är det lurigt.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-12-20 12:41
Men hemlagat är ett praktiskt ord och har en positiv klang, och används väl därför. Man kan ju också tänka sig att lägga betydelsen mat som är lagad på samma sätt som hemma, i ordet. Då är det inte längre några problem med hemlagat på krogen.


Hur menar du "mat som är lagad på samma sätt som hemma", på vilket sätt skiljer sig matlagning i hemmet mot matlagning på restaurang menar du, är det inte samma princip? ???

Citat från: Hasse skrivet 2009-12-20 12:41
Men om jag går på restaurang förväntar jag mig att maten skall vara bättre än vad jag klarar av hemma, och sett ur den synvinkeln får ordet hemlagat plötsligt en negativ betydelse.


Det är sant. Och dessvärre är restaurangmat faktiskt ofta sämre än vad man kan laga hemma. Inte sämre vad gäller svårighetsgrad, men i utförande; vad jag ofta upplever det brister i på restaurang är tillagningstid, kryddning och att maten är ordentligt varm vid servering. Där har du en skillnad, i ordet hemlagat ingår en omsorg som ofta kan saknas på restaurang.

Citat från: Hasse skrivet 2009-12-20 12:41
I praktiken tänker jag att maten är lagad från grunden, på plats, när jag ser ordet hemlagat. Om korvkiosken skyltar med hemlagat potatismos, förväntar jag mig att moset är gjort på potatis och mjölk av personalen i kiosken.


Så om Findus och Felix startar fabriksförsäljning av färdigmat så kan även den i princip kallas hemlagad?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Om maten är lagad på samma sätt som hemma, menar jag att den är lagad manuellt och inte i en automatiserad process. Då faller halvfabrikaten bort även om de tillagas i någons hem.

Det ligger mycket i ordet "omsorg" som du nämner. Jag tycker att måltiden ska vara lagad från grunden och avsmakad av en människa som bryr sig om att det ska bli så gott som möjligt.

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-03 13:08
Så om Findus och Felix startar fabriksförsäljning av färdigmat så kan även den i princip kallas hemlagad?


Nu förstår jag inte hur du tänker. Pulvermos faller självklart bort, men även om industrin skulle få för sig att sälja färdigt "äkta" mos, tycker jag inte att det skulle kunna kallas hemlagat.

chepplin

Krånglar ni inte till det lite nu?
Hemlagat i detta fall betyder kort och gott att det inte är massa halvfabrikat, dvs dom gör egna köttbullar, lägger in sillen, gör kålen, lagar egen Jansson etc etc. Alltså inga halvfabrikat.

Vad gränsen går kan man ju dock fråga sig. Känns ju inte självklart att dom t ex stoppar sin egna korv

Patrik

Som boende i Vännäs så kan jag meddela att de faktiskt stoppar egen prinskorv. I alla fall gjorde de det ifjol. Bra julbord, för det priset.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal